Gå til innhold

Katastrofe i forbindelse med oljeskift


Per Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp foretatt mitt første oljeskift, inkludert bytte av oljefilter. Bilen er en Nissan King Cab D21 1993-modell, diesel. Prosedyren var som følger: Lot motoren gå i et par minutter, stanset den, skrudde ut bunnplugg, lot oljen renne ut, skrudde ut gammelt oljefilter, skrudde på bunnplugg, skrudde på nytt oljefilter (smurte også oljefilterpakningen), fylte på 6 liter olje (som i følge brukerhåndboken er riktig mengde) og sjekket med peilepinnen at oljenivået var riktig.

 

Da jeg startet motoren begynte det å surkle høylytt fra motorrommet, så jeg slo av motoren og gikk ut for å sjekke. Der oppdaget jeg at oljefilteret og området rundt var dekket av olje, og det dryppet olje ned på bakken. Jeg startet motoren igjen for å studere fenomenet, og merket denne gangen at motoren var tung å starte (noe som aldri har hendt før), samt at den gikk ujevnt. Jeg slo av motoren øyeblikkelig og sjekket peilepinnen, som viste at det var helt tomt for olje! Hva i alle dager kan ha skjedd?

 

Jeg er også engstelig for at motoren kan ha blitt skadet av hendelsen. Er dette sannsynlig? Jeg vil tro at motoren gikk i maks 2-3 minutter totalt, men noe av denne tiden kan den ha gått helt uten olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig pakningen fra det gamle oljefilteret henger igjen ?

 

Skjer støtt og stadig det...skur av filteret igjen og sjekk.

 

Tviler sterkt på at den har tatt skade, men man skal jo aldri si aldri.

 

Sjekket nettopp det gamle filteret, og der var pakningen hel, så det ligger nok ingenting igjen.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at jeg ikke skrudde det nye filteret hardt nok til. Jeg skrudde nesten så hardt jeg klarte for hånd. Har hørt at den riktige metoden er å skru til du kjenner at pakningen tar, og deretter 1/2 til 1 omdreining.

 

Hvis motoren har tatt skade, vil dette merkes med en gang? Hva er i så fall symptomene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

symptomene på motor som er fdefekt på grunn av olje er enten atnoen sitter fast, men etter all sannsynlighet har du fått noen harde bankelyder.

 

vi tappet enmotor for noen år siden, og den gikk LENGE... så jeg ville ikke vært bekymra for det...

 

slukka noen gang oljelampa di?

 

Du har ikke en adapter med oljekjøleruttak ellerno skrudd mellom oljefilteret og blokka som kan ha løsna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sammenlignet gammelt og nytt filter, og det er en viss forskjell både i størrelse og type pakning, så det kan godt hende at filteret er av feil type, selv om det i følge beskrivelsen skulle passe min modell. Filteret passet i alle fall perfekt i gjengene, og det satt skikkelig godt da jeg tok det av i dag.

 

Den store bekymringen er uansett at motoren kan ha tatt skade av dette. Det kom ut bare 2 liter olje da jeg tappet motoren nå nettopp, av de 6 literne jeg fylte på i går. Jeg er rimelig sikker på at mesteparten forsvant nesten øyeblikkelig etter oljeskiftet i går. Surklelyden var kanskje oljepumpen som dro inn luft i stedet for olje.

 

Er bekymringen reell, eller kan jeg slappe av?

Endret av Per Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skulle ikke ha startet motoren og begynt å kjøre fordi oljefilteret må fylles med olje så bilen trenger å varmes opp litt før man kjører ikke alltid lett å huske

 

Eller ganske enkelt: fyll filteret med olje FØR det settes på... Du blir forbauset hvor mye olje som går inn der :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et normalt filter rommer ca 0.5 liter olje, men jeg synes dagens filtre har krympet litt...

 

Nå tviler jeg på at det er behov for å varmkjøre motoren før man tar seg den første kjøreturen etter filterskifte, men å sørge for at oljetrykk er opprettet før motoren belastes er klokt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et normalt filter rommer ca 0.5 liter olje, men jeg synes dagens filtre har krympet litt...

 

Nå tviler jeg på at det er behov for å varmkjøre motoren før man tar seg den første kjøreturen etter filterskifte, men å sørge for at oljetrykk er opprettet før motoren belastes er klokt.

 

Dette filteret rommer 0,7 liter, så i følge bilens instruksjonsbok er riktig påfyllingsmengde 6 liter når både olje og filter skal byttes (5,3 liter uten filter). Jeg fylte 6 liter.

 

Jeg var selvfølgelig dum nok til å la motoren gå på tomgang i flere minutter før jeg begynte å høre etter lyder og se etter lekasjer. Men (heldigvis?) begynte jeg ikke å kjøre med bilen. Ruset heller ikke motoren. Turtallet er vel 700-800 rpm på idle på denne bilen. Håper disse tingene går i min favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår