Gå til innhold

Blyfri på bil med oktan ?

Ranger emnet


Sycrob

Anbefalte innlegg

Originally posted by Beamer Screamer

Ta en titt i instruksjonsboken din!

 

Min '87 320 skal ubetinget ha 98 oktan! Bly står det ikke noe om, det har bilen heller ikke fått de siste 15 årene.

 

Kjører jeg på 95 oktan merker jeg at motoren ikke går like pent rundt 1800-2000 omdreininger. Har jeg kjørt den rolig over en lengere periode begynner den sogar å banke med 95 oktan hvis jeg kjører under 2000 eller over 4000 omdreininger.

 

Bankingen høres som en slags svak kakle/skrangle/ringe-lyd og er ikke spesielt sunt for motoren.

 

Denne synden med å fylle 95 tror jeg det er mange BMW-eiere som begår. Alle 6-sylindrede BMW'er jeg har vært borti, gamle og nye, har vært beregnet på 98 oktan.

 

Tipper man senker forbruket marginalt også med 98 dersom motoren er konstruert for det. Jeg får i hvert fall 5km/t høyere toppfart med 98.

 

 

I instruksjonsboken står d at drivstoffkvaliteten skal være 98 oktan blyholdig bensin eller 95 oktan blyfri bensin for biler uten katalysator og blyfribensin med minste oktantall for biler med katalysator

BMW 325i 1986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fyll blyfri på en motor som er ment for bly!!! Blyet i bensinen smører ventilene i motoren.

Og heller ikke andre veien, med bly på en blyfri, da knerter du bl.a. katalysatoren.

 

Min erfaring er at blyerstatning (de små flaskene man får kjøpt på bensinstasjonene, som inneholder blytetraetyl) ikke gir like bra resultat som skikkelig blybensin.

I.l.a. februar skal vel så og si alle bensintilbyderne i Norge slutte å selge blybensin, så da må man desverre kjøpe tilsetningsflaske og fylle på hver gang man tanker.

 

PS: Oktan har ingenting med bly/blyfri å gjøre, men bly er med på å øke bensinens oktan.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er årevis siden bensinstasjonene sluttet med (ekte) bly.

 

"Super" inneholder det samme som en nå får kjøpt på små flasker, blytetraetyl. Fyll bensin med riktig oktantall og tilsett blyerstatning hvis det er påkrevd din motor (Leaded vil det da stå i instruksjonsboken)

5.0L 345hp Motorsport motor, 4tr manuell, Currie bakstuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange år siden de slutta med blybensin, står det ikke noe i boka om blyholdig/blyerstattet bensin, så kan du kjøre på blyfritt,

Og angående sjølantenning av bensin, er vel ikke det som foregår, men forbrenningshastigheten varierer vel, okten er det samme som bankefasthet, ville tru at en såpass "ny" bil skulle greie seg uten blytilsetninger, men angående oktantallet, så kan du stille tenninga høyere for å kjøre på 95.

 

Men orntlig blybensin merker du er mer kraftfull, prøvde no velagra bensin på corvetta(moppa) mi en gang, gikk merkbart-bedre, skal ikke være sånn men.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart, blybensin har ikke vært solgt i Norge på nesten et tiår.

 

Selv 98-oktan superbensin har ikke inneholdt en dråpe bly siden februar 1995, da var Esso de siste som hadde blytetraetyl i pumpebensinen. Siden har erstatningstoffet kalium (kreftfremkallende ved direkte innånding) vært brukt i superbensin for å smøre ventiler, i blyfri 98-oktan har det vært brukt andre oktanforhøyere.

 

Å kjøre en 98-oktanmotor på 95-oktan går an forutsatt at man unngår høy belastning (gir heller ned et trinn) og høye turtall. Liker man å kjøre sportslig bør man unngå bruk av drivstoff med lavere oktantall enn det motoren er beregnet for.

 

Det er heller ikke mer energi pr liter i 98-oktan enn 95-oktan, bare mer bankemotstand. Har man en bil med fast tenning som er beregnet for 95-oktan er det å fylle 98-oktan penger rett ut av vinduet. Har bilen variabel tenning/kompresjon og bankesensorer, kan bruk av bensin med økt bankemotstand utnyttes av motorstyringen til å øke fortenningen og derigjennom bedre forbrenningen av drivstoffet, og dermed få utnyttet litt mer av bensinens iboende energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by SeaLion

 

Å kjøre en 98-oktanmotor på 95-oktan går an forutsatt at man unngår høy belastning (gir heller ned et trinn) og høye turtall. Liker man å kjøre sportslig bør man unngå bruk av drivstoff med lavere oktantall enn det motoren er beregnet for.

 

Det er heller ikke mer energi pr liter i 98-oktan enn 95-oktan, bare mer bankemotstand. Har man en bil med fast tenning som er beregnet for 95-oktan er det å fylle 98-oktan penger rett ut av vinduet. Har bilen variabel tenning/kompresjon og bankesensorer, kan bruk av bensin med økt bankemotstand utnyttes av motorstyringen til å øke fortenningen og derigjennom bedre forbrenningen av drivstoffet, og dermed få utnyttet litt mer av bensinens iboende energi.

 

Hei!

 

Hvorifra har du lært at 98oktan ikke har mere energi en 95oktan?

 

Alle biler har i utgangspunktet fast programm for tenningskurven.. Riktig nok finjusterer motoren seg litt + - siden drivstoff varierer veldig ifra land til land men i utgangspunktet ligger det ett fast og forskjellen mellom 95 til 98 er for stor til at bilen fikser det selv. Faktisk så er det ikke mange land som bruker 98 oktan lengre. Europeiske biler kommer som oftest justert for 92 oktan slik at spranget til 98 er veldig stort slik at de tilpasser seg dårlig så høyt oktan uten videre.

 

Videre så tar den justeringen utrolig lang tid så hvis jeg fyller 95 oktan (les:Vpower) merket jeg at motoren ikke gikk rent igjen før etter jeg har kjørt 2 tanker 98 igjen (jeg har 98oktan chip i).

 

De gangene jeg har sett diskusjoner ang. dette så oppgir de fleste at man har måtte kjørt minst 30-50 mil før motoren har lagt av seg uvanene..

 

Å fylle 98oktan på bil som er justert for 95 er å kaste penger utav vinduet som du sier ja, men å fylle 95 på en bil som er justert for 98 er helt bak mål. Har man ikke råd til å fylle 98? da er det eneste rette å justere den til 95. Å legge om kjørestilen blir bare tull å tviler sterkt på at det skåner motoren særlig mot å justrer den

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

Hei!

 

Hvorifra har du lært at 98oktan ikke har mere energi en 95oktan?

Mvh Realace

 

Det stemmer jo det da.

Er ikke oktantallet som produserer med energi/effekt i motoren.

Det er de justeringene man tar for å kompansere for den høyere oktanen som lager mer effekt.

Som feks å kjøre litt slemmere tenning, eller mer ladetrykk fordi den høyere oktanen har mer bankemotstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Det stemmer jo det da.

Er ikke oktantallet som produserer med energi/effekt i motoren.

Det er de justeringene man tar for å kompansere for den høyere oktanen som lager mer effekt.

Som feks å kjøre litt slemmere tenning, eller mer ladetrykk fordi den høyere oktanen har mer bankemotstand.

 

Hei!

 

Er vel snakk om begrepstolkning

 

98 oktan har mere ENERGI enn 95 oktan i seg selv

 

EFFEKT forskjellen mellom 98 og 95 avhengig av justering av tenning selvfølgelig.

 

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår