Gå til innhold

Blyfri på bil med oktan ?

Ranger emnet


Sycrob

Anbefalte innlegg

Originally posted by Sycrob

Jeg har en BMW 320 86 modell som jeg bruker 95 oktan på, men nå slutta Jet å selge 95oktan der jeg bor. Så det jeg lurte på er hvordan bilen vil reagere på blyfri bensin. Går det dritt, eller er det ikke noe problem?

 

Takker for svar.

 

Hei!

 

Shell har ihvertfall små flaske for de som trenger blyet i bensinen. Tøm på en liten flaske før du fyller blyfri å skal vist ikke koste mere siden blyfrien er billigere en hva super kostet..

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sycrob

Jeg har en BMW 320 86 modell som jeg bruker 95 oktan på, men nå slutta Jet å selge 95oktan der jeg bor. Så det jeg lurte på er hvordan bilen vil reagere på blyfri bensin. Går det dritt, eller er det ikke noe problem?

 

Takker for svar.

 

Synes det er rart hvis Jet slutter å selge 95 Oktan, sikker på at du ikke mener 98?

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by magzmod

 

Synes det er rart hvis Jet slutter å selge 95 Oktan, sikker på at du ikke mener 98?

 

Du mener ikke 97 da? Var ikke lenge siden hydro&texaco her slutta med 97 bens... det min 86 bluebird egentlig skal gå på...

 

funker fint å kjøre den på 95 med blytilsetning.. får se hvordan det blir med detonation til sommeren da :/

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt i instruksjonsboken din!

 

Min '87 320 skal ubetinget ha 98 oktan! Bly står det ikke noe om, det har bilen heller ikke fått de siste 15 årene.

 

Kjører jeg på 95 oktan merker jeg at motoren ikke går like pent rundt 1800-2000 omdreininger. Har jeg kjørt den rolig over en lengere periode begynner den sogar å banke med 95 oktan hvis jeg kjører under 2000 eller over 4000 omdreininger.

 

Bankingen høres som en slags svak kakle/skrangle/ringe-lyd og er ikke spesielt sunt for motoren.

 

Denne synden med å fylle 95 tror jeg det er mange BMW-eiere som begår. Alle 6-sylindrede BMW'er jeg har vært borti, gamle og nye, har vært beregnet på 98 oktan.

 

Tipper man senker forbruket marginalt også med 98 dersom motoren er konstruert for det. Jeg får i hvert fall 5km/t høyere toppfart med 98.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Ta en titt i instruksjonsboken din!

 

Min '87 320 skal ubetinget ha 98 oktan! Bly står det ikke noe om, det har bilen heller ikke fått de siste 15 årene.

 

Kjører jeg på 95 oktan merker jeg at motoren ikke går like pent rundt 1800-2000 omdreininger. Har jeg kjørt den rolig over en lengere periode begynner den sogar å banke med 95 oktan hvis jeg kjører under 2000 eller over 4000 omdreininger.

 

Bankingen høres som en slags svak kakle/skrangle/ringe-lyd og er ikke spesielt sunt for motoren.

 

Denne synden med å fylle 95 tror jeg det er mange BMW-eiere som begår. Alle 6-sylindrede BMW'er jeg har vært borti, gamle og nye, har vært beregnet på 98 oktan.

 

Tipper man senker forbruket marginalt også med 98 dersom motoren er konstruert for det. Jeg får i hvert fall 5km/t høyere toppfart med 98.

 

98 oktan er det BLY i da.. er vel 98 blyfri det ikke er noe BLY i..

 

så den har vel fått en god del med bly de siste 15 årene ;)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AXi0N

 

98 oktan er det BLY i da.. er vel 98 blyfri det ikke er noe BLY i..

 

så den har vel fått en god del med bly de siste 15 årene ;)

 

ordet "oktan" har jo ikke noe med blyinnhold å gjøre....?!

er da 95,97,98,etc. som er oktan-verdien..

 

98oktan m/bly heter vel "98 Super" eller no sånt....

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer dette... oktan har ikke noe med bly å gjøre... oktan tallet er et uttrykk for hvor mye som skal til for å tenne bensinen. 95 tenner letter enn 97/98...

 

det som er problemet med lave oktantall i eldre biler er at ved høy temp og høyt trykk vil 95 antenne før pluggen gir gnist... det er dette som gir tenningsbank. dtte er også grunnen til at rallybiler med meget høy kompresjon kjører på 103(eller noe sånt) oktan bensin, for å unngå tenningsbank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

 

ordet "oktan" har jo ikke noe med blyinnhold å gjøre....?!

er da 95,97,98,etc. som er oktan-verdien..

 

98oktan m/bly heter vel "98 Super" eller no sånt....

 

Ja.. vet det...

 

Men på en Texaco stasjon hos meg.. så er det avbildet med Rød bakgrunn.. så står det 98 oktan og grønt 98 blyfri..

 

Vet noen kaller den super..

 

så når han sa oktan, og ikke blyfri så tenkte jeg med engang på den røde:).. Når man kjører på 98(grønn) blyfri.. så sier man blyfri og ikke oktan... det gjør de fleste

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bly var vel originalt brukt som en tilsetning for å høyne oktan verdien?

 

I de senere år har de begynt med andre ting som ikke er så skadelige mtp. utslipp, som f.eks alkohol o.l...

 

(tror ihvertfall det da)

 

Så er vel bly også med og smører litt?

 

Oktan er som sagt bare målingsverdien på bensinen; hvor mye varme den tåler før den antennes...

 

back me up if I'm wrong :P

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår