Gå til innhold

Bremsene henger på!!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

For noen uker siden merket vi at det var noen bremser som hang på i tre-fire sekund etter hard bremsing. Da ble vi bare stående omtrent stille til de slapp og vi kunne kjøre videre. Men var vanskelig å finne ut hvilke bremser som hang.

Litt seinere var bilne på eu kontroll og da skulle de ta av hjula så de spørte om de kunne smøre bremsekalipperne sånn at de forhåpentligvis slapp lettere og letter etterhvert, men sånn har det ikke gått!

Var ute å kjørte i dag, hadde akkurat ca nådd 80 på riksveien da plutselig speedometernåla begynte å synke lenger og lenger ned og bilen gikk saktere og saktere, jeg girte ned i fjerde og opp i femte igjen og samma skjedde... Merket også at bilen dro litt mot høyre når jeg slapp rattet. Jeg stoppet litt lenger fram, så gikk jeg ut og da var det ikke vanskelig å se hva som var skjedd. Bremsene på hørye framhjul hadde hengt seg på og de var VELDIG varme og røyken sto i været og det lukta temmelig svidd! Så det som var skjedd, var at bremsene hadde hengt seg på og ikke sluppet igjen. Altså bremsekalliperne gikk ikke tilbake.

Jeg ventet en stund til bremsene var kjøligere og så begynte jeg å kjøre hjem igjen, stoppet for hver kilometer for ikke å skape for mye varme i bremsene. Luktet svidd hele veien hjem og bilen trillet så vidt i bratt nedoverbakke så bremsene hang godt på!

Da jeg kom hjem var bremsene jævlig varme og det røyk fortsatt litt selv om jeg hadde kjørt veldig sakte. Etter en halvtime var de fortsatt for varme til å tas på. Og jeg så også at bremsekalippern sleit ned på skiva for jeg så rester av metallspon ved bremsekalippern. Så det er vel så godt som jern mot jern og det er jo ikke bra i det hele tatt! så flere svimerker på bremseskiva også.

Men hva skal jeg gjøre med detta? De har jo blitt smurt før og det hjalp jo veldig lite. Så hva er det som kan være feil, hva må byttes eller eventuelt smøres? Er det gliderne, stempelet, bremseslangen eller noe annet?? Er ikke veldig god på bil, men såpass veit jeg at det her var ikke bra og at det må fikses fort for kan ikke kjøre med bremser hengene på!

Vil det hjelpe å kjøpe nye bremsekalippere kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei.

Dattera mi kjører en 98 modell som det samme skjedde med, her var bremseslangene inn til caliperen tette. Dette kan forekomme hvis man bruker feil DOT merking på bremsevesken.

Ta av hjulet og løsn slangen inn på kaliperen, hvis det ikke kommer veske ut når du trykker her så har du funnet løsningen.;)

Astroholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

hvilken slange? ser at andre har nevnt den før men synes det er lit merkelig å plassere en ventil i en bøyelig slange :) jeg har også slitte med at den enne bakhjula har hengt med bremsene etter at jeg byttet nye bremseskiver og klosser -nå er de helt nedslitt så jeg må bytte de igjen men skal bytte om slangene for å se om feilen følger slangen.

Det må eventuelt være en retur ventil som burde øke motstanden når vesken går tilbake, men, men -synes det er merkelig som sagt.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Skiftet på guttongen sin Neon før helgen samme slange,

Ventilen sitter der slangen er koblet sammen med bremserøret.

"Klompen" er festet med 2 skruer i karosseriet.

ja, vet hvem du mener, da skal jeg demontere de i helgen i Stratusen, da det er makan i den og der henger seg den ene bakbremsen. Verd å prøve selv om jeg hadde tenkt å bytte alle slangene.

Skal prøve å ta bilder og henge det her.

Takk for tipset alle sammen :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

hallå, prøvde det siste uten at det hjalp MEN fant ut hva som var galt allikevel -mulig det er likt på Neon -den vi hadde har vi solgt så jeg får ikke sett i den:) men legger link med løsningen :)

http://www.bilforumet.no/stratus/252941-kalipper-henger-seg.html#post2762974

Lenke til kommentar
Del på andre sider