Gå til innhold

Kjøpshjelp Octavia

Ranger emnet

Homer84

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid lett etter en ny bil. Kravene er 4x4, god plass baki til verktøy osv, diesel samt lavt drivstofforbruk.

Jeg har de siste dagene fått øynene opp for Octavia som virker som en ganske grei bil.

Den oppfatningen jeg sitter igjen med etter å ha lest litt om de er at det er biler med relativt lite feil, veldig god drivstofføkonomi samt at man får mye bil for pengene.

Spm 1:

Jeg har søkt opp info om flere biler som ligger ute for salg og ser at samtlige biler har en maks hengervekt på 1500kg. Er det mulig å få justert opp denne?

Spm 2:

Jeg ser at de i min prisklasse (ca 100.000kr) har 90 eller 100hk.

Hva er forskjellen? Var det ved et spesielt årstall de sluttet med 90hk og erstattet den med 100hk?

Spm 3:

Noen biler blir annonsert med xenonlys. Var det ekstrautstyr man kunne velge når bilen var ny? Eller er det ettermontert og ulovlig?

Spm 4:

Det hadde vært fint med en liste over forskjellene på de forskjellige utstyrspakkene på disse bilene.

Noen blir annonsert som elegance utgaver, mens andre ikke. Hva er forskjellen?

Er det ellers noe jeg bør vite som potensielt kjøper?

Setter pris på all hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lengre tid lett etter en ny bil. Kravene er 4x4, god plass baki til verktøy osv, diesel samt lavt drivstofforbruk.

Jeg har de siste dagene fått øynene opp for Octavia som virker som en ganske grei bil.

Den oppfatningen jeg sitter igjen med etter å ha lest litt om de er at det er biler med relativt lite feil, veldig god drivstofføkonomi samt at man får mye bil for pengene.

Spm 1:

Jeg har søkt opp info om flere biler som ligger ute for salg og ser at samtlige biler har en maks hengervekt på 1500kg. Er det mulig å få justert opp denne?

Spm 2:

Jeg ser at de i min prisklasse (ca 100.000kr) har 90 eller 100hk.

Hva er forskjellen? Var det ved et spesielt årstall de sluttet med 90hk og erstattet den med 100hk?

Spm 3:

Noen biler blir annonsert med xenonlys. Var det ekstrautstyr man kunne velge når bilen var ny? Eller er det ettermontert og ulovlig?

Spm 4:

Det hadde vært fint med en liste over forskjellene på de forskjellige utstyrspakkene på disse bilene.

Noen blir annonsert som elegance utgaver, mens andre ikke. Hva er forskjellen?

Er det ellers noe jeg bør vite som potensielt kjøper?

Setter pris på all hjelp:)

Hei. Skal forsøke å svare på det som jeg vet noe om.

Spørsmål 1: Har ingen anelse. :-)

Spørsmål 2: 4x4 før facelift (frem til og med modellår 2000 hadde 90 hk TDI motor av "gamle" typen uten pumpedyse.

Sammen med facelift fra 2001 modellen, fikk bilene med 4x4, 100hk pumpedysemotor og 6 gir, i tillegg til de andre forandringene som ny lykter, ny frontfanger, noe bedre plass i baksete, og sikkert endel andre småforandringer.

Spørsmål 3: Fra 2001 kunne du få xenon som ekstrautstyr. Om det er originalt så skal det være xenon i en linse, i tilleg til en linse med tåkelys, og fjernlys i reflektor.På de uten xenon har kun reflektor, og linse for tåkelyset.

Spørsmål 4: Utstyret endret seg litt og litt etterhvert, så det er vanskelige for meg å svare på hva som var i de ulike pakkene. Billigste var comfort, deretter ambiente, så elegance, og så mest utstyr i Lauring og Klement. I tillegg fantes noen godt utstyrte kampanjemodeller som jeg tror het collectien, men det var ifra ca. 2003.

Jo nyere bilene er jo mer utsyr var originalt.

Lykke til med bilkjøp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

colection og celebrate er egentlig ambiente med litt extra utstyr. som xenonlys og 16" alufelger. altså dårligere utstyrt en en elegance

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Kan det stemme at 100hk motoren kom i 2002? Jeg har kikka på en del 2001modeller men de har hatt 90hk. Det var kanskje en viss overlapping hvor de ble levert med begge motoralternativene i 2001?

Da blir det å gå for elegance utgaven.

Er det tilfelle at disse bruker så lite som 0,5-0,7liter på normal kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stemme at 100hk motoren kom i 2002? Jeg har kikka på en del 2001 modeller men de har hatt 90hk. Det var kanskje en viss overlapping hvor de ble levert med begge motoralternativene i 2001?

Da blir det å gå for elegance utgaven.

Er det tilfelle at disse bruker så lite som 0,5-0,7liter på normal kjøring?

Blir litt usikker angående motoren. Men jeg trodde ganske bestemt at 100 hk kom sammen med facelift, og at det var fra modellår 2001. Mulig det kan ha vært en kort overgangsperiode med 90 hk???

Min egen observasjon er at det noen ganger virker som om vw bruker opp "gamle" deler som finnes på Skoda, før de får det nyeste. F.eks. Superb stasjonsvogn som kom seint på høsten 2009. Ble produsert med "gamle" 140 hk pumpedysemotoren i bare 3-4 måneder før den fikk nye 140 hk common-rail motoren.

Kanskje noe tilsvarende skjedde ved overgangen ved facelift i 2001?

Angående forbruk. Mener at forbruket på Octavia 1 med 4x4 og 100hk er oppgitt til 0,56 l/m. Tenker at det stemmer godt. Har hørt flere si at det går å kjøre de bilene på under 0,5 ved langkjøring.

Jeg selv har Octavia 2 med 105 hk og 4x4. De er noe tyngre og har, partikkelfilter, og Haldex 2. På min bil er forbruket oppgitt til 0,6 l/m. Nå på sommertid med vanlig landeveiskjøring har mitt snittforbruk vært på 0,58.

Så ett forbruk på 0,5 til 0,7 er realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom Octavia1 med L&K versjon??

Jeg skal kjøpe Octavia TDI 4x4 nå (04-06)mod å har ikke funnet noen Octavia1 L&K.

Hadde vært fint med en Octavia1 med mest mulig utstyr.

Octavia 1 var i få i L&K frem til og med 2004 modell (iallefall med 2wd). Alle Octavia 1 etter dette ble solgt parallelt med Octavia 2 og var da kun å få i en variant som ble kalt tour.

Leiter litt på finn.no, så finner jeg ingen L&K med 4x4. Så blir litt usikker på om kombinasjonen L&K og 4x4 finnes...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Octavia`ene blir finere og finere. Og sammen med infoen jeg har fått her så jeg har egentlig bestemt meg.

Stort utstyrsnivå, meget god drivstofføkonomi og 4x4. Det er ikke et vanskelig valg for min del;)

Et siste spm for å bli litt klokere:

Ser dere bruker betegnelsene Octavia 1 og 2.

Er octavia 1 produsert fram til 2001, og octavia 2 etter 2001?

Blir litt uvant å gå over til en "liten" stasjonsvogn for en som er vant med å kjøre Patrol, Pajero, Navara osv=p

Men selv om det vil bli uvant, så er det ikke dermed sagt det kommer til å bli negativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spm for å bli litt klokere:

Ser dere bruker betegnelsene Octavia 1 og 2.

Er octavia 1 produsert fram til 2001, og octavia 2 etter 2001?

Octavia 1 er det "gamle" karosseriet som kom i 96/97. (Stasjonsvogn litt senere) Octavia 1 ble produsert helt frem til 2009, men fikk en facelift fra modellår 2001.

Octavia 2 er det "nye" karoseriet som ble produsert fra modellår 2005. Octavia 2 fikk en facelift fra produksjonsår 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 7 months later...