oyvind87 Skrevet Juni 12, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2010 Nå er jeg MØKKA lei av å få bilen ødelagt tilbake fra verksteder. Rust og sot-flekker i setene, riper, lakkskader, bulker rundt jekkfestet oooooog så videre.. De innrømmer jo selvfølgelig ikke dette. Da må jeg lære meg å fikse bilen selv i stedet. Dvs ALT. Kan noe, dvs mindre enkle reparasjoner. Men har mye å lære. Derfor tenkte jeg å ta "mekken-utdanninga" for meg selv hehe.. Hva er normalt pensum for å bli en mekaniker? Hvilke bøker bør jeg lese? Øve kan jeg gjøre på privatbilen..! Har ingen planer om å jobbe som mekaniker altså, kun bli flinkere til å skru for meg selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liland91 Skrevet Juni 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 Du kan kjøpe deg en haynes bok, der står det om hvordan du skal gjøre div ting. Selges på biltema :) Siter Mercedes Benz 230te -89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VwDude Skrevet Juni 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 Haynesbok er kurrant det.. men selvfølgelig lærer du mer av å prøve og feile.. men ikke alt man burde prøve og feile på heller siden det fort kan bli dyrt.. jeg lærte selv mye av å følge med på andre før jeg begynte å jobbe med bil.. og da ble det mer prøving,spørring og feiling.. Siter 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 Rust og sot-flekker i setene, .Stålseter? :) Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind87 Skrevet Juni 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 (endret) Joda, Haynes bok har jeg. Har også hele verkstedmanualen til min bil. Men jeg tenkte mer sånn bilrelevant pensum helt fra scratch. Boken kan hjelpe meg til å skifte det meste, men sier lite om funksjoner og slikt. Kan så lite om hvordan ting henger sammen. Slikt kan jo hjelpe meg i feilsøkingsprosesser osv. Kan f.eks lett skifte coiler selv, men aner ikke hva en coil gjør, og hvordan man ser at den er ødelagt. Endret Juni 13, 2010 av oyvind87 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind87 Skrevet Juni 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 Stålseter? :) Hehe.. :) Han hadde nok noe olje på baken da han satte seg inn tenker jeg. DET er litt kjipt på grått alcantara delskinn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k1mzor Skrevet Juni 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2010 http://www.howstuffworks.com/ http://www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1873559 Siter - Saab 9-3SC Vector 08' x 97 BMW 523ia x 91 BMW 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cathan Skrevet Juni 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2010 Ta deg en tur i en bokhandel og kjøp teoriboken de bruker på kjøretøylinjen på vgs. Bla litt gjennom de forskjellige bøkene og finn den som passer for det du er ute etter å lære. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheKim Skrevet Juni 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2010 Bøkene vi bruker på kjøretøy (VG2): -"Karosseri,understell og bremser", av forfatter Anders Ohlsson. -"Motor", av forfatter Anders Ohlsson. -"Bilelektro", av forfatter Sven Larsson. Kjempe fine bøker det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haugrud Skrevet Juni 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2010 Lærer mye av å bare se og fundere litt før du begynner å skru :) Liksom spørre deg hvorfor er det slik osv. :) Siter Audi S4, 1993 mod Ski-doo 600RS, 2008 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas S Skrevet Juni 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2010 Lærte også mye av å bruke "se og lær" teknikken :) Før kunne eg så vidt skifte tennplugger. Til nå så kan eg skifte, alt av bremser, starter, drivverk osv... :) Siter Mitt Galant Sport Prosjekt Mitsubishi Klubben Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juni 15, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2010 Jeg tør hinte til teknikk-avsnittet i megastickyen på teknisk. Der finner du blant annet The Car Maintenance Bibles av Chris Longhurst samt AutoZine Technical School Der finner du maaange timer med bilnerding. :bok: PS! http://en.wikipedia.org/wiki/Car er også en uttømmende kilde med de rette søkeordene. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind87 Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2010 Høres bra ut! Takk for alle tipsene :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg