Gå til innhold

Nytt anlegg i min vw vento

Ranger emnet

pimpmobile

Anbefalte innlegg

Bilen er en vw vento 1995. Jeg har to Pioneer TS-A6903i 350W MAX. 80W NOM. 4ohm. 6x9 tommer i hattehylla. Spilleren er fra biltema. Har også to feite kobberkabler.

Jeg har veldig lite greie på anlegg i bil, så vet egentlig veldig lite om hva og hvilket merke jeg bør kjøpe osv, men høres dette greit ut; kjøpe to runde høytalere fremme, en i bagasjerommet og en forsterker i hattehylla? Hva annet trenger jeg? Kabler? Strømkilde? Adapter?

Budsjettet mitt ligger på kanskje 3000kr(+). (fordelt på forsterker, sub og fronthøytalere). Jeg er ikke intressert i overdreven subwoofer slik harrygutta kjører rundt med, men en som kan spille alt fra daft punk, ratatat, infected mushrooms til bigbang, kings of leon og jimi hendrix. Kan også legge til at jeg bor i Stavanger.

God sommer! :D

Endret av pimpmobile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en vw vento 1995. Jeg har to Pioneer TS-A6903i 350W MAX. 80W NOM. 4ohm. 6x9 tommer i hattehylla. Spilleren er fra biltema. Har også to feite kobberkabler.

Jeg har veldig lite greie på anlegg i bil, så vet egentlig veldig lite om hva og hvilket merke jeg bør kjøpe osv, men høres dette greit ut; kjøpe to runde høytalere fremme, en i bagasjerommet og en forsterker i hattehylla? Hva annet trenger jeg? Kabler? Strømkilde? Adapter?

Budsjettet mitt ligger på kanskje 3000kr(+). (fordelt på forsterker, sub og fronthøytalere). Jeg er ikke intressert i overdreven subwoofer slik harrygutta kjører rundt med, men en som kan spille alt fra daft punk, ratatat, infected mushrooms til bigbang, kings of leon og jimi hendrix. Kan også legge til at jeg bor i Stavanger.

God sommer! :D

Du trenger ikke 6x9 tommer i hattehylla når du skal ha sub.

Når du sier to høytalere foran, du mener vel et komp. sett?

Du skal ha en sub i bagasjerommet.

Hvor store høytalere har du plass til foran?

Er budsjettet ditt på 3000kr som skal dekke forsterker, sub, og kompsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke 6x9 tommer i hattehylla når du skal ha sub.

Når du sier to høytalere foran, du mener vel et komp. sett?

Du skal ha en sub i bagasjerommet.

Hvor store høytalere har du plass til foran?

Er budsjettet ditt på 3000kr som skal dekke forsterker, sub, og kompsett?

Hvorfor trenger jeg ikke 6x9 tommer i hattehylla når jeg skal ha sub?

Jeg mener to runde høytalere fremme i dørene (evt. oppå dasjbordet). Vet ikke helt hvor stor plass det er fremme, men det kan jeg finne ut.

Problemet mitt er at jeg ikke aner hva jeg trenger av kabler, kompsett osv osv, så jeg aner ikke helt om budsjettet er litt lite eller hva det er. Tenkte å ikke bruke så alt for mange tusen på hele greia uansett.

Kan det være en ide å kjøpe brukt? Da får jeg bedre ytelse til en hygligere pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke trenger 6x9 tommere er at det ødelgger lydbildet og når man har sub vil det overdøve 6x9 tommerene.

Enkelt forklart over hva man trenger:

Spiller med linjeutganger

Frontsett (diskant og midbass)

Forsterker. Enten kan du velge å kjøpe en 4 kanaler hvor man brokobler to av kanalene for å drive subben. Eller så kan du For eks. Velge å kjøpe 2kanaler for å drive frontsettet og en mono forsterker for å drive subben.

Sub

Kasse for sub(kan bygge selv)

Kabelsett (enkleste er å kjøpe en ferdig pakke hvor det følger med alle kabler man trenger).

Man kan selvfølgelig velge å kjøpe brukt. Man får mye fint på bruktmarkedet og man slipper å kjøpe alt nytt.

Det du også kan gjøre som mange gjør er å kjøpe litt og litt.

Kjøp spiller først og kabelpakke. Få trekt alt sammen. Kjør orignalanlegget på spiller. Etter at du har spart opp litt mer penger kjøper du inn frontsett. Kjører det på spilleren. Deretter ny forsterker. Kjører frontsettet på den. Sparer opp til ny sub og kjøper når du har fått råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke trenger 6x9 tommere er at det ødelgger lydbildet og når man har sub vil det overdøve 6x9 tommerene.

Enkelt forklart over hva man trenger:

Spiller med linjeutganger

Frontsett (diskant og midbass)

Forsterker. Enten kan du velge å kjøpe en 4 kanaler hvor man brokobler to av kanalene for å drive subben. Eller så kan du For eks. Velge å kjøpe 2kanaler for å drive frontsettet og en mono forsterker for å drive subben.

Sub

Kasse for sub(kan bygge selv)

Kabelsett (enkleste er å kjøpe en ferdig pakke hvor det følger med alle kabler man trenger).

Man kan selvfølgelig velge å kjøpe brukt. Man får mye fint på bruktmarkedet og man slipper å kjøpe alt nytt.

Det du også kan gjøre som mange gjør er å kjøpe litt og litt.

Kjøp spiller først og kabelpakke. Få trekt alt sammen. Kjør orignalanlegget på spiller. Etter at du har spart opp litt mer penger kjøper du inn frontsett. Kjører det på spilleren. Deretter ny forsterker. Kjører frontsettet på den. Sparer opp til ny sub og kjøper når du har fått råd til det.

Tusen takk for godt og utfyllende svar! Jeg tenker at jeg kjøper et kabelsett på biltema i dag, og legger kabler og slikt. Jeg skal oppdatere tråden etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller kjøpt noe ala dette enn å kjøpe fra biltema.

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_341_202&products_id=2181

jammen han kan ikke det hvis han har et budsjett på 3000,- og skal ha sub, forsterker, frontsett OG spiller :o

da er det bedre å satse på å bruke 2000,- og satse på å vinne auksjon på netthandelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen han kan ikke det hvis han har et budsjett på 3000,- og skal ha sub, forsterker, frontsett OG spiller :o

da er det bedre å satse på å bruke 2000,- og satse på å vinne auksjon på netthandelen...

Derfor jeg skrev han burde kjøpe inn litt og litt. Spare opp litt mer penger og kjøpe inn litt til. Men hvis han vil bruke penger på biltema bilstereo skal han få lov til det. Jeg skal ikke stoppe han. Prøvde bare å gi et godt råd.

Mange som angrer etterpå når dem kjøper alt på budsjett. Da er det bedre å ta litt og litt og få litt kvalitet istedet.

For eks;

Han kan kjøpe denne spilleren. Det er en utgått modell men en god spiller som jeg har hatt selv.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23041791

Endret av Gooner87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg skrev han burde kjøpe inn litt og litt. Spare opp litt mer penger og kjøpe inn litt til. Men hvis han vil bruke penger på biltema bilstereo skal han få lov til det. Jeg skal ikke stoppe han. Prøvde bare å gi et godt råd.

Mange som angrer etterpå når dem kjøper alt på budsjett. Da er det bedre å ta litt og litt og få litt kvalitet istedet.

For eks;

Han kan kjøpe denne spilleren. Det er en utgått modell men en god spiller som jeg har hatt selv.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23041791

ja, men selvom du kjøper litt og litt, og sparer litt og litt, for å kjøpe dyrere og bedre komponenter, så blir det til slutt en del penger, og hvis han er som meg, en student, så skjønner jeg at det fort blir for dyrt...

Jeg har vært heldig å fått 2x8" kicker L7 solo barik for 1000kr, og fant noe rufseplater i kjelleren som jeg skal bygge kasse av. Har en kompis som dro til statene nå, og han skal kjøpe en Pioneer DEH-610BT for meg for rundt 1500kr (denne koster rundt 3000kr i Norge, tror jeg...) Fikk kjøpt bror sin forsterker, GAS ett-eller-annet-bullcrap, som faktisk spiller ganske greit med kickerne, og kjøpte noen enkle 6,5" på netthandelen som skal spille midttone og diskant foran (Koblet til cd-spilleren).

Alt dette kom på rundt 3500kr, noe som jeg er ganske fornøyd med, og grensa lå på 5000kr. Ble kjøpt inn litt og litt over en periode på nesten 2 år, men det spiller da fortsatt, og ingen feil :)

EDIT: har Fiat Uno, som fungerer som en kasse i seg selv :D :D

OT: Har forøvrig vært ganske heldig med høyttalere og forsterkere til hjemmebruk også :) Kjøpte 2 stk B&W dm603 for 100 kr på loppemarked, ingen feil :D

Endret av uno45
Lenke til kommentar
Del på andre sider