Gå til innhold

Skal hellakkere golfen min - trenger info

Ranger emnet


driftking1

Anbefalte innlegg

jeg er også nybegynner når det kommer til lakkering. jeg kjøpte ei lakk sprøyte fra JULA å lakk fra biltema og fikk et greit resultat med det på golfen min. til nå har jeg lakkert panseret og noen småting uten større problemer enn fluer som setter seg i lakken :P

 

som de andre sier, har litt å si hvor mye du vil legge i det og hvor mye som skal til for at du blir fornøyd. men er du som meg å bare vil ha bilen en annen farge med et Ok resultat kan du likegodt kjøpe billig utstyr :)

ALDRI mer bestille deler fra Parts&Retards...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal hellakkere bilen, burde jeg velge 1.4 dyse eller 1.8? Det er mellom de to forslagene jeg får når jeg skal bestille sprøyta.. Lurte også litt på om biltema elns har noe lakk jeg kan øve meg litt med på en treplate eller noe sant, lakk som jeg ikke trenger og gjøre noe med.. Lakk som jeg bare kan fylle på og sprøyte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hellakkere bilen, burde jeg velge 1.4 dyse eller 1.8? Det er mellom de to forslagene jeg får når jeg skal bestille sprøyta.. Lurte også litt på om biltema elns har noe lakk jeg kan øve meg litt med på en treplate eller noe sant, lakk som jeg ikke trenger og gjøre noe med.. Lakk som jeg bare kan fylle på og sprøyte på :)

 

1.3 = Base

1.4 = Klarlakk/tettlak

1.7/1.8 = Primer

2.0-2.5 = Sprøytesparkel

 

1.3 og 1.4 kan fint brukes om hverandre til base/tett/klar.

 

Biltema sin med 1.7 eller 1.8 er brukbar til primer, men da kan det være litt risikabelt å bruke den til andre ting etterpå. Dessuten er den ganske håpløs til lakk (synes jeg).

 

Uansett er det lurt å øve litt før du går på bilen. Bare vær klar over at lakken vil oppføre seg ganske annerledes på treverk enn på metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan finne noe metall som jeg kan lakkere på da ? :p

 

Det ville nok være det beste. Gjør det som du ville gjort det med bilen! Legg primer først, "pepre" den med noe billig, svart hobbylakk før du våtsliper den til alle de svarte prikkene er borte. Så lakkerer du etterpå med godt lys og ser etter refeksene i den våte lakken, mens du hele tiden vurderer hvor du er mellom appelsinhud, perfekt utflyt og renning.

 

Og overhold ventetiden mellom strøk! Det har jeg driti meg ut på før. Da får du hull i primer/lakk fordi løsemidlene bobler opp gjennom et for tykt lag med primer/lakk. Skjer det, må du begynne om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hellakkere bilen, burde jeg velge 1.4 dyse eller 1.8? Det er mellom de to forslagene jeg får når jeg skal bestille sprøyta.. Lurte også litt på om biltema elns har noe lakk jeg kan øve meg litt med på en treplate eller noe sant, lakk som jeg ikke trenger og gjøre noe med.. Lakk som jeg bare kan fylle på og sprøyte på :)

 

Og også som sagt i et tidligere svar i tråden din her, så står hvilke dysestørrelser lakkprodusenten anbefaler i teknisk datablad til den lakken du skal sprøyte, hvilke dysetrørrelser en lakkprodusent anbefaler til sitt produkt kan variere litt ang hvilken type sprøyte som skal brukes

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, takker for svar .. Noen som vet hvor jeg kan finne billig hobbylakk som jeg kan bruke elns?

 

Biltema, Europris...

 

Selvfølgelig må du lese på databladene angående hvilken dysestørrelse som anbefales. Men samtidig er det ikke alltid mulig økonomisk å ha en separat pistol til hvert produkt man bruker. Det er derfor Bitema fungerer fint til tjukkere materialer som uansett skal slipes, fordi det er billig å kjøpe dyser i forskjellige størrelser. Bedre pistoler selges gjerne med en spesifik dyse og det kan være dyrt/vanskelig å få tak i andre dyser til samme pistol. Da kan den generelle veiledninga jeg skrev over være et godt utgangspunkt.

 

F.eks. til spotlakkering med Glasurit HS TopCoat 22 anbefales DevilBiss SRi Pro med dysestørrelse 0.7. Men dette er en anbefaling til profesjonelle verksteder som har et stort utvalg pistoler, og siden jeg bare har råd til én spot-pistol, har jeg brukt denne lakken med samme pistol, bare med 1.0-dyse og det gikk helt fint. Selv om det sikkert er optimalt med 0.7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig god start. Husk når det kommer til selve sprøyteteknikken at her er det bare 1/3 du kan lese deg til. Resten er erfaring og følighet med verktøy og materialer. Det er nettopp derfor det er så viktig med litt prøving først.

 

Jeg tro jeg ville anbefalt deg en test annen test også: Sett opp prøvestykket på samme måte som beskrevet. Når du skal legge selve lakken, setter du prøvestykket på høykant og en lampe til høyre for det, litt nærmere deg. På den måten kan du sikte mot overflaten fra venstre og se refleksene fra lampa. Bytt om venstre og høyre hvis du er kjeivhendt. Så gjør du flere passeringer over prøvestykket med sprøyta og observerer overflaten i ca 10 sekunder for hver gang. Repeter til det begynner å renne. Rett før den passeringen som forårsaker renninga, vil du nok se at overflaten er ganske så perfekt.

 

Hele hensikten med denne testen er å lære hvor brytninfspunktene er mellom en ujevn "tørr" overflate ("appelsinhud"), en jevn og fin utflytende overflate og et strøk som renner. Du vil nok oppdage at veien mellom de to siste er ganske mye kortere enn de to første. Du vil også se hvordan lakken ser ut på de forskjellige stadiene og det vil gjøre det lettere å få til hele balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastprimer (ikke primer-filler) og matt svart lakk hvis de er svarte og ulakkerte fra før. Begge på sprayboks. Gjorde det med passaten min og det ble helt suverent. Men skrubb med scotch brite og silikonfjerner først.

 

Hvis de er lakkere i samme farge som resten av bilen er prosedyren som på resten av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår