Gå til innhold

Lang pedalvandring på bremsene

Ranger emnet


Peugeot405

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå byttet bremseskiver + klosser foran på min vw polo 6n. Bremepedalvandringen endret seg ikke, men etter å ha åpnet opp tromlene bak ser jeg at det ikke er noe igjen av bremseklossene bak.

 

Kan dette ha noe med bremsepedalvandringen å gjøre? Holder det med å bare bytte bremseklosser, eller må jeg bytte noe mer en det?

 

PÅ forhånd, takk =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tromlene ikke ser alt for slitt ut, pleier det å holde å bytte bremsesko.

Kjøp med monteringssett også (nye fjærer etc).

 

Sjekk samtidig bremsesylinderne i bakhjula, at de kan beveges i begge ender, og at det ikke er lekkasje.

 

 

Og ja, dette kan påvirke pedalvandring. Er dog vanskelig å få pedalen helt kontant med trommelbremser bak.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke klosser bak, det er bremsesko/band.

 

Kost på deg en ny selvjustering bak på hver side, så legg denne inn manuelt gjennom ett bolthull, med litt makt, da får man god pedal på disse også(regner med det er samme patenten med kile som andre VW).

 

Er bremseband/tromler slitt, så kan man komme utenfor selvjusteringas område, men da er det slitt veldig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! SOm jeg sa i går så skulle jeg bytte bremseskoene bak på bilen også, men etter å ha byttet: Skiver, klosser samt bremsesko bak så er det fremdeles lang pedalbandring på bremene og dårlig bremseeffekt.

 

Hvis jeg nødbremser bremser det hardt med en gang før bremsene avtar.

 

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva dette er?

 

Takk for alle svar =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du har byttet bremseskoene bak, og du har sjekket at sylinderne bak var OK.

 

Om pedalen er lav og bløt, kan det være litt luft i systemet, og bremsene bør luftes. Start med H bakhjul, V bakhjul, og så H og V forhjul.

 

Om pedalen synker langsomt til gulvet under trykk, har du lekkasje.

 

 

Om pedalen er lav, uten at den er spesielt bløt, kan det være at selvhjusteringe trenger litt hjel, slik som Einar skrev.

 

Begynn med slakk håndbrekkwire.

Ta ut en hjulbolt på hvert bakhjul.

Jekk opp begge bakhjula.

 

Bruk en syl i og dra kilen for autojustering nedover til bremsen subber. Trykk inn pedalen slik at bremsene setter seg. Om de ikke subber drar du kilen litt lenger ned.

 

Går hjulet til slutt for treigt, må du bende kilen opp igjen og begynne på nytt.

 

Når begge hjula er passe (subber bare litt), justerer du håndbrekket.

 

Dårlig bremsevirkning kan og komme av at kalipperne på forhjula er rustet nesten fast, men siden du fikk skiftet klosser klarte du tydeligvis presse inn stemplene, så da kan de ikke sitte helt fast.

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår