Gå til innhold

Skjære hull bak intercooler for bedre luftstrømning? VAG 1,8T

Ranger emnet


Zamot

Anbefalte innlegg

Har hørt flere si dette:

Originally posted by Mrleone

 

Opptimalisering av intercooler kan skaffes for 99kr (skjærer hull bak interc. og setter inn lufte luke for høyere igjenom strømning!)

 

MrLeone

 

Noen som har erfaring, bilder eller tips til gjennomføring av dette på 1,8T-motoren (tverrliggende)?

 

Er det noe poeng i det hele tatt, enten på vanlig eller chippet motor (org. 150/180hk)?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dette har en hensikt.

mange biler bruker dette i mer eller mindre grad.

på Audi S4 er det riller i hjulbrønnen...ic ligger forran hjulbrønnen...dette funker som et ''undertrykk''...mere gjennomtrekk...

 

som eks når du har gjennomtrekk i huset ditt. sikkert lagt merke til hvordan lufta akselrerer når du har to dører oppe :)

 

på div biler som scoop på panseret som er bakfrem...så har dette med hensikt for å dra luft igjennom motor rommet...

 

Lamborgini har vifter bak for å dra ut lufta mye fortere...

 

eks din radiatorvifte sitte bak radiatoren å trekker luft inn..

 

u see?...jess det har en hensikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken. Har lest en liknende artikkel på engelsk om samme sak, altså å montere en S4-innerskjerm på en A4. Men vil en S4-innerskjerm passe på en Seat Leon (eller A3 eller Golf for den saks skyld)?? Har innerskjermen til S3 samme lufting (der er det vel to intercoolere og)?

 

Hva med å drille hull? Drille i forskjermen, eller sitter intercooleren annerledes?

 

Noen som har prøvd dette?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Takk for linken. Har lest en liknende artikkel på engelsk om samme sak, altså å montere en S4-innerskjerm på en A4. Men vil en S4-innerskjerm passe på en Seat Leon (eller A3 eller Golf for den saks skyld)?? Har innerskjermen til S3 samme lufting (der er det vel to intercoolere og)?

 

Hva med å drille hull? Drille i forskjermen, eller sitter intercooleren annerledes?

 

Noen som har prøvd dette?

 

Innerskjermen til S3 og TT 225 hk har vel samme utluftingen såvdt jeg husker. Disse bilene har 2 IC'er - 1 foran hvert forhjul. Du får helt sikkert en av disse til å passe :)

 

Alterntivt fungerer det like bra å skjære noen snitt i innerskjermen du allerede har, og bøye opp flapsene som gjeller på en fisk. Skjær da 5-6 snitt i "klamme"-form. Dvs sånn som denne " ] " men horisontalt og brett opp fliken. Jobben er en smule lettere om du varmer opp plasten litt først (Hårføner/varmepistol på svak varme)

 

Har gjort dette på 2 A4'r før, det er svært enkelt og like funksjonabelt. Er du nøyaktig blir det også pent.

 

 

Noe av poenget med at flikene stikker ut er at søle, småstein, grus og annen skitt som hjulene kaster opp i hjulhuset ikke så lett kommer inn på baksiden av IC'n når det renner ned langs plasten. Kjører ikke alltid slik at det er vindstrøm der vettu ;) Driller du hull er det letter å få dritten inn der den ikke hører hjemme.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset høres lurt ut..

Merker man stor forskjell da? Synes det ser ut som det bare er en liten del av IC-en på A4 som kommer til syne (lite område der luften kan komme ut).

 

Hvordan er det med møkk og vasking osv., tenker bl.a. på spyling av innerskjerm?

 

Noen som har noen bilder eller illustrasjoner over hvordan IC er plasert?

 

Får vel også kikke litt under panseret da.. Er det noe vits i å gjøre dette på vinteren da, det er vel mest på varme dager og når man kjører hardt at det merkes?

 

Er det flere "lag", eller lignende, eller er det bare å skjære i vei?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvordan det ser ut bak der på din bil, så jeg vil anbefale å løsne den i nedkant og titte litt rundt bak den før du begynner å skjære ;)

 

Dette er vel ikke akkurat en revolusjonerende effektforbedring. Men mange bekker små osv....

 

Ved banekjøring på en varm dag med chippet bil, vil det sikkert hjelpe litt, men om det er "merkbart" aner jeg ikke. Det blir hvertfall ikke værre, det er helt sikkert :D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Kikket litt under panseret men så ingen intercooler i farta jeg.. Hvor er den plassert på tverrstilt 1,8T motor?

 

Har sett en skisse over motoren en gang, men husker ikke hvor jeg så skissen.. Noen som har link?

 

det er best se den fra undersiden, den ligger rett foran venstre hjul

 

jeg bare skar hull i innerskjermen med en skarp kniv, og skrudde på en finmasket rustri netting som jeg fant hos en blikkenslager (det hele kostet vel en 100lapp og en sparer masse jobb i forbidelse me å bytte innerskjerm

 

mvh

morten

'04 Volvo V70 D5

'94 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på temaet... hvor er det egentlig best å ha intercooleren? Hvor ligger den på VAG? (foran skjermer?)..

 

den jeg har (ettermontert) lå foran radiator... men blir det ikke noe varmestråling fra radiator etterhvert?

 

Mener jeg har sett noen som har intercooleren plassert høyt, liggende i motorrommet også mot panseret med luftgjennomstrømning...

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste for en ic er jo å få tilgang på så mye kald luft som mulig, derfor er det mange som monterer den i åpen frontfanger med netting foran, eller i grillen foran radiator.. jeg har min oppå topplokket, med riller i panseret, men her er det heller ikke plass nok til noe større, og varmen stigende fra motoren hindrer fri gjennomstrømning, derfor vil jeg ha en større frontmontert ic, foran radiatoren ;)

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mortens

 

det er best se den fra undersiden, den ligger rett foran venstre hjul.

 

jeg bare skar hull i innerskjermen med en skarp kniv, ...

 

Helt sikker? Det er trenger ikke være samme sted som passat/A4..

 

Trodde den var der jeg og. Får vel ta en kikk fra undersiden...

 

Skar du bare hull uten å demontere noe? Er det kun et "lag" med plastik?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår