Gå til innhold

Tilkobling av Stroker

Ranger emnet

JungHanz

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har jeg spørsmål ang. til kobling av Cerwin Vega Stroker 15D2 element.

På elementet er det to par tilkoblinger... en til hver spole antar jeg.

Og da er spørsmålet hvordan skal jeg koble den til forsterkeren min ?

mvh.

Hans

x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro

x-86 Audi 80 quattro

x-89 Audi 90 2,3 20v quattro

x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert"

x-90 Passat GT G60 Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har vel egentlig 3 valg...

-koble spolene hver for seg på hver sin kanal på forsterkeren. blir 2ohms last på forsterkeren. (kjører forsterkeren i 2kanals "modus")

-koble spolene i parallell, og brokoble forsterkeren. 2spoler på 2ohm i parallell blir tilsammen 1ohm,men siden du brokobler så "ser" forsterkeren halve impedansen,og det tilsvarerer dermed en impedans på 0.5ohm.

-koble spolene i serie, og brokoble forsterkeren. forsterkeren "ser" 2ohm.

hva slags forsterker(e) er det du skal bruke?

ps. hvis du har 2 forsterkere kan du jo seff bruke 1 forsterker på hver spole..

edit: mest effekt å hente ut av å kjøre spolene i parallell og brokoble forsterkeren. men de færreste forsterkere tåler en last på 0.5ohm...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått forsterkeren enda.. Men det skal visst nok være en kraft plugg... Men tror ikke den er egnet så mye stabil under 2ohm.. Det skal være en to kanals.

x-86 Audi 80 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ingen fordeler ved å kjøre 2 ohm stereo iforhold til 4 ohm mono?!? Ved seriekobling av spoler og brokobling av forsterker vil en ihvertfall få identisk signal på spolene noe som er bedre enn å få seperate signal fra 2 kanaler.

OT: Dersom en har to 2 suber i samme kasse og kjører stereo, hvorfor slår elementene hver sin veg? Tar en å brokobler forsterkeren istedet slår elementene samme veg... Lydmessig er det lite/ingen forskjell. Snur en polaritet på ene element i stereo slår de likt, men da får en fasefeil og tilnærmet null bass :rolleyes:

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel sikkert samma hva jeg gjør. Men skal ikke koble slik at jeg får under 2ohm.. Så kanskje brokobling av forsterker og seriekobling av spolene er best ? Da får jeg vel 2ohm ?

x-86 Audi 80 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JungHanz

Hei

Nå har jeg spørsmål ang. til kobling av Cerwin Vega Stroker 15D2 element.

På elementet er det to par tilkoblinger... en til hver spole antar jeg.

Og da er spørsmålet hvordan skal jeg koble den til forsterkeren min ?

mvh.

Hans

Siden sub'en er på 2x2ohm, og du skal ha en stereoforsterker, som mest sannsynlig tåler å lastes ned i 2ohm pr kanal, ville jeg seriekoblet sub'en, og brukoblet forsterkeren.

Da får du brukt forsterkeren max, samtidig som elementet får ett signal, og ikke to separate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

forsterkeren yter da _akkurat_ det samme i 2ohm stereo som i 4ohm brokoblet.. den som påstår noe annet er ei lettlurt pølse..

Det er helt riktig det... :)

Men du bruker noen forvirrende begreper, som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. En forsterker "ser" ikke noe annet enn det som er tilkoblet den. Har du koblet to stk 4ohm's elementer i paralell, så ER det 2ohm. Forsterkeren "ser" ikke 1ohm, eller noe annet enn 2ohm.

Forskjellen her, er at om du brukobler forsterkeren, vil du få ett signal som har dobbel så høy spenning som det en kanal ville gitt. Lasten du har koblet på er fortsatt 2ohm. Og dobbel så høy spenning over en last på 2ohm, vil i utgangspunktet gi dobbelt så høy effekt... Men strømforsyninga i forsterkeren er ikke i stand til å levere det, og vil bli veldig ustabil. I værste fall dø.

Du kan med litt velvilje si at lasten du kobler over to brukoblede kanaler, vil dele seg på hver kanal. Så om du kobler på 2ohm, vil hver kanal få 1ohm... Men forsterkeren "ser" ikke 1ohm. Forsterkeren ser det totale som er koblet til, som i dette tilfellet er 2ohm.

Ble dette værre eller bedre for folk, tru... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider