warwick Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Da jeg i dag, etter å ha kjørt en tur, åpnet panseret og åpna oljepåfyllingslokket spratt det av med et popp og føyk av gårde. Jeg har også hatt litt oljelekasje fra oljepåfyllingslokket. Hva er da problemet?? Siter For tiden billøs.. x -78 Porsche 924 NA "Been that, done there" (eller no..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 tett ånding? (og i tillegg litt lekkasje i styringer eller no?) Bare et villt forslag Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 tett oljeutlufting og dårlige stempelfjører som skaper trykk innv i motoren.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warwick Skrevet Februar 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Originally posted by Kjetilr tett oljeutlufting og dårlige stempelfjører som skaper trykk innv i motoren.. Jeg har ikke noe oljelufting annet enn fra blokka. Har denne noe å si?? Lurer på om det er slitte ventilforinger/tettinger. EDIT: Kan jo nevne at dette nesten er et rent VAG produkt, med mye til felles med 2-litern fra Audi. Siter For tiden billøs.. x -78 Porsche 924 NA "Been that, done there" (eller no..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Originally posted by warwick Jeg har ikke noe oljelufting annet enn fra blokka. Har denne noe å si?? Lurer på om det er slitte ventilforinger/tettinger. EDIT: Kan jo nevne at dette nesten er et rent VAG produkt, med mye til felles med 2-litern fra Audi. kan hende den er tett... oljeluftinga altså.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warwick Skrevet Februar 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Så hvis den fra blokka er tett, skaper det overtrykk i topplokket? Kan godta det, men hvorfor? Skal sjekke det.. Siter For tiden billøs.. x -78 Porsche 924 NA "Been that, done there" (eller no..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Originally posted by warwick Så hvis den fra blokka er tett, skaper det overtrykk i topplokket? Kan godta det, men hvorfor? Skal sjekke det.. olja fra toppen renner jo ned til bunnpanna igjen.. der kommer trykket... altså det er en oljekanal som returnere olja, gjennom topp og blokk til bunnpanne.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Alle motorer har noe som kalles veivhusventilasjon. Denne kan enten sitte på blokka eller på toppdekselet og går til luftfilter eller innsug. Uansett gjør den samme jobben. Oljepumpa sitter i bunnen av motoren og pumper olje. Når stemplene i tillegg går opp og ned blir det trykk i olja og i luften inni motoren(i tillegg damper olja når den blir varm). Oljen blir ført rundt i motoren og toppen for å smøre ventiler, lager osv... Hvis veivhusventilasjonen blir tett så blir trykket i motoren for høyt og det vil lekke fra de svakeste punktene. Dette er oftest oljepåfyllingslokket, men det kan også komme ut gjennom andre pakninger og de blir da gjerne ødelagt (ingen fordel). I slangene fra veivhusventilasjonen sitter det som regel et lite plastfilter med et eller flere små hull i. Det er så godt som alltid dette som blir tett. Det koster som regel bare noen tiere å kjøpe nytt, så det er ikke verdt å forsøke å rense det. Et annet resultat av tett ventilasjon er som regel at tomgangen blir lavere enn normalt og motoren går mer ujevnt enn vanligvis. Det er ikke noen fare i å dra av slangene (det skal ikke være olje i dem). Så bare dra av slangene, se om du finner filteret(sitter normalt i en skjøt mellom to slanger eller i en gummikobling som er tilkoblet ventilasjonsslangen). Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warwick Skrevet Februar 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Takker for alle svar. Er nok denne slangen som er tett, da det var pakningene i topplokket som lakk før. Nå som de er byttet er det påfyllingslokket. Siter For tiden billøs.. x -78 Porsche 924 NA "Been that, done there" (eller no..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warwick Skrevet Februar 10, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2004 Da var oljelufinga rensa. Den var som dere sa helt tett. Nå er alt helt flott. ;) Siter For tiden billøs.. x -78 Porsche 924 NA "Been that, done there" (eller no..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Februar 10, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2004 Originally posted by warwick Da var oljelufinga rensa. Den var som dere sa helt tett. Nå er alt helt flott. ;) den er god.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.