Gå til innhold

EU kontroll

Ranger emnet


Notsabad

Anbefalte innlegg

Har en bil som er innkalt til EU kontroll i september, og regner med å få beskjed om å utbedre noen ting før den er godkjent for nye to år. Greia er at bilen er verdt adskillig mindre enn reparasjonskostnadene så planen var å vrake bilen etter hvert.

 

Det jeg lurer på er hva som skjer om jeg lar være å vise bilen til kontroll i september, og bruker bilen til nyttår og skroter bilen da? Kan jeg få straff for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke er godkjent til spesifisert måned, får du purring og 2 måneders frist (var 1 mnd før).

Da er du kommet til 30 November.

Om du kjører videre da kan den bli avskiltet.

 

Ok! Men planen var å avskilte bilen uansett. Så vil det si at jeg kan kjøre til jeg blir stoppet uten å risikere bot eller replesarier? Bare avskilting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt innkalling til oktober på en av bilene mine, men jeg har skjelden giddet å gjort noe med det før det nærmer seg 15 august året etterpå. For da klipper de skilter uten riktig oblat. Jeg vil anbefale deg i din situasjon å gjøre som du har planlagt. Faktisk kan du jo kjøre helt til midten av mars neste år, og likevel slippe unna årsavgift neste år. :blunk: Så lenge du kjører pent så skal det jo litt til for at du blir stoppet og deretter avskiltet.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den "lille" detaljen med evt skade/ulykke og ikke godkjent bil.

Få som tenker over dette, men en regress er ikke å annbefale.

Sett at det kommer en tulling over i ditt felt, og du tar en unnamanøver, og skader anenmanns eiendom, eller blir innvolvert i en større ulykke?

Eller at det er direkte din feil, og bilen har mangler, og skulle ha vore på kontroll?

Klart du tenker nok at du aldri kommer til å være innvolvert i noe.................

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den "lille" detaljen med evt skade/ulykke og ikke godkjent bil.

Få som tenker over dette, men en regress er ikke å annbefale.

Sett at det kommer en tulling over i ditt felt, og du tar en unnamanøver, og skader anenmanns eiendom, eller blir innvolvert i en større ulykke?

Eller at det er direkte din feil, og bilen har mangler, og skulle ha vore på kontroll?

Klart du tenker nok at du aldri kommer til å være innvolvert i noe.................

Dette er bare tull. Forsikringsloven sier klart og tydelig at for at det skal kunne kreves regress eller avkortning må mangelen være direkte årsak til uhellet.

Det vil da si at hvis det ryker f.eks et endeledd på bilen din slik at du mister styringa og krasjer, og bilen skulle vært godkjent så risikerer du regress.

Men skyldes uhellet menneskelig feil, eller den andre bilen blir det ingen regress/avkortning.

Gidder ikke å finne linken nå, men google er en fin ting

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår