TG1 Skrevet Februar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2004 Originally posted by Bisarre Det er helt riktig det... :) Men du bruker noen forvirrende begreper, som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. En forsterker "ser" ikke noe annet enn det som er tilkoblet den. Har du koblet to stk 4ohm's elementer i paralell, så ER det 2ohm. Forsterkeren "ser" ikke 1ohm, eller noe annet enn 2ohm. Forskjellen her, er at om du brukobler forsterkeren, vil du få ett signal som har dobbel så høy spenning som det en kanal ville gitt. Lasten du har koblet på er fortsatt 2ohm. Og dobbel så høy spenning over en last på 2ohm, vil i utgangspunktet gi dobbelt så høy effekt... Men strømforsyninga i forsterkeren er ikke i stand til å levere det, og vil bli veldig ustabil. I værste fall dø. Du kan med litt velvilje si at lasten du kobler over to brukoblede kanaler, vil dele seg på hver kanal. Så om du kobler på 2ohm, vil hver kanal få 1ohm... Men forsterkeren "ser" ikke 1ohm. Forsterkeren ser det totale som er koblet til, som i dette tilfellet er 2ohm. Ble dette værre eller bedre for folk, tru... :) hehe..ja,jeg er fullstendig klar over hvordan en forsterker fungerer,men er litt usikker på hvordan det er best å forklare det til "mannen i gata".. derfor ble det sånn... ;) men det er ikke til å komme utenom av når du brokobler en forsterker så "ser" (legg merke til hermetegn) forsterkeren halvparten av den impedansen som er tilkoblet forsterkeren.. altså,har du en forsterker som tåler 2ohm stereo,så tåler den 4ohm når den er brokoblet... ;) (klar over at du vet dette,bisarre.. men det er ikke sikkert det er alle andre som vet det) ;) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Februar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2004 Det er akkurat denne: "når du brokobler en forsterker så "ser" (legg merke til hermetegn) forsterkeren halvparten av den impedansen som er tilkoblet forsterkeren.. " setningen jeg ikke greier å være enig i... For du henviser til to forskjellige ting... En stereo forsterker, som blir brukoblet, med en 4ohm's last, vil "se" 4ohm. I motsetning til hver av kanalene... Som selv om de jobber sammen, "ser" 2ohm hver. Blir kanskje litt pirk dette, men i det ene tilfellet henviser du til 2ohm's stabil i stereo... Det vil bare si at hver kanal er stabil i 2ohm. Ikke at forsterkeren i seg selv er det. Og at den er 4ohm's stabil når den er brukoblet. Det er bare et resultat av at to kanaler, som er stabile i 2ohm, nå er koblet sammen, og da blir stabil i 4ohm... Vi er egentlig veldig enige, men definisjonene er vi uenige i... :) Kanskje like greit å bare la det være i fred... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baldrick Skrevet Februar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2004 Originally posted by Bisarre Siden sub'en er på 2x2ohm, og du skal ha en stereoforsterker, som mest sannsynlig tåler å lastes ned i 2ohm pr kanal, ville jeg seriekoblet sub'en, og brukoblet forsterkeren. Da får du brukt forsterkeren max, samtidig som elementet får ett signal, og ikke to separate. Akkurat det jeg skreve tidligere :D Hva sier du om OT spørsmålet mitt (quoter meg selv)?? Dersom en har to 2 suber i samme kasse og kjører stereo, hvorfor slår elementene hver sin veg? Tar en å brokobler forsterkeren istedet slår elementene samme veg... Lydmessig er det lite/ingen forskjell. Snur en polaritet på ene element i stereo slår de likt, men da får en fasefeil og tilnærmet null bass :rolleyes: Siter 99 Passat 1.8T Bilde 84 Golf GLI cab bilde Tidligere biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Februar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2004 Det som skjer om du bruker to sub'er i et kabinett, på to forskjellige kanaler, er ca slik: Utspenningen over de to sub'ene vil variere litt, pga at det ikke er mulig å lage to 100% like kanaler, samt variasjon av høytalerledningenes lengde, og små forskjeller i de to sub'enes impedans. Dette vil gjøre slik at det ene elementet vil jobbe litt mer/mindre enn det andre. Men det er forskjell i når den gjør det. Resultatet blir at det ene elementet "Opphever" det andre, og de slår ujevnt. Noen ganger ser det ut som det ene elementet står stille, andre ganger det andre. Noen ganger ser det ut som om de slår hver sin vei. Dette er grunnen til at jeg anbefaler folk å bruke en monoforsterker, eller å brukoble en stereoforsterker. Da er det ett signal, og elementene må jobbe likt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JungHanz Skrevet Februar 12, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2004 Om jeg har forstått riktig. Så bør jeg borkoble forsterkeren og koble spolene i serie, for da får jeg forsatt 2ohm ? Om jeg brokobler og paralellkobler spolene vil jeg få 1ohm. Noe som jeg ikke vet om forsterkeren tåle. Det skal jeg få sjekket i helgen. Siter x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro x-86 Audi 80 quattro x-89 Audi 90 2,3 20v quattro x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert" x-90 Passat GT G60 Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Februar 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2004 Originally posted by JungHanz Om jeg har forstått riktig. Så bør jeg borkoble forsterkeren og koble spolene i serie, for da får jeg forsatt 2ohm ? Om jeg brokobler og paralellkobler spolene vil jeg få 1ohm. Noe som jeg ikke vet om forsterkeren tåle. Det skal jeg få sjekket i helgen. Nei. Om du seriekobler den sub'en, får du 4ohm. Og det er akkurat det du kan ha, om du brukobler forsterkeren. Men finn ut hvilken forsterker du har da... Så kan vi uttale oss litt mer sikkert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JungHanz Skrevet Mars 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Hmm.. Har vært litt opptatt i det siste. Har ikke fått tenkt så mye på bilstereo. Men nå har jeg nå sub'n og forsterkeren her. Den sub'n jeg har er en Cerwin Vega Stroker 15DVC Ikke 15D2 Og på DVC'n fikk jeg høre at det var dobble 4ohm spoler ikke 2ohm som på 15D2. Og den forsterekeren jeg skal kjøre i første omgang er er Pioneer av Serien GM-X, detter er en 4 kanals forsterker... som kan brokobles til to kanaler... Er ikke helt sikker på akkurat hvor magne Watt. Men han som hadde den før brukte den til 2x12", og det funka bra. Så hvordan i allverden skal jeg kobler dette da ? Burde jeg bruke en kanal på hver enkelt spole da, eller ? mvh. Hans Siter x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro x-86 Audi 80 quattro x-89 Audi 90 2,3 20v quattro x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert" x-90 Passat GT G60 Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 oj. du vet at stroker trenger masse power. mye mer enn den forsterkeren kan levere. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snurre Sprett Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 det vet hvertfall eg,, hadde 400wrms (nad) på 18 stroker, og dette var ikke nok.. :D Siter -91 Bmw e36 325i Sedan -86 Bmw e30 316 1.8l motorhavari, selgest X golf2 gti 8v, bmw 528 e28, golf2 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Originally posted by Snurre Sprett det vet hvertfall eg,, hadde 400wrms (nad) på 18 stroker, og dette var ikke nok.. :D prøv det dobbelte, da blir det liv;) Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JungHanz Skrevet Mars 3, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Skal kjøpe forsterker som har watt nok snart, men har ikke penger til det akkurat nå. Men skal nå bruke denne så lenge da.... Siter x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro x-86 Audi 80 quattro x-89 Audi 90 2,3 20v quattro x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert" x-90 Passat GT G60 Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JungHanz Skrevet Mars 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Men lurer fortsatt på om jeg skal bruke beggekanalene på forsterkeren ? En til hver spole ? Eller bør jeg gjøre det på en anne måte ? Skal ikke bruke denne forstereren så lenge skal bare bruke den til jeg får samlet npk penger til å kjøpe meg en ny kraftig en Siter x-97 Audi A6 2,5 TDI quattro x-86 Audi 80 quattro x-89 Audi 90 2,3 20v quattro x-85 Audi 80 GTE quattro "kamelon lakkert" x-90 Passat GT G60 Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Originally posted by JungHanz Men lurer fortsatt på om jeg skal bruke beggekanalene på forsterkeren ? En til hver spole ? Eller bør jeg gjøre det på en anne måte ? Skal ikke bruke denne forstereren så lenge skal bare bruke den til jeg får samlet npk penger til å kjøpe meg en ny kraftig en Så lenge den går i mono, og ikke får stereo signaler inn skal dette gå bra ja......... mvh Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 når du skal tenke på forsterker til strokerne din burde du ta en titt på TRU technologies. den vil få suben din til å yte maks Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg