Gå til innhold

Overtrykk i topplokk

Ranger emnet


warwick

Anbefalte innlegg

Originally posted by Kjetilr

tett oljeutlufting og dårlige stempelfjører som skaper trykk innv i motoren..

 

Jeg har ikke noe oljelufting annet enn fra blokka. Har denne noe å si?? Lurer på om det er slitte ventilforinger/tettinger.

 

EDIT: Kan jo nevne at dette nesten er et rent VAG produkt, med mye til felles med 2-litern fra Audi.

For tiden billøs..

x -78 Porsche 924 NA

"Been that, done there" (eller no..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by warwick

 

Jeg har ikke noe oljelufting annet enn fra blokka. Har denne noe å si?? Lurer på om det er slitte ventilforinger/tettinger.

 

EDIT: Kan jo nevne at dette nesten er et rent VAG produkt, med mye til felles med 2-litern fra Audi.

 

kan hende den er tett... oljeluftinga altså..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by warwick

Så hvis den fra blokka er tett, skaper det overtrykk i topplokket? Kan godta det, men hvorfor? Skal sjekke det..

 

olja fra toppen renner jo ned til bunnpanna igjen.. der kommer trykket... altså det er en oljekanal som returnere olja, gjennom topp og blokk til bunnpanne..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorer har noe som kalles veivhusventilasjon. Denne kan enten sitte på blokka eller på toppdekselet og går til luftfilter eller innsug. Uansett gjør den samme jobben. Oljepumpa sitter i bunnen av motoren og pumper olje. Når stemplene i tillegg går opp og ned blir det trykk i olja og i luften inni motoren(i tillegg damper olja når den blir varm). Oljen blir ført rundt i motoren og toppen for å smøre ventiler, lager osv... Hvis veivhusventilasjonen blir tett så blir trykket i motoren for høyt og det vil lekke fra de svakeste punktene. Dette er oftest oljepåfyllingslokket, men det kan også komme ut gjennom andre pakninger og de blir da gjerne ødelagt (ingen fordel). I slangene fra veivhusventilasjonen sitter det som regel et lite plastfilter med et eller flere små hull i. Det er så godt som alltid dette som blir tett. Det koster som regel bare noen tiere å kjøpe nytt, så det er ikke verdt å forsøke å rense det. Et annet resultat av tett ventilasjon er som regel at tomgangen blir lavere enn normalt og motoren går mer ujevnt enn vanligvis. Det er ikke noen fare i å dra av slangene (det skal ikke være olje i dem). Så bare dra av slangene, se om du finner filteret(sitter normalt i en skjøt mellom to slanger eller i en gummikobling som er tilkoblet ventilasjonsslangen).

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår