Gå til innhold

dj-vega; Kia Sportage 1995` (Levert inn skilter...)

Ranger emnet

dj-vega

Anbefalte innlegg

Blei bra dette her, nå må du få fiksa den lista på førerdøra som har begynt å løsne! :D

Fikser den enkelt med litt tec-7 lim. :)

Hei.

Jeg har en plan om dette. Ser virkelig ikke fint ut. Er slike detaljer blant så betyr litt utseende messig. Ser litt shabby akkuratt pga det.

;)

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 712
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei.

Idag hadde jeg noe god stoff i bensinen som skal rense innvendig. Men da jeg dro ut sikringa til o2 sensoren og tok en kjøretur merket jeg null forskjell. Ergo bilen går likt både med og uten strøm til nevnte sensor. Betyr ikke dette at den er har gjort sin jobb og bør byttes ut?

ORG0258003704.jpg&IW=300

Mvh dj-vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Idag fikk jeg noen tips fra benny fra Broom på TV2

Meg;

Hei Benny.

Jeg er 18år og eier en slik første generasjons Kia Sportage. 1995 modell.

Til tross for dine meninger om denne bilen så har den altid vert lojal. Altid starta vinter og sommer. Ikke noe till med det. Men i det siste har det sjedd noe. Bilen drikker mer en vanlig kansje (1,5l/per mil), drar dårlig, lugger, veldig varm eksos, poffer litt fra eksosen. I løpet av perioden sålangt har jeg funnet sikringen til 02 sensoren røket en gang. Denne har blitt byttet til lik sikring (10amp) og den har ikke røket etter dette. Men etter en tur i nabolaget for å sjekke hvordan den oppførte seg når den var varm. Reiste jeg hjem og tok ut sikringen til o2 sensoren. Når jeg da tok en kjøretur var det null forskjell.

Kan også nevne at plugger ble byttet rett før sommeren ifjor, luftfilter er nettop byttet til et kvalitetsfilter, og olja ble byttet for ca 8000km siden. Bruker per idag Biltemas 10w-30. (Brukermanualen anbefales 10w-30 mineral olje til bilen)

Bare for å legge til en liten ting til. Bilen har rullet 193000km nå. Og i det siste å har det laget en veldig ulyd når jeg girer opp/ned til andre. Men det hender at jeg klarer å få den i andre gir uten den lyden. Sålenge liger rundt 10-20kmt. Når det er sagt så er det ikke en bil til å kjøre fort med. Men det skal jo ikke være et problem å bruke første giret opp til 40kmt for å så gire opp til andre gir...

Jeg tenker at synkro ringen begynner å blir dårlig. Kassen er riktignok GETRAG vare, men går ut ifra det koster mer en 4-5 tusen kroner for en overhaling av den jeg har så da kan jeg vell heller kjøpe et brukt kasse som har gått lite. Vet du om det er noen forskjeller på manuell kassa fra 1995 til 2002? Bensin såklart. =)

Tusen takk på forhånd

Hilsen Erlend

Benny svarer;

Heisann! Så flott at Kia-en har oppført seg pent da! Det er heldigvis ikke like mye kluss med alle - og bilene ble endel bedre etterhvert.

Når det gjelder problenene med din bil nå, så tipper jeg på at du kanskeje har em katalysator som begynner å bli tett (ganske vanlig feil) så sjekk det aller først.

Når det gjelder girkassa så er dette en svakhet på disse bilene. Og NEI du får IKKE overhalt denne for 4 - 5 000 kr. Kanskje for det fire-dobelte...

I og med at kassa er en svakhet på disse, så er det nok ikke lett å få tak i brukte heller - men gjør et forsøk! Om kasse fra en 2002 mod. passer tør jeg ikke svare på.

Ønsker deg lykke til videre med bilen!

Mvh dj-vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder fra dagens gjøremål.

Loddet sammen...

SANY0075.JPG

SANY0077.JPG

Give me som bass

SANY0079.JPG

SANY0080.JPG

SANY0081.JPG

SANY0082.JPG

Bilde kvaliteten har blitt mye bedre nå ja. Mobilen tok kvelden. Måtte derfor finne frem digital kameraet...

SANY0064.JPG

SANY0065.JPG

SANY0066.JPG

SANY0067.JPG

SANY0068.JPG

Venn i aksjon;

SANY0069.JPG

Plastikk klips / skruer

SANY0070.JPG

SANY0071.JPG

Her pusser vi bort fast rusta skruer som er knekt inni en mutter;

SANY0072.JPG

Har tenkt å ta over de med grunning og sort lakk før montering!

SANY0073.JPG

Litt svinn må man regne med... Loddetinn;

SANY0074.JPG

Komentarer?

Mvh dj-vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag. Planla å gjøre klart skiltlysa men akk. Fikk på en måte ikke lodda på ene mutteren så de må vente litt. Fikk etter mye banning demontert katalysatoren. Ristinga eller nukkinga er vertfall borte nå. men en tomgang på ca 90db... njaaa... Frieksos. Katalysatoren var full av løse deler... Skal laste opp noen bilder...

Mvh dj-vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en gjeng med bilder;

Litt bilder fra en kompis når sola var der;

SANY0085.JPG

SANY0086.JPG

SANY0087.JPG

SANY0088.JPG

SANY0089.JPG

Skal fikses;

SANY0090.JPG

Idag;

I følge en kompis skulle det gå greit å lodde mutteren du ser nederst på bilde fast i stålplata;

SANY0091.JPG

Slik;

SANY0093.JPG

SANY0094.JPG

Dette trodde vi skulle holde;

SANY0095.JPG

Men etter andre forsøk så vi pusset ned rundt skruen så fikk vi det fremdeles ikke til.

SANY0096.JPG

Så da var dere bare å spille musikk;

SANY0097.JPG

Og plasere skiltlys delene her;

SANY0099.JPG

Så fikk jeg tatt ut øverste bremselys. Fikk også se hvordan lakk flassingen innvendig var;

SANY0100.JPG

SANY0101.JPG

Denne var plug and play. Veldig digg;

SANY0102.JPG

Jeg sover ikke, jeg skrur;

SANY0104.JPG

Etter litt fjerning av leds som hadde tatt kvelden skrudde jeg det sammen igjen så fant jeg ikke to siste skruene med en gang. Derfor gaffa. Dette ble fikses på et kvarter senere;

SANY0105.JPG

Derreter bestemte vi oss for å demontere katalysatoren. Etter et par timer så det slik ut;

SANY0107.JPG

SANY0108.JPG

Hadde rett. Var litt løse deler innvendig;

SANY0109.JPG

SANY0110.JPG

Så var det en prøvetur med frieksos. BROOOOOOOOOOM. Var rimelig høy lytt. Var rene chopperen på steroider. 2500prm så braka det noe sykt. Ble bare råere med turtallet. Men nykkinga ble borte. Men det smeller enda en god del i eksosen ved pådrag. Ble dogg ikke så overraskende mer merkbart nå med fri eksos.

Komentarer?

Mvh dj-vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg fått defa vifta til og fungere. Noe kluss med kontaktene. En god venn fikk gang i vifta.

SANY0111.JPG

Yeah;

SANY0114.JPG

Men ang defa pakken; Laderen eller hovedenheten under panseret lyser rødt. Sliter med å få satt den manuelt på. Det er den gamle termini pakken som er her. kupe, motor varmer og batteri lader... Tips?

Mvh dj-vega

Lenke til kommentar
Del på andre sider