Gå til innhold

Noen spørsmål om bytte av nedre bærekule

Ranger emnet


Sphaa

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min kjære 94 Golf har nettoppp vært inne på EU kontroll og kom ut igjen med følgende feil:

 

2.3 Stor slakk i kuler

Slakk i nedre bærekule høyre side

 

 

Er det mulig å bare skifte bærekulen?

Er det noe en dyktig hobbymekaniker klarer å gjøre hjemme? (ikke meg, en venn som er på ferie)

Hva er sånn ca pris på kulen?

Hvis det ikke er mulig å gjøre hjemme, hvor lang tid vil et verksted ta på jobben sånn ca?

 

Takker for alle gode svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærekule til Golf3 koster 2-300 Kr på Bilxtra etc.

 

Ikke særlig vanskelig å skifte.

Jekk opp bilen på begge sider så går det akkurat å få det til.

Kan imidlertid være litt lettere om du skrur av navmuttera. Løsne den med lang latmannsarm før du jekker opp bilen.

 

Merk hvor de tre boltene til bærekula sitter i de avlange hullene før du tar det fra hverandre, og pass på å sett sammen likt, ellers kan spissing og camber bli litt endret og du må ha forstillingskontroll.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærekule til Golf3 koster 2-300 Kr på Bilxtra etc.

 

Ikke særlig vanskelig å skifte.

Jekk opp bilen på begge sider så går det akkurat å få det til.

Kan imidlertid være litt lettere om du skrur av navmuttera. Løsne den med lang latmannsarm før du jekker opp bilen.

 

Merk hvor de tre boltene til bærekula sitter i de avlange hullene før du tar det fra hverandre, og pass på å sett sammen likt, ellers kan spissing og camber bli litt endret og du må ha forstillingskontroll.

 

Vet du hvorfor spissinga og camber blir feil når jeg hever/senker bilen med coilover? rører jo ikke de boltene da...

Buckle up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett fordi ett McPherson hjuloppheng vil føre til at hjulet vandrer i en viss bue ettersom det fjærer opp og ned. Ergo vil cambervinkelen også forandre seg når du senker den. Når du justerer høyden, så vil også vinkelen på styrestaget i forhold til spindelen endre seg, hvilket vil gi littegrann utslag på spissinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor spissinga og camber blir feil når jeg hever/senker bilen med coilover? rører jo ikke de boltene da...

 

Du røre kanskje ikke boltene til bærekule, men boltene til fjærbeinet. Disse er også montert i ovale hull.

Ved forstillingskontroll justeres camber med boltene på fjærbeinet, og så spissinga etterpå.

 

Og så har du naturligvis høydevariasjoner med McPherson som Schnellfahrer beskriver.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår