Gå til innhold

Bytte fra 1.6 forgasser til 1.8 innsprøytning - hva må gjøres?

Ranger emnet


Terjeth

Anbefalte innlegg

Tenker på å bytte motor i Golfen når sjansen byr seg, da fra den originale 1.6 til en 1.8, begge med forgasser. Er dette plug&play? Motorene er vel omtrent dønn like bortsett fra at 1.8 har lengre slaglengde? Vet at radiatoren er større på 1.8, men er alle slanger, ledninger og tilkoblinger likedan?

 

Skal bytte girkasse i samme slengen, fra 4-trinns til 5-trinns. Er det noen forskjeller på kassene eller er alle likedan på disse motorene? Grunnen til at jeg spør er tilfelle jeg finner 1.8 motor med 4-trinns og dermed må skaffe en 5.trinns fra en annen Golf.

 

Har også lyst til å bytte til kvasskam/GTI-kam etterhvert, og har hørt at den fra 8v GTI passer rett på. Hvordan er det å bytte dette? Er det mye arbeid og hva må gjøres? Har aldri skrudd på selve motoren før, så det hadde vært fint om noen har en kjapp oppskrift:)

 

Mvh Terje

 

ENDRET TRÅD, SE SISTE POST!

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det er fra forgasser til forgasser. så er det bare og dytte det nedi :) funker uten problemer det ledningsmessig :) alt anna og egentlig

 

bytte til GTi kam er enkelt :) sett motor i TDC. ta av regreim (kjøp ny når du først er i gang)

 

skru av lagerbukkene til kammen, smør inn den nye kammen i innkjøringspasta. skru ned igjen kambukkene (kryss skru disse) og trekk til 20nm (TJUE NEWTONMETER) ikke en nm mer eller mindre

 

monter igjen regreim etter anvisninger. tut og kjør. juster litt tenning og ha det gøy. får ikke noen aha opplevelse av det men

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det er fra forgasser til forgasser. så er det bare og dytte det nedi :) funker uten problemer det ledningsmessig :) alt anna og egentlig

 

bytte til GTi kam er enkelt :) sett motor i TDC. ta av regreim (kjøp ny når du først er i gang)

 

skru av lagerbukkene til kammen, smør inn den nye kammen i innkjøringspasta. skru ned igjen kambukkene (kryss skru disse) og trekk til 20nm (TJUE NEWTONMETER) ikke en nm mer eller mindre

 

monter igjen regreim etter anvisninger. tut og kjør. juster litt tenning og ha det gøy. får ikke noen aha opplevelse av det men

 

TDC, er det det samme som en motorbukk eller?

Må få med meg noen som har litt peiling på dette når jeg skal i gang, siden jeg ikke har mye peiling på det der.

 

Blir ikke noen raserbil nei, men om jeg får 5hk av å bytte kam, så blir det uansett 20hk mer enn original 1.6:)

 

Takk for svar:)

 

Blir ikke noen raserbil nei, men om jeg får 5hk av å bytte kam, så blir det uansett 20hk mer enn original 1.6:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TDC, er det det samme som en motorbukk eller?

Må få med meg noen som har litt peiling på dette når jeg skal i gang, siden jeg ikke har mye peiling på det der.

 

Blir ikke noen raserbil nei, men om jeg får 5hk av å bytte kam, så blir det uansett 20hk mer enn original 1.6:)

 

Takk for svar:)

 

Blir ikke noen raserbil nei, men om jeg får 5hk av å bytte kam, så blir det uansett 20hk mer enn original 1.6:)

 

Jeg skal faktisk gjøre det samme på min Golf når pengene strekker til om noen år! ;) Si i fra viss du skal bytte motor en gang, vill gjærne være med på motor byttet! :)

 

:hailvw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til en ABF eller noe mens du er i gang a, en standard 1.8 er SÅÅÅÅ døll :)

 

Vet ikke direkte hva en ABF er, men kan se for meg at det er en 16v eller noe sånt? Hvordan er pris, tilgang, deletilgang og forbruk i forhold til en 1,8 da?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal faktisk gjøre det samme på min Golf når pengene strekker til om noen år! ;) Si i fra viss du skal bytte motor en gang, vill gjærne være med på motor byttet! :)

 

:hailvw

 

Den er god:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har en Jetta delebil på hånda, med en bra 1.8 innsp. motor, gått kun 140k.

Har selvsagt lyst til å bytte motor og alt som hører til. Hva må jeg ta fra Jettaen? Ser for meg bremseservo og bremser, og ledningsnett selvsagt. Må bensintanken byttes? Isåfall hva er forskjellene?

 

Er redd jeg tar på meg mye mer arbeid enn jeg kan gjennomføre, spesielt siden jeg aldri har gjort noe lignende før.

 

Vet om søkefunksjonen, men pc-en er herpa og vil sjelden samarbeide.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår