Gå til innhold

Passat 3BG - Aut.kassetrøbbel. Ombygging?

Ranger emnet

JChE

Anbefalte innlegg

Min bror har en passat 3BG 2002, med 1,9TDi 100hk og automatgir(ikke tiptronic). Girkassekoden er visstnok EPV. Han har følgende problemer med girkassa:

- Slurer veldig ved igangtagning når kald, nesten umulig å komme opp små bakker og i det hele tatt komme opp i fart.

- Fungerer nesten som den skal når den blir varm, dette går gradvis. Men den hopper i fri nå og da, spesielt ved nedgiring og kickdown. I tillegg, når man har bremset ned (i f.eks kryss), og skal aksellerere igjen, går kassa i gir med et rykk. Ellers girer den fint når den er varm, og slurer ikke mer enn den skal.

Verksteder har ikke fått ut noen feilkoder, men konkludert med at kassa må byttes eller overhales. Problemet er bare at girkasseverksteder ikke vil overhale disse kassene fordi de er så dårlige, og brukte girkasser er svært vanskelig å oppdrive av samme grunn, siden ingen vil garantere noe som helst.

Kan dette skyldes småfeil som sensorer e.l , eller er kassa mest sannsynlig søppel?

Vi var inne på tanken om å bygge om til manuell girkasse, er dette uvanlig mye jobb på disse bilene eller er det som andre biler? Vanligvis er det jo snakk om svinghjul, clutch, spakstell, pedalstell og evt drivaksler, i tillegg til å koble ut startsperra som hindrer start i gir. Er det mer som skal til? Elektronikk?

Han har etter lang tid klart å spore opp EN brukt automatkasse, fabrikkoverhalt, som de skal ha 20000 for, uten garanti.

Er det billigere og mer fornuftig å bygge om til manuell tror dere?

Merke: VOLKSWAGEN

Modell: PASSAT (3B) (II) Diesel

Typ: 1.9 TDi

Registreringsår: 2001-2005

TYPEINFO

Karosserikode: 3BG

Motorkode: AVB

Motoreffekt: 74

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Takk for svar så langt.

Uansett, noen tanker om hvor mye en slik bil er verdt hvis den skal selges med defekt automatkasse? Bilen har gått i underkant av 200000, og er i ok stand bortsett fra girkassa, og kan helt sikkert fikses opp av de som gidder.

Broren min fikk tak i ei kasse, men den passa ikke. Så nå gir han opp hele dritten, og kjøper Mercedes istedet. Skjønner han godt egentlig.

Men hva tror dere, er det mulig å få f.eks 30 tusen for noe slikt? Prisene på disse ligger jo ganske mye høyere til vanlig, så det er mulig å få seg billig bil her. Det er forresten stasjonsvogn, mørkeblå i farge. Klimatronic og 4x elvinduer er det og, vet desverre ikke så mye mer nå. Mer info kan skaffes. Dette er ikke en salgsannonse, men jeg oppretter gjerne en hvis jeg får noen ledetråder på dette.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritten ble solgt i dag for 30000 + omreg, med opplysninger om alle kjente feil med bilen. Jeg kondolerer til de nye eierne...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen på død å liv skal ha den søpla der skjønner jeg ikke.. Satser på at broren din blir mindre plaget nå fremover.. ;)

Nei det kan du jaggu meg si. Jeg fikk tilbud om å kjøpe denne bilen for vrakpris omtrent, men avslo det glatt. Gidder ikke å kjøpe meg problemer.

Og det var MANGE som var interessert også. Tror han fikk 20 telefoner på en halvtime omtrent. :)

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider