Gå til innhold

justere FK Senkesett, hvordan?

Ranger emnet

LuxXxuS

Anbefalte innlegg

blir at det ska skiftast heile fjørbeinet i dag... er ikke høgdejustering på demperan :( men kan dere forklare meg hvordan jeg skifta dette, har en bilmekaniker som kan hjelpe meg men han er så sint for tiden :P så tenkte å prøve selv først :)

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på Opel, men vanligvis er det noen muttere i dempertårnet som du ser når du åpner panseret, samt noen bolter der demper er koblet til bærebru eller spindel, eller hva det når er. Mulig det er diverse stabstag og sånt som må løsnes. Husk fjærklemmer;)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor lang fjæra er. På de justerbare bakdemperne mine sitter fjæra løst når bilen er jekket opp, altså den er så kort at den ikke er i spenn når demperen er helt ut. Vil anbefale klemmer, siden det gjør jobben lettere og tryggere. Bedre føre var sier jeg. Kjedelig å begynne å skru, og finne ut at man ikke kommer lenger fordi man ikke orket å skaffe klemmer;)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jeg ha fjærklemme når jeg ska ut med heile fjærbeinet da?

Nope, du trenger ikke det. Da bare bytter du over hele fjørbeinet - enkelt og greit. Hvis du jekkker opp bilen og har av hjulet, ser du fort hva slags skruer du må skru av for å få løs fjørbeinet:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde i går.. men vi fikk ikke løst dempern nede på navet... er det noe vi ha glemmt? vi gjor det slik at vi jekka opp etter dempern med en girkasse jekk og slå med en hammer på navet men dempern røkte ikke på seg en gang :S er det noe vi må løse nede på dempern eller noe?

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider