Gå til innhold

Snodig problem med vanntempen.

Ranger emnet

Hole

Anbefalte innlegg

Har ett litt snodig problem med kjølevannstempen, når jeg kjører normalt (50 eller 80, spiller ingen rolle) så blir tempem over 90. Legger seg på 100-110 grader. Hvis jeg gasser på litt så synker den ganske fort igjen ned på 90. Skulle tro at ved normal kjøring i over 80 kmt at den skulle kjøle nok, men det gjør den altså ikke, turtallet må opp og først da synker tempen.

Har byttet følere i blokka og vannpumpa skal være byttet for ca. ett år siden.

Kan det være termostaten? Eller trenger den rett å slett mer trutall får å få ordentlig sirkulasjon på vannet?

Hjelp mottas med takk.

Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir radiatorslangene skikkelig varme da? Dette kan jo være flere ting, dårlig vannpumpe igjen(er disse av plast på golf?),luft i kjølesystemet, tett radiator, eller andre ting som hindrer luftstrømmen gjennom radiator(tett grill, ekstralys osv).

Det skal ikke være nødvendig å ha veldig høyt turtall for å få sirkulasjon nei.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir radiatorslangene skikkelig varme da? Dette kan jo være flere ting, dårlig vannpumpe igjen(er disse av plast på golf?),luft i kjølesystemet, tett radiator, eller andre ting som hindrer luftstrømmen gjennom radiator(tett grill, ekstralys osv).

Det skal ikke være nødvendig å ha veldig høyt turtall for å få sirkulasjon nei.

Glemte å nevne at det er en '93 VR6.

Jada, alt funker tilsynelatende. Vannpumpe og radiator skal være byttet for 1-2 år siden. Han jeg kjøpte bilen med hadde fått det sjekket på Møller, og de målte temp på vannet og sa at det var som det skulle og at det var instrumentet som viste for mye. Har også byttet sensorene som står i blokka.

Men som jeg skrev, så faller temperaturen umiddelbart når jeg kjører den litt hardt.

Endret av Hole
Lenke til kommentar
Del på andre sider