Gå til innhold

Hvorfor motstand i eksosanlegget til sugemotorer?

Ranger emnet


kroffer

Anbefalte innlegg

Effektannlegg gir mer hester grunnet laver mottrykk gir også i noen tillfeller mindre bensin forbruk siden motoren jobber lettere.

 

Men alt må være tilpasset den aktuelle motoren. Til min volvo får jeg f.eks. kopmplett 3" effektannleg med grenrør for rundt 5000,-

 

Det annleget jeg fikk pris på

 

- Reduser mottrykket med 50%

- Effekt økning ca 8-12% (toppeffekt)

 

Produsent JT Super flow

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

du er helt på jordet ja :) hensikten med grenrøret er noe helt annet.. nevner frekvens på høye turtall, og lengden på rørene må regnes ut nøye. derfor så koster disse grenrøra sinnsykt mye penger, tror du må betale opp mot 25 000,- for bare et perfekt tilpasset grenrør :)

 

Nei, han er ikke helt på jordet!

 

Grenrøret skal være utformet slik at når en eksosventil begynner å åpne så skal eksospulsen fra ( i mangel på et bedre ord) "kompis-sylinderen" (på en 4syl er 1-4 kompiser, og 2-3 kompiser.) blåse forbi akkurat der de

to rørene går sammen. Dette skaper en ejektorvirkning som hjelper til med å dra eksosen ut fra sylinderen som akkurat har begynt å slippe ut eksos..

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kroffer

Gjelder dette også for turbo-grenrør?

 

Hoved funksjonen til turbogrenrøret er å ta vare på mest mulig av energien i eksospulsene i form av varme og hastighet slik at turboen får maks utbytte av den.

Samt korrekt utregnet lengde vil gjøre at eksosventilene rekker å stenge før mottrykkspulsen rekker å slå tilbake.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på anlegget kan også være negativt. Et 3" anlegg vil etter det jeg har forstått bare gjøre ting verre på en 1,6l. Dette fordi med et så stor rør blir eksosgassene kjølt ned mer, kald gass beveger seg saktere enn varm. Dette er ikke lurt. Man må derfor gjøre et kompromiss mellom mottrykk og flow. Har jeg lært da...

For tiden billøs..

x -78 Porsche 924 NA

"Been that, done there" (eller no..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Nei, han er ikke helt på jordet!

 

Grenrøret skal være utformet slik at når en eksosventil begynner å åpne så skal eksospulsen fra ( i mangel på et bedre ord) "kompis-sylinderen" (på en 4syl er 1-4 kompiser, og 2-3 kompiser.) blåse forbi akkurat der de

to rørene går sammen. Dette skaper en ejektorvirkning som hjelper til med å dra eksosen ut fra sylinderen som akkurat har begynt å slippe ut eksos..

 

takker for informasjonen, har hørt det før men jeg er alltid skeptisk til hva andre sier. Leste om at det var tilpasning av eksospulsene, og at lengdene måtte være eksakt like. kunne godt tenkt meg at du skrev slikt i forumet mitt :) interessant!!!

 

Forumet mitt

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår