Hazet Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 (endret) Hei! Skal ha eksamen i morgen, så lurte på om noen ville være så snill å hjelpe meg å forberede meg litt? Fikk situasjonsbeskrivelsen i dag som lyder slik: Du er ansatt som sommervikar hos Autocar A/S hvor alle typer lette kjøretøy blir tatt inn til reparasjon. Kunden ringer og forteller at motoren stoppet brått mens han kjørte. Han ønsker nå å få bilen reparert. Samtidig bestiller han sercive før han og familien (til sammen fem personer) drar til Italia via Alpene med bilen. Du får også vite at *bilen har vært vanskelig å starte i det siste (starteren har dratt motoren seint rundt) *bilen har unormal stor slitasje på fordekkene og den trekker til den ene siden. *rattet begynner å riste ved bestemte hastigheter *bilen har dårlig bremseeffekt, og trekker til siden ved oppbremsing *hovedlysene er meget svake *en ulyd fra koplingen og girkassen *motoren har dårlig trekkraft og er vanskelig å starte *Instrumentlampe for motorfeil lyser Slik er det iallefall jeg har tenkt: 1. Først skjekke om batteriet er deffekt, med å måle syrevekta at den er grei før jeg så belastningsprøver det. Deretter ta spenningsfallsmåling over starter. (Maks spenningsfall 10% når jeg kjinner eller?) Iallefall skal vel ikke batterispenningen synke under 9,6V etter hva jeg har forstått :) 2.Først ta en visuell kontroll, er dekket slitt bare på midten for er det for mye luft, bare på sidene for lite luft, skarpslitt kant så er det feil spissing. Evt. ta en forstillingskontroll etter jeg har kontrollert understellet for slakk. 3.Skjekke at hjulet er avbalansert og se etter felgkast (skade i felg eller lignendes) 4. Skjekke bremsekraft forsterker: pumpe pedaltrykk og starte motoren å se at pedalen går innover. Så ta en bremsetest på bremseprøver, for å se om bremsene henger. Så kan man se om det er fett/olje på ene bremseskiven, slitte klosser, slitte skiver, rustne glidebolter. osv 5. Skjekke at ladespenningen er rundt 14V (ideel 14,4) og etter det ta spenningsfallsmåling. Tillat er vel 5% spenningsfall? Så kan man se om lykteglassene er matte av å brukt pære med for høy effekt f.eks og at reflektorene ser rene og bra ut. 6. For å se om lyden kommer ifra kopling eller girkasse så trykke inn clutchen. Forsvinner ikke lyden da med girkassen i fri så ligger feilen i girkassen. Om feilen ligger i clutch kan det vel være utløserlager eller defekt clutch, styrelager til svinghjulet. Og i girkassen - mangel på olje, slitte lager/foringer. eller klirring fra synkronisertingsringene ved girskifte. 7.Skjekke tennpluggene at ikke dem er veldig nedsotet. Skjekke at ikke luftfilteret er tett. Tett EGR system? (vil vel komme en del svart røyk da mest sannsynelig?) skjekke temperaturføler spessielt om tennpluggene er sotete. Eller om der er dårlige jordinger elles på motoren. 8. Det med at motorlampen lyser, må jeg vel nesten bare ta en diagnose på bilen, å se hva feilmeldinger jeg får opp. Så her var det jeg kom opp med, så gjerne rett meg om der er noe feil evt legg til det jeg mangler. :) På forhånd tusen takk! :D Endret Juni 8, 2010 av Hazet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Vedr. 8 - motorlampe. Som uavhengig verksted som reparerer alle typer biler er det vel ikke sikkert du har diagnoseverktøy for å lese ut feilkoder på alle biltyper ? I så fall kan vel kanskje løsningen være å fikse det som du har tenkt å fikse, gå over kontakter i motorrommet, og om lampa fortsatt lyser, krype til merkeverksted ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cigaro Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Vedr. 8 - motorlampe. Som uavhengig verksted som reparerer alle typer biler er det vel ikke sikkert du har diagnoseverktøy for å lese ut feilkoder på alle biltyper ? I så fall kan vel kanskje løsningen være å fikse det som du har tenkt å fikse, gå over kontakter i motorrommet, og om lampa fortsatt lyser, krype til merkeverksted ??? tror nok at Autocar a/s har diagnoseapparat ;) blir nok dumt å skrive i eksamensoppgaven at bilen må inn på merkeverksted.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cigaro Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 5. Skjekke at ladespenningen er rundt 14V (ideel 14,4) og etter det ta spenningsfallsmåling. Tillat er vel 5% spenningsfall? Så kan man se om lykteglassene er matte av å brukt pære med for høy effekt f.eks og at reflektorene ser rene og bra ut. Kontroller også at pæra står rett, og at det er rett type pære som er satt inn. og oppgave nr 8: Ta avgassmåling? kan være lambda som er gåen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hazet Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Takker for svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Be kunden kjøpe seg ny bil, ferdig med den saken. Men litt mer seriøst, syntes du oppsummerte det hele veldig bra. Jeg syntes vel kanskje problemstillingene du har fått utdelt er ganske uspesifikke. Kan jo nesten skrive et helt essay om tingene :) Oppgave nr 6 syntes jeg det er litt rart dem skriver "*en ulyd fra koplingen og girkassen". Men tenker utløserlager selv. Oppgave nr 7 tenkte jeg først luftmengdemåler eller lambda. Dem skal vel bare generelt se at du ikke er helt på tryne angående dette, og det ser jo ut som du har denne lett i boks :) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hazet Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Ja Lmm og lambdasonde kan nok være greit å ta med ja! :) Men kom på en ting.. Det at bilen trekker til siden, kan det også være deffekt bærekule eller endeledd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 (endret) I og med at dekkene har stor slitasje (sideslitasje) og trekker til siden så er nok spissinga gale. Og det kan være slakk i endeledd ja :) Endret Juni 8, 2010 av Margido Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hazet Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Okay!:) Takk for hjelpen alle sammen, så får jeg bare satse på det går bra i morgen! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Lykke til! Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hazet Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Takker! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.