Gå til innhold

kobling av 1000-metere.

Ranger emnet

Åna-Sira

Anbefalte innlegg

Skal montere 3++ 1000-metere på min pajero, 83 mod.

Og jeg har bare lyktene å gå ut ifra.. så det jeg lurer på er hva annet jeg trenger?

må vel ha en relè eller en til hver lykt da. men hvilken??

noen som har tips til dette, har ikke mye peiling på elektronikk og ledninger, så tar imot all hjelp jeg får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett relè til alle lyktene.

2.5-4 mm2 kobles fra batteri til 30 på relè, fortrinnsvis med sikring nærme batteri.

0.5-1.5 mm2 kobles fra stikk diagonalt på H4-pæra til heholdsvis 85 og 86 på relè.

1.5-2.5 mm2 fra 87 på relè til hver lykt, legg gjerne en tjukkere kabel(4mm2)til bak grillen og lodd sammen kablene der.

Dette er kun til pluss fjernlys.

Minus fra lyktene kobles i sammen dimensjoin som plussen, og kobles til gods en plass det er bra jording, fortrinnsvis 1 kabel fra hver lykt, men gjerne samme punkt om det er bra.

Evt. park kan du koble på relè, parklys på 87 på relèet.

1,5 mm2 fra batteri til 30 med sikring, 0,5-1,5 mm2 fra pluss/minus parklyspære til henholdsvis 85 og 86 på relè.

Lykke til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett relè til alle lyktene.

2.5-4 mm2 kobles fra batteri til 30 på relè, fortrinnsvis med sikring nærme batteri.

0.5-1.5 mm2 kobles fra stikk diagonalt på H4-pæra til heholdsvis 85 og 86 på relè.

1.5-2.5 mm2 fra 87 på relè til hver lykt, legg gjerne en tjukkere kabel(4mm2)til bak grillen og lodd sammen kablene der.

Dette er kun til pluss fjernlys.

Minus fra lyktene kobles i sammen dimensjoin som plussen, og kobles til gods en plass det er bra jording, fortrinnsvis 1 kabel fra hver lykt, men gjerne samme punkt om det er bra.

Evt. park kan du koble på relè, parklys på 87 på relèet.

1,5 mm2 fra batteri til 30 med sikring, 0,5-1,5 mm2 fra pluss/minus parklyspære til henholdsvis 85 og 86 på relè.

Lykke til.

hva slags relè må jeg ha??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalles et 87 rele. sørg for å ha et som har nok amp. ellers hvis du har en delebil et eller annet sted eller en høgger i nærheten kan du se etter et rele med 4 poler, 15,30,50 og 87. 15 er styrestrøm, dvs fra hovedlyset, 30 er kostantstrøm fra batteriet, 50 er jord og 87 er ut til forbruker. :D Dritlett å koble og så og si alle biler har et slikt rele et eller annet sted.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pajero har jordstyrt fjernlys

Det er sant, men så lenge man gjør som einar sier, og kobler både 85 og 86 inn på original lykt går det fint, da spolen er polaritetsuavhengig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider