Gå til innhold

Ny kam på 740

Ranger emnet


Volvo_Ola

Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg noen Volvo ekspert, så det jeg sier kan godt være litt feil, men noe vet jeg og da.

 

K-motoren er vel ikke det dummeste å begynne på.

Den har høy komp orginalt, 631-topp, som er rimelig lik den ettertrakta 531-toppen i kanalene, og den har en tilsynelatende mislykket solexforgasser med ørten meter med vakuumslanger tilkoblet.

Ulempen er vel mere at alle trimmer de andre og derfor er mere viten om disse.

 

 

Finn en vettug kam og putt i, mulig K-kammen hadde vært en fin en for din del(Nei, det er ikke orginalkam til K-motor), få fjerna solexen, og sett over en bedre forgasser.

 

Ett alternativ folk gjør er å tilpasse så en Weber 32/36 DGAV fra Granada-Taunus-Sierra 2.0 passer, jeg har sett på dette, og det er ingen direkte treff.

Er visst ikke mye folk gjør for å få de til å passe på K-innsuget visstnok da.

Men jeg mistenker at boltmønsteret er rimelig likt det som er brukt på Weber 30/34 DFTH som er lettere å få taki, den står på nesten alle Sierra-Scorpio 2.0 Forgasser, den overnenvnte forgasseren finnes bare på biler opp til 7/85. 30/34 DFTH står på alle Ford 2.0 Forgasser f.o.m. 8/85 og er vanlig på huggerene.

Ulempen med denne er at den har elektronisk tomgangsregulering, ellers er den så enkel den kan bli.

 

Ett annet alternativ, som sidestilles med DGAV, er en 38DGAS fra Fords 3.0 Essex-motor, det er en litt større synkronforgasser basert på den samme.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Som du sier så har den ganske høy komp, har 10,5:1 Og de andre sugemotorne fra Volvo ligger under 10 mener jeg... Står T kam i originalt, 32/36 dgv skal visst passe rett på i følge det jeg leser her på internett, har en slik liggans men er mer eller mindre en delegasser... Men det står på ønskelista! Men tar først og ordner toppen, så tar jeg heller forgassern etterpå da i mine øyne er fortere gjort! ;)

Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du putter i en annen kam, om det er noe du ikke vet funker, så pass på å mål klaringer mellom stempel og ventiler, er en del trangere på K.

Har hørt at man bør ha minst 2mm klaring.

K krasjer uansett om reima går.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår