Einar Skrevet Juni 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2010 Hei, jeg har to MB med 3.0 TurboDiesel(603A). Den gamle jeg har går godt fra tomgang til 5000 rpm, og har fullt drag fra 1500 rpm, og går helt uten svartrøyk. Gått ca 430.000. Den nye jeg har, som har samme motor foruten at den har EGR, er daff fra bunnen av, og må over 2000 rpm før det virker som trykket kommer, på turtall går den bra, men virker litt tregere men dog sterkere. Den går godt på turtall. Denne har gått 574.000. Den har bittelitt svartrøyk ved full gass fra tomgang, men ryker blått om man presser den hardt. Begge bilene skal være ujusterte, men den førstnevnte har 3.27-bakaksel istedet for 2.65. Det vil jo gi en kjappere bil, men bør jo ikke ha stort betydning for når det begynner å dra. Jeg lurer da på om Turboen kan begynne å synge på siste verset på den sistnevnte, det er ingen ulyder. Hva tenker dere som har litt peil på turbo? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2010 Er vel ikke værre enn å sjekke det..?? Ta av slangen som går fra turbo til luftfilter, og kjenn på akslingen i turboen. Det skal ikke være noe slakk ut og inn, og veldig lite slakk opp og ned ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2010 Kan det være EGR-ventilen din som har hengt seg opp i åpen posisjon? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2010 Tror jeg ville ha sjekka EGR jeg og. Om den ikke er helt oppe så er det jo ikke sikkert den lukker helt. Da blir det litt dårlig skyv når belastningen er størst Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2010 Begge bilene skal være ujusterte, men den førstnevnte har 3.27-bakaksel istedet for 2.65. Det vil jo gi en kjappere bil, men bør jo ikke ha stort betydning for når det begynner å dra. 3.27 vs 2.65 er stooor forskjell, særlig for rumpe-dynoen da du kjenner mest forskjell på akselerasjon i lav hastighet der førstnevnte er overlegen. Ta tiden 60-120 eller noe og sammenlign... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2010 Jeg kan jo sjekke ut EGR-ventilen, det kan jo forårsake svartrøyken også. Men den går jo som ei kule på turtall da, men fremdeles litt tregere. Noen som mot formodning vet om denne merker utkobling av EGR kan ha noen betydning, de eldre tilsvarende bilene med EGR har bare en bryter og noen stag på gassen, denne har det innebygd i motorstyringa, luftmengdemåler og slikt, men hjernen styrer jo kun tomgangen meg bekjent. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2010 Har jo ikke skjedd så mye siden sist, men hadde av slangene på inntaket til turboen og kjente på begge to, den daffe var det litt slakk begge veier, ikke noe voldsomt men litt. Den begynner og lade ved 2000 rpm. Den litt vassere var det kun litt radialslakk i, ikke noe aksialt(ut/inn), ca like mye radialt i begge to, denne begynner å lede omtrent fra tomgang og har fullt trykk ved 1500 rpm. EGR har jeg ikke fått sjekka ut, tenkte jeg skulle gjøre rein en ventil og bytte den, tror ikke ejg gidde å fjerne/koble den ut, ettersom disse sliter med sprekte topper som følge av varme. Kan jo prøve å plugge midlertidig for å se etter endring, men en rein/lealaus ventil vil vel gjøre det samme. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg