Gå til innhold

Dårlig jobb eller elendig hjullager

Ranger emnet

oyvind87

Anbefalte innlegg

Bilverksted byttet venstre hjullager foran på min Audi i august 2009.

Hjullageret kjøpte jeg hos Norsk Bildelsenter.

Nå, 10 måneder senere, er det visst slakk i lageret igjen, i følge verkstedet. Bør byttes.

Bilen har i perioden gått ca 8000 km.

Dårlig arbeid? Eller dårlig lager fra NBS? Eller noe annet?

Hvem bør jeg klage på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det er dårlig arbeid. På Golfen min var hjullagra så raklete at jeg trodde hjula skulle dette av, helt til en kompis kikka på det, og strammet de skikkelig, nesten ikke slakke nå lenger:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spindel?

vet jeg har hatt slakk i styrestag i samme periode, dette er fikset nå

i tillegg er det litt kast i felgene, så rister litt i høyere hastigheter.. kan dette være grunnen?

Kast og vibrasjoner øker selvsagt ikke levetiden til et hjullager, men skal heller ikke klare å ta knekken på de på 8000 km.

Dårlig lager er nok ikke årsaken. Omtrent alle lagre i handelen i dag er anerkjente (så som FAG, SKF, Timken osv.) og er levert originalt på de fleste bilmerker! Merk deg det commodus!

I ditt tilfelle er det nok gjort en særdeles dårlig jobb av de som satte dette på. Kanskje de har presset det inn i huset med press på innerringen, noe som uten tvil vil skade lageret. Eller kanskje de har slått det inn (på innerringen) så langt det går før pressing. Eller ødelagt det når de presset navet inn i senter på lageret? Alt blir bare gjetting her, men jeg ville uten tvil ha klaget til det verkstedet som utførte jobben.

BTW. Hvorfor ikke skifte lageret selv så vet du det blir gjort skikkelig ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du har kjørt lenge med et dårlig lager, så tar dette knekken på spindelen og hvis denne ikke byttes samtidig med lageret, tar det ikke lang tid før lageret tar kvelden. Jeg fant ut av dette etter å ha byttet lageret 3 ganger. Kast i hjulet kan være en indikasjon på ødelagt spindel. Dette er typisk VAG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider