Gå til innhold

Spørsmål ang. lambdasonde til 240

Ranger emnet

Vegardb92

Anbefalte innlegg

Lambdasonde lampa mi lyser, har gjort det siden jeg kjøpte bilen for 2 uker siden. Er noe oksygenmåler elns som også har litt med lambdasonden å gjøre.

Hva er bakdelen med å kjøre med ødelagt lambda eller oksygenmåler. Snoka litt på diskusjon.no å de sa at bilen ville gå dårligere, med ujevn akselerasjon og at bilen ville sluke bensin, noe som den gjør. klarer å tømme tanken på en kveld, LETT..

så jeg må nesten ta å kjøpe meg en ny, spesielt før jeg skal på harrytur så jeg slipper å bruke alle pengene på bensin

Men hva lambdasond bør jeg kjøpe. Ser det noen med 1,2,3 og 4 kabler, hva skal jeg ha på min 240 93 mod? Funker det med biltema lambdasonde eller bør jeg kjøpe slike til 3 millioner kroner på bcb?

Mvh Vegard

Volvo 240 GL B230FD 1993

Eiker E1 17"

Lesjøfors 40mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fra biltema fungerer helt fint, har hatt min i snart 1 år nå, å er jo bedre å kjøpe 10 fra biltema enn det er å kjøpe 1 fra bcb. men er du sikker på at det er lamdaen da? Lampa vil lyse så fort lamdaen mærker det er noe gårlig med blandingsforholdet, min lyste fordi det var lekk i en slange så den dro inn falsk luft. Har du lest av feilkodene?

*Just because I don't care doesn't mean I don't understand*

*If something's hard to do, then it's not worth doing*

*I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan gjøre det ja. skal du ha den til å gå fort skaffer du deg pingleføner;) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser den. Men hvis det ikke slutter å lyse når du har bytta lamdan, så ta av minuspolen å vent i en 5-10sek å se om den slokner når du setter på minuspolen igjen. Trur du skal ha dem lamdaen med 3 ledninger, det er bare å bøye seg ned å telle:) hvis lampa slutter å luse, også kommer den tilbake igjen bør du lese av feilkodene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fordi lamdaen ikke måler eksosen din. så den gå på ett sånn ca modus. bytt lamdan så vil den gå bedre/renere og bruke betraktelig mindre bensin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER lambdasonden!

En vanlig feiloppfatning blandt folk som kjører traktor er at når lambdasond-lampa lyser så er det oksygensensoren som er defekt. Det er ikke tilfellet, så med mindre du, eller forrige eier, faktisk har lest ut feilkodene (det kan du gjøre selv med lh2.4) så er det langt fra sikkert at det er oksygensensoren din som har tryna...

Det er mange feilkoder som kan trigge den lampa. Det finnes faktisk feilkoder som ikke trigger lampa heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måler jeg feilkodene??? aner ikke hva du prater om når det gjelder feilkoder?

og enda et spørsmål... katalysator suger, så jeg vil berre ha den vekk å ha et vanlig rør istedet.. noen som har tips om hvor jeg skal ha lambdasonden?

Volvo 240 GL B230FD 1993

Eiker E1 17"

Lesjøfors 40mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sitter en liten svart boms på venstre side i motorrumet. rett ved fjørbeinet. der leser du av feilkodene. husker ikke helf hvordan du gjorde det i farta. men det stå i den 240 boka du får kjøpt på teman. katalysator må du ha, ellers får du den ikke godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider