Gå til innhold

Turbotrøbbel?

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to MB med 3.0 TurboDiesel(603A).

 

Den gamle jeg har går godt fra tomgang til 5000 rpm, og har fullt drag fra 1500 rpm, og går helt uten svartrøyk. Gått ca 430.000.

 

Den nye jeg har, som har samme motor foruten at den har EGR, er daff fra bunnen av, og må over 2000 rpm før det virker som trykket kommer, på turtall går den bra, men virker litt tregere men dog sterkere. Den går godt på turtall. Denne har gått 574.000.

Den har bittelitt svartrøyk ved full gass fra tomgang, men ryker blått om man presser den hardt.

 

Begge bilene skal være ujusterte, men den førstnevnte har 3.27-bakaksel istedet for 2.65. Det vil jo gi en kjappere bil, men bør jo ikke ha stort betydning for når det begynner å dra.

 

Jeg lurer da på om Turboen kan begynne å synge på siste verset på den sistnevnte, det er ingen ulyder.

 

Hva tenker dere som har litt peil på turbo?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bilene skal være ujusterte, men den førstnevnte har 3.27-bakaksel istedet for 2.65. Det vil jo gi en kjappere bil, men bør jo ikke ha stort betydning for når det begynner å dra.

 

3.27 vs 2.65 er stooor forskjell, særlig for rumpe-dynoen da du kjenner mest forskjell på akselerasjon i lav hastighet der førstnevnte er overlegen. Ta tiden 60-120 eller noe og sammenlign...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo sjekke ut EGR-ventilen, det kan jo forårsake svartrøyken også.

 

Men den går jo som ei kule på turtall da, men fremdeles litt tregere.

Noen som mot formodning vet om denne merker utkobling av EGR kan ha noen betydning, de eldre tilsvarende bilene med EGR har bare en bryter og noen stag på gassen, denne har det innebygd i motorstyringa, luftmengdemåler og slikt, men hjernen styrer jo kun tomgangen meg bekjent.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke skjedd så mye siden sist, men hadde av slangene på inntaket til turboen og kjente på begge to, den daffe var det litt slakk begge veier, ikke noe voldsomt men litt. Den begynner og lade ved 2000 rpm.

 

Den litt vassere var det kun litt radialslakk i, ikke noe aksialt(ut/inn), ca like mye radialt i begge to, denne begynner å lede omtrent fra tomgang og har fullt trykk ved 1500 rpm.

 

EGR har jeg ikke fått sjekka ut, tenkte jeg skulle gjøre rein en ventil og bytte den, tror ikke ejg gidde å fjerne/koble den ut, ettersom disse sliter med sprekte topper som følge av varme.

 

Kan jo prøve å plugge midlertidig for å se etter endring, men en rein/lealaus ventil vil vel gjøre det samme.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår