Gå til innhold

x14xe går dårlig, begynner å dra på 5000 omdr

Ranger emnet


opelastra

Anbefalte innlegg

x14xe opel astra f 1,4i 16v

 

 

 

går dårligt, drar tungt og når jeg gir på så syns jeg den tyner mere en den drar, fjusker av og til men generelt dau bil.. må tyne den for å komme opp i fart.

 

hender den går på lavt turtall ved tomgang, fjusker av og til, ruser seg opp av og til.

 

noen som veit?

 

har prøvd å blinke ut feilkode å er litt vanskelig å få med seg alle blinka samtidig som å skrive dem ned.

 

1-4-10-5 stor pause 1-4-10-5 stor pause 1-4-10 stor pause 10-4-10-10- stor pause 10-4-10-10 stor pause 10-2 stor pause 3-2-10-3-3-3-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde x14xe hadde Multec med tosifrede feilkoder, men det der er P-koder. Alle koder blinkes ut tre ganger, så der du sier x1 har du telt feil. 10 blink = null, så da kan du oversette selv:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm#simtec56

 

Kan i hvert fall se ut til at du har trøbbel med EGR-ventilen. Siden bilen går dass kan det vel hende den er stuck i åpen posisjon.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde x14xe hadde Multec med tosifrede feilkoder, men det der er P-koder. Alle koder blinkes ut tre ganger, så der du sier x1 har du telt feil. 10 blink = null, så da kan du oversette selv:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm#simtec56

 

Kan i hvert fall se ut til at du har trøbbel med EGR-ventilen. Siden bilen går dass kan det vel hende den er stuck i åpen posisjon.

 

hmm, var iallefal slik jeg telte det,men mulig jeg telte feil og at det altid skal være 3 ja.

 

oki, ja skal fikse ny egr og lambda jeg nå så får se hvordan det blir da!

 

har prøvd å ha på plate mellom egr og festet men med egr koplet på men bilen gikk ikke noe særlig bedre. hadde på blendeplate på eksosventilen også og porta slangene in til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen lambda i de kodene du har oppgitt. Tell over på nytt du, så er du sikker.

Det er ingen grunn til at bilen skal gå bedre med blendet EGR-ventil så lenge den fungerer som den skal. EGR kobles ut ved fullgass.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-4-10-5 = 1405: Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve

10-4-10-10 = 0400: 0400 Exhaust gas circulation valve

10-4-4-3 = 0443: 0433?? 0433 er i hvertfall: Tank vent valve

10-3-4-10 = 0340: Camshaft sensor

5-10-33 = 5033???

10-3-4-10 = 0340: Camshaft sensor

10-5-10-5= 0505??? 0500?

10-3-3-5= 0335: Crank sensor

10-1-10-5-10-1-10 = 0105 = Intake manifold pressure sensor

10-5-10-10 = 0500 = Idle speed stepper motor/idle air regulator

 

 

er ikke den røde her lambdasonde da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen lambda i de kodene du har oppgitt. Tell over på nytt du, så er du sikker.

Det er ingen grunn til at bilen skal gå bedre med blendet EGR-ventil så lenge den fungerer som den skal. EGR kobles ut ved fullgass.

 

jeg har gått over på nytt flere ganger og det er riktig det jeg har skrevet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-4-10-5 = 1405: Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve

10-4-10-10 = 0400: 0400 Exhaust gas circulation valve

10-4-4-3 = 0443: 0433?? 0433 er i hvertfall: Tank vent valve

10-3-4-10 = 0340: Camshaft sensor

5-10-33 = 5033???

10-3-4-10 = 0340: Camshaft sensor

10-5-10-5= 0505??? 0500?

10-3-3-5= 0335: Crank sensor

10-1-10-5-10-1-10 = 0105 = Intake manifold pressure sensor

10-5-10-10 = 0500 = Idle speed stepper motor/idle air regulator

 

 

er ikke den røde her lambdasonde da??

 

Nei. Det er MAP-sensoren. Lambdasensoren sitter ikke i innsugsmanifolden.

 

Edit: Det er helt usannsynlig at både kam- og veivsensoren er gåen. Da vil ikke motoren gå. Den ene er antagelig en skyggekode av den andre.

Endret av magnul

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Siden det ligger to forskjellige feilkoder på den så kan man jo tenke seg det. Du kan jo begynne med å tilbakstille til original og se hva som skjer.

 

Lite trolig at kam/veivføler er relatert til EGR, men det er antagelig bare en av dem som tuller.

 

MAP-sensor kan muligens være en skyggekode av EGR, men vet ikke helt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Siden det ligger to forskjellige feilkoder på den så kan man jo tenke seg det. Du kan jo begynne med å tilbakstille til original og se hva som skjer.

 

Lite trolig at kam/veivføler er relatert til EGR, men det er antagelig bare en av dem som tuller.

 

MAP-sensor kan muligens være en skyggekode av EGR, men vet ikke helt.

 

aha, skyggekode altså en kode som kommer opp alikevel om det ikke er noe galt egentlig?

 

oki, ja får prøve med egr først da og se hva som skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår