Gå til innhold

Kjøp av lakksprøyte

Ranger emnet

Fast91

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å handle lakksprøyte og utstyr får å prøve å lakkere noen deler selv.

Hadde tenkt på en sprøyte til rundt 2500,-

Er det noen her som har en anbefaling?

Kanskje noen vet hvem som selger dette i Trondheimsområdet.

Trenger også et tips når det gjelds kompressorstørrelse og filtrering av trykkluften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har tenkt å handle lakksprøyte og utstyr får å prøve å lakkere noen deler selv.

Hadde tenkt på en sprøyte til rundt 2500,-

Er det noen her som har en anbefaling?

Kanskje noen vet hvem som selger dette i Trondheimsområdet.

Trenger også et tips når det gjelds kompressorstørrelse og filtrering av trykkluften.

Kjøp fra spraygunsdirect.co.uk så får du råd til mer. De har også filtre til kompressorlufta. Kompressor: absolutt minimum 300 liter per minutt fritt avgitt. Med mindre du bruker spotlakkeringspistol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på spraygunsdirect ganske mye nå..

Skal bruke utstyret til å lakkere fangere o.l til bil.

Vurdere da denne sprøyta(Devilbiss GTI Pro), hvis det er slik at denne kan brukes til både base og klar: http://www.spraygunsdirect.co.uk/product.php?products_id=5429{16}143{22}147{10}27

Eller kanskje en billigere versjon (Devilbiss FLG5): http://www.spraygunsdirect.co.uk/product.php?products_id=2102{8}28

Filtrering av kompressor lufta blir vel to filtre fra biltema ved kompressoren, samt en devilbiss enhet i selve garasjen:

http://www.spraygunsdirect.co.uk/product.php?tid=105&products_id=2590

Ellers er jeg like usikker om hvilke ekstra kostnader som kommer i tilegg når man bestiller fra utlandet og dette firmaet. Noen her inne som vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på spraygunsdirect ganske mye nå..

Skal bruke utstyret til å lakkere fangere o.l til bil.

Vurdere da denne sprøyta(Devilbiss GTI Pro), hvis det er slik at denne kan brukes til både base og klar: http://www.spraygunsdirect.co.uk/product.php?products_id=5429{16}143{22}147{10}27

Eller kanskje en billigere versjon (Devilbiss FLG5): http://www.spraygunsdirect.co.uk/product.php?products_id=2102{8}28

Filtrering av kompressor lufta blir vel to filtre fra biltema ved kompressoren, samt en devilbiss enhet i selve garasjen:

http://www.spraygunsdirect.co.uk/product.php?tid=105&products_id=2590

Ellers er jeg like usikker om hvilke ekstra kostnader som kommer i tilegg når man bestiller fra utlandet og dette firmaet. Noen her inne som vet dette?

GTi Pro er en helt nydelig pistol. Har den selv. Det er ingen som ville anbefale å bruke samme pistol til base og klar, men du kan ta sjansen hvis du er veldig flink med rengjøringa. Den kan fint brukes til begge deler med 1.3-dyse.

Prisen blir oppført pris - britisk moms + frakt + norsk moms. Stort sett blir det fortsatt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

Siden du har GTI Pro, bruker du denne til både base og klar?

Tenker også på å bestille DeKups, eller 3M PPS slik at vaskingen skal bli lettere, og jeg kan ta vare på lakk som blir til overs.

Når det gjelder PPS, kan jeg få kjøpt adapter samt koppene og lokk i Norge, eller må dette også bestilles på spraygunsdirect?

Når det gjelder vasking av sprøyta må det læres før jeg begynner. Lommeboka vil nok ikke kjøpe to sprøyter denne gangen.

Siden det ikke er noen proff lakkering, og jeg skal lakkere kun til meg selv tror jeg ikke dette skal bli noe problem.

Manometer til lufttilførselen på sprøyta må også skaffes, vurderer den digital til Devilbiss, men er usikker på om det er like greit med et vanlig manometer.

Ser også at Devilbiss GTI Pro sprøyta kan fås kjøp med forskjellige dyser, som innebærer forskjellige metoder/luftmengde igjennom sprøyta. Har for øyblikket en ganske liten kompressor på rundt 300 l/m, men kan eventult låne av en kamerat og koble enda en sammen med denne med et y-ledd hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

Siden du har GTI Pro, bruker du denne til både base og klar?

Tenker også på å bestille DeKups, eller 3M PPS slik at vaskingen skal bli lettere, og jeg kan ta vare på lakk som blir til overs.

Når det gjelder PPS, kan jeg få kjøpt adapter samt koppene og lokk i Norge, eller må dette også bestilles på spraygunsdirect?

Når det gjelder vasking av sprøyta må det læres før jeg begynner. Lommeboka vil nok ikke kjøpe to sprøyter denne gangen.

Siden det ikke er noen proff lakkering, og jeg skal lakkere kun til meg selv tror jeg ikke dette skal bli noe problem.

Manometer til lufttilførselen på sprøyta må også skaffes, vurderer den digital til Devilbiss, men er usikker på om det er like greit med et vanlig manometer.

Ser også at Devilbiss GTI Pro sprøyta kan fås kjøp med forskjellige dyser, som innebærer forskjellige metoder/luftmengde igjennom sprøyta. Har for øyblikket en ganske liten kompressor på rundt 300 l/m, men kan eventult låne av en kamerat og koble enda en sammen med denne med et y-ledd hvis det er mulig.

Jeg ser at du har mange av de samme spørsmålene som jeg hadde da jeg skulle kjøpe mitt system.

Devilbiss GTi Pro med T2 1.3mm dyse fungerer på en 300 l/min kompressor uten ekstra trinksing og miksing. HVLP-dysene kan du ikke bruke. Som sagt kan du helt fint bruke denne konfigurasjonen med både base og klar, selv om ingen anbefaler det p.g.a. Risiko for farge i klarlakken. Men det er hvertfall mindre risikabelt å blande base og klar enn det er å blande vannbase og løsemiddelbase.

Du må ha manometer på pistolen. Jeg har digitalmanometeret til Devilbiss, men det er egentlig litt overkill til mitt bruk. Har Devilbiss sitt vanlige analoge på SRi Pro-en min o det holder lenge.

Ellers har jeg vannutskilleren fra Kesstrel eller hva det heter og Devilbiss Finish Line oljeutskiller (coalescing filter). Begge deler fungerer ypperlig. Men jeg kjøpte Rand vannutskilleren med oljesmører og den gikk fort i stykker gitt.

Jeg bruker PPS fordi det er mer universelt enn DeKups og derfor lettere å få tak i. Du kan kjøpe allt du trenger til det på samme nettsida. Lakk som er blanda til sprøyting må stort sett brukes innen en time eller to, så det er ikke noe særlig å spare på det som blir til overs. Men det som kan være lurt er å kjøpe PPS mini cups og liners i tillegg til de store. Ofte kommer du langt med den kvartliteren du får oppi der.

Grunnen til at jeg bruker PPS som hobbylakkerer er at jeg slipper å ha det teite filteret nedi væskehølet på sprøyta og jeg slipper å filtrere lakken før jeg heller den i koppen. Hver engangskopp han nemlig eget filter som sitter fast i innlegget. Dessuten slipper jeg å vaske koppen, som er det stedet den største lakkmengden er igjen med vanlig kopp. Skjønner egentlig ikke at ikke flere bruker det. Det er jo helt genialt. Du trenger bare en egen adapter for h er pistol og resten kan brukes om hverandre. Minibeger på store pistoler og litersbeger på spot-pistoler om du så vil. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

T2 dysen skal ha 350l/min, men T1 skal ha 280l/min. Da vil det nok bli mest aktuelt med T1, men er usikker på om de forskjellige dysene er til forskjellig bruk siden jeg skal bruke denne sprøyta til både base og klar.

Hva er forskjellen på vannbase og løsemiddelbase? hvilken av disse brukes i Norge? Sprøyta skal brukes til billakk kjøpt fra forhandlere i Norge, og regner med at disse leverer samme type lakk.

Vannutskilleren fra Kesstrel kommer nok jeg også til å kjøpe, siden den også er billigere en biltema, og jeg ikke har hørt så my skryt om biltema sine.

Følger det med rengjøringsustyr med sprøyten, eller kjøpes dette utenom? Hadde også vært hyggelig om noen kunne forklart hvordan sprøyta burde vaskes hvis jeg skal bruke den på base og klar.

Hva er forskjellen på det filteret fra Devilbiss jeg linket til, og den oljeutskilleren du har. Vil den i min link kun skille ut vann, så burde jeg heller gå får en oljeutskiller i tilegg til Kesstrel sin vannutskiller.

Har også en kompressor jeg kan låne. En slik:

http://www.mekk.no/Kampanje-og-tilbudsvarer/Kompressor/Gebe-Kompressor-Powerair-50´3svd/

Vurderer også å kjøpe en slik selv, siden den leverer ganske mange l/min.

Endret av Fast91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt riktig som du sier at T2 krever mer enn T1, det var jeg som huska feil. Det er T1 jeg har. Det er forskjell på hva en proff ville anbefalt og hva man kan klare seg med som amatør. T1 1.3 er en kjempefin allrounder til både base, klar og tettlakk. Du kan kjøpe pistolene markert som "base" eller "clear", men pistolen er den samme. Det er bare for å kunne skille på dem på et verksted med mange pistoler.

Forskjellen er hva som brukes til å tynne lakken med. Løsemidler fordamper raskere en vann. Jeg har inntrykk av at det vanligste er løsemiddelbase fortsatt p.g.a. Raskere tørketid. I forhold til pistol er det ikke så nøye. GTi fikser vannbase også, og kjøper du fra England får du produkter som er produsert for europeiske lover og standarder fordi det er EU som fastsetter disse. Binks og Finish Line-pistolene oppfyller ikke disse kravene og selges derfor ikke av forhandlere i Norge.

Pistolene leveres vanligvis med noe renseutstyr, men det kan være greit å ta med seg et sånt billig sett når man uansett bestiller. Da får du med pistolfett og piperensere og sånne ting. Selve vasken beskrev jeg ganske detaljert i en annen tråd for et par dager siden. Se på mine siste innlegg på profilen min, så finner du det nok.

Jeg har ikke fått sett på linken din (svarer fra iPhone på barselavdelingen på sykehuset...). Men det jeg kan si er at du trenger både et godt 10 micron-filter til å ta vann og større partikler og en 5 micron oljeutskiller. Vannutskilleren er billigere og vil forlenge levetiden på oljeutskilleren ved å ta unna det verste først. Dette filteret må være et coalecing filter og det må være i stand til å gjøre jobben uten å strupe luftmengden per minutt for mye.

To kompressorer er jo bedre enn én, men hvis du allerede har en som leverer 300 lpm og pistolen krever 280, klarer du deg greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg får noe utstyr jeg har tenkt å bestille fra Spraygunsdirect.

Jeg er veldig usikker på hva totalsummen vil komme på levert hjemme hos meg. Må tollavgift betales på denne typen vare? Norsk moms er 25% av beløpet?

Har satt opp et regnestykke som ser slik ut, men er litt usikker på om dette stemmer. Hvis noen har bestilt derfra tidligere kan se om dette stemmer hadde det vært hyggelig.

Totalsum u/britisk moms: £3350,18

Frakt: £19,90

Norske kroner: kr3543,23

Norsk moms (25% av beløpet): kr885,8075

Toll: ????????

Totalsum levert hjemme: kr4429,04

Ellers hadde jeg et lite spørsmål om gjengene på pistolen/filtrene stemmer med Norske gjenger slik at jeg kan kjøpe koblinger og lignende her i landet.

På forhånd Takk :)

Endret av Fast91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gå god for summene dine fordi der ser ut som valutakonverteringa ikke helt stemmer. Men fremgangsmåten er som følger:

Pris i pund

- bitisk moms

+ frakt (vanligvis rundt £40)

konverteres til NOK

x 1,25 (norsk moms)

+ fortollingsgebyr (vanligvis kr 120)

= pris ferdig levert

Det er ikke toll på disse varene, kun norsk moms. Men du må betale et lite fortollingsgebyr for å få forsendelsen fortollet (ironisk nok heter det det selv om det ikke er toll på varene). Dette er gebyret tollregionen din tar for administrasjonen rundt å kreve inn moms fra deg.

Alle kuplinger er akkurat som norske. Hvis du skal bruke 3M PPS, så være litt nøye med å finne riktig adapter til pistolen du har kjøpt. Disse er mye billigere enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke norsk moms 25% ?

Altså hvis du handler for 4000,- i utlandet må du betale 25% moms noe som vil si 1000,- i tilegg til de 4000,- varen koster.

Jo, og hvis du ganger totalprisen med 1,25 som i regnestykket mitt, får du nettopp totalprisen inkl. norsk moms.

4000 x 1,25 = 5000

EDIT: Legg merke til at du også betaler moms av fraktbeløpet. Regnestykket mitt tar høyde for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et faktisk regnestykke:

Jeg kjøpte en DeVilbiss SRi Pro fra spraygunsdirect.com. Den koster £159.00 uten VAT. Frakten ser ut til å ha en minimumspris på £40.49 fordi dette er for 1 kg og det er den prisen jeg har fått på begge mine ordre der.

£159.00 = 1 534,821 NOK

+ £40.49 = 390,848 NOK

--------------------

= 1925,669 i kjøpssum til spraygunsdirect i NOK som betales ved kjøpet

*** Varen fraktes til Norge og ankommer tollterminalen ***

1925,669

x 0,25

--------------------

= 481,41725 i MVA

+ 120 i fortillingsgebyr

--------------------

= 601,41725 i totale importkostnader som etterfaktureres deg av din tollregion

Så kommer varen på døra di og opptil et halvt år senere kommer fakturaen fra Tollvesenet. Strengt tatt har du ikke lov til å bryte forpakningen før denne regninga er betalt... (skønner ikke at de ikke bare kan feste den på pakka før de sender den videre, så du kan få betalt den med en gang).

Du har da betalt:

1925,669 i kjøpssum

+ 601,41725 i importkostnader

--------------------

= 2527 for hele sulamitten.

================

Lenke til kommentar
Del på andre sider