Gå til innhold

dj-vega; Kia Sportage 1995` (Levert inn skilter...)

Ranger emnet


dj-vega

Anbefalte innlegg

  • Svar 712
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sjekk om gass spjellet aapner max ved full gass. Desom det gjoer det saa kan det virke som om den faar for lite bensin, siden den ikke er helt villig ved full gass... Altsaa tett bensinfilter eller kaputt dyse.. muligens.

 

Aapner ikke spjellet max saa justerer du ved gass armen..

 

Er paa den andre siden egentlig enig med turbopow..

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge to.

Har sterkt vurdert en time eller to på verksted. Noe som er aktuelt når lønna kommer.

Men hva er det som får en bil til å ha heve turtallet litt under kjøring og plutselig dø ut.?

 

Hadde denne opplevelsen når jeg reiste ifra en kompis ikveld.

Starta opp og reiste. Da det var i et tett bebygget nabolag og klokka var overmidnatt.

Valgte jeg å kjøre. Check Engine lyset var på. Kjørte så et par hundre meter. Rett før den ene rundkjøringa så var det som den gikk opp på turtallet. (Litt vanskelig å beskrive, men merka på et vis at noe var galt)

 

Kjørte så ned bakken og nesten på bunnen av bakken reagerte den ikke på gasspedalen lenger og døde tvert av. Fikk heldigvis svingt inn på en butikk parkering. Og prøvte et par ganger å starte den. Starta på andre forsøk, med gassen i bunn. Da kom den... Gikk ned på 200rpm som den skulle dø ut noen ganger og kom litt dårlig lukt fra eksosen. Før den etterhvert holdt seg på ca 1100rpm og check engine lyset forsvant etterhvert. Da kjørte jeg ca 8-9 km uten problemer i hele tatt.

 

Vet ikke om dette hjelper noe. Men jeg sitter igjen med et par tanker.

 

Hva er det som får en bil til å dø tvert av, forså å kunne starte etter et par forsøk igjen?

 

Hvorfor er dette slik som skjer kun når check engine lyset er på?

(Noe er selvfølgelig gale, men når den får varma seg opp før jeg reiser ut med den slik at CE lyset forsvinner så oppfører den seg helt greit. Litt dårlig drag og nykking med hardt pådrag. Men dør ikke plutselig ut...

 

Bare noen tanker...

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det snart tid for løning og nytt bensinfilter.

Bare noterer noe for min egen del.

Var ute å kjørte idag... CE lyset kom på i en lang og bratt oppoverbakke. Forsvant når bilen kom på flat vei igjen. Senere ga jeg full gass i andregiret. Da stoppet den nesten på 4000rpm før den hosta litt. Dette var i nedoverbakke. Prøvde igjen på en mindre nedovrbakke da begynte denpå samme turtall, nykka litt og kom seg opp på ca 4500rpm mer nykk så 5krpm.

 

Dette er vell ganske typisk på tette bensinfilter?

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at det tar en time eller to for å feilsøke på noe slikt er å leve litt i drømmeland. Er du riktig heldig så tar det ikke lange tiden. Men slike feil kan fort ta en dag å finne ut av, og du kan risikere å måtte bytte kostbare deler i samme slengen. Bare sånn at du er oppmerksom på det. Og jeg gjentar: Dette er et _tenkt_ scenario.

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så jeg vet ikke om du har gjort dette allerede:

 

Sjekk om bensintanken er ren. Bilen begynner jo å bli gammel, så da er det ikke utenkelig at rust fra innsiden av bensintanken begynner å tette igjen drivstoffsystemet. Dette vil du nok finne ut når du bytter filteret, bare prøv å tappe av litt og se om bensinen er misfarget. Du kan også ta opp flottøren på toppen av tanken, der er det somregel et ganske stort hull så du får sett innsiden av tanken. Bare ikke bruk lighter til å lyse med :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd av dere begge to.

Det hjelper. Ser i første omgang med bensinfilteret. Hva som skjer da. Så er det coolant temprature sensor. Ikke spesielt dyre greier. Var på biltema idag å handla for 1400kr...

Et par garasje reoler, noen plastikk kasser. Verktøy kasser. kompresjonstester og vacum tester...

 

Har ryddet veldig i garasjen idag... Den plassen jeg disponerer til verktøy og slikt selvfølgelig.

 

Igjen takk... Jeg regner med at det vil vertfall ordne seg etterhvert. Sjekker bensintanken og jeg ;)

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har idag fått byttet bensinfilter. Bensinen som var i filteret var sånn typisk rustfarget.

Så blir rens antagelig ut på ny året. Ikke akkuratt muligheter til det nå.

Nytt filter hjalp på tomgangen vertfall... Og virker ut som det gamle filteret begynte å bli tett... Var mer motstand når det ble blåst igjennom. For å sammenligne. Bestilte et par ting fra ebay.

 

Oljetrykksmåler, kjekt å ha billigt

Coolant temprature sensor. (antar at denne kan være en synder, men var veldig billig denne og. Skader nok ikke å bytte.

 

Har også oppgradert jordningen fra motorblokka til karoseriet. (den gamle var 10mm2 og veldig korrodert. Den nye er clean og 25mm2. Virker ut som det hjalp på starteren vertfall... Gikk veldig lett rundt nå. Ble veldig lettstartet... Om dette er tilfeldig eller pga av jordinga vet jeg ikke. Men merka det hadde sjedd noe.

 

Ellers før filteret ble demontert sveiv den veldig ujevnt i starten... 2 eller 3 sylindre var det første en kompis sa. Hadde i grunnen samme tanken. Ergo, så er det ikke så usansylig at det er noe problemer med tenning som tidl nevnt av en bruker her i tråden.

 

Lurer på å prøve ny ngk plugger, tennkabler, toppdekselpakning.

Byttet jo tennkabler, riktignok brukte, men så nye ut der og da.

 

Samtlige deler er rimelige, og toppdeksel pakningen har jeg liggende.

Bare å kjøpe nye plugger og kabler og en momentnøkkel?

 

Det jeg skrev om jordinga, er dette noe dere har meninger om?

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår