Gå til innhold

Dump på feil plass?

Ranger emnet


SlinkeY

Anbefalte innlegg

Originally posted by Kjetilr

er nok en resirkulerende dump ventil.. så det er korrekt plass.

Mener du at de da har tatt en slange/rør fra trykksiden, inn på utslippet til avlastningsventilen? Og altså bruker den i motsatt retning, så den slipper luft INN (før turboen) og ikke ut som er vanlig?

 

En løsning jeg aldri har sett før hvertfall, ser ikke helt poenget heller. Og vil i det hele tatt ventilen åpne og lukke som den skal?

 

Resirkulerende eller ikke, sitter jo alltid på trykksiden. Det gjør den ikke på dette bildet.

Hvis det er en avlastningsventil i det hele tatt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Mener du at de da har tatt en slange/rør fra trykksiden, inn på utslippet til avlastningsventilen? Og altså bruker den i motsatt retning, så den slipper luft INN (før turboen) og ikke ut som er vanlig?

 

En løsning jeg aldri har sett før hvertfall, ser ikke helt poenget heller. Og vil i det hele tatt ventilen åpne og lukke som den skal?

 

Resirkulerende eller ikke, sitter jo alltid på trykksiden. Det gjør den ikke på dette bildet.

Hvis det er en avlastningsventil i det hele tatt da :)

 

denne sitter akkurat slik den gjør på en audi 1.8t.. slipper inn trykket/overskuddlufta inn igjen etter lmm..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Resirk dumpen slipper alltid inn luften før turboen igjen.

Ventilen funker selv om den er snudd.

 

men vil jo ikke funke optimalt når den er snudd?

 

vil jo ikke få noe hjelp av trykket under stempelet, vakumet alene må jo dra opp ventilen... og det sideveistrykket det blir på stempelet kan jo heller ikke være gunstig, det vil jo gjøre det enda vanskeliger å flytte stempelet og vil føre til mer slitasje..

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

denne sitter akkurat slik den gjør på en audi 1.8t.. slipper inn trykket/overskuddlufta inn igjen etter lmm..

Men den sitter på trykksiden.

 

Originally posted by Larsern

Ventilen funker selv om den er snudd.

Var bare det jeg lurte på. Uten at det var noen spessiel ventil laget for slik plassering.

Virker som meg at dette ikke er så optimalt, med tanke på åpning uten trykk på undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

 

men vil jo ikke funke optimalt når den er snudd?

 

vil jo ikke få noe hjelp av trykket under stempelet, vakumet alene må jo dra opp ventilen... og det sideveistrykket det blir på stempelet kan jo heller ikke være gunstig, det vil jo gjøre det enda vanskeliger å flytte stempelet og vil føre til mer slitasje..

 

enig at den er snudd, men dette var et triks som grn mitsu gutta brukte en stund til nbf(norges bilsportforbund) oppdaget det.. stian engh var en av førerne som under et bakkeløp ble tatt for det på teknisk kontroll.. ifølge nbf så skulle det gi mer respons da ventilen ble snudd.. om det hjelper eller ikke det har jeg aldri prøvd, men det var slik denne saken var med mitsu evo gutta i rally..

 

stian engh fikk forresten flere måneders utestengelse..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt flere som sier at man fint kan bruke resirk snudd. Det skal visstnok være minst like bra, og gi mer lyd. Står også dette i monteringsanvisningen til Forge:

http://www.forgemotorsport.co.uk/valve.pdf

Det står at det bør moneteres riktig vei, men kun fordi den da gir fra seg mindre lyd...

 

Har lyst å prøve å snu min en dag, men lurer på om det er litt knotete pga måten som den og slangene sitter...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Larsern

Har snudd bosch-ventilen alle veier det går an å snu den, og har ikke merket noe som helst på hverken lyd eller respons. :cool:

 

Slangene blir jo stående på akkurat samme plass, det er jo bare å snu ventilen..

 

Vakumslangen blir vel flyttet 90 grader (om de andre ikke flyttes)?!

 

Tipper at forgeventilen lager litt mer lyd i snudd montering, det sier jo forge selv..

 

Gleder meg i hvert fall, til enda mer lyd!

:D

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår