Gå til innhold

Har jeg kokt bremsevesken min?

Ranger emnet

voffe

Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter noe kjøring av typen; opp i 180++, ned i 40 rundt svinger osv og pågikk slik i en periode på 30-40 min, så plutselig sank pedalen ned i bånn, og bremsekraften ble mye mer en halvert.

Skivene er av ukjent merke men skal være gode greier.

Er dobble ventilerte "sports" skiver, som stoppes med brembo klosser i orginal calliper.

Det var ikke noen fargeforskjell på bremseskivene, kun voldsom varme.

Har jeg kokt bremsevesken min?

Det er vel helt orginal bremseveske på bilen. Er ukjent for meg for bremsene var byttet da jeg overtokk bilen.

Jeg merker nå i ettertid (vet ikke om det bare er meg, eller om det faktisk stemmer), men at pedalen har større vandring nå, altså må trykke den lengre inn for å få rett effekt.

Hva slags virkning har dette om det er kokt, burde jeg gjøre noe?

Jeg vil at det skal tåle mer, må jeg ba bedre bremseveske?

Bilen er en Celica T23

Takk:)

Andreas

Endret av voffe

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lenge siden det er byttet bremsevæske så har du nok kokt den ja, samler seg vann i den over tid, det som gjør at den koker. Ingen uting å bytte den om du er usikker på hvor gammel den er.

Du kan nok også ha varmkjørt bremsene dine, og dermed glassert skivene dine. Du vil da få nedsatt bremseeffekt. Om de er blålige og "blanke" så burde du sjekke det nøyere.

Man får bremsevæske som tåler høyere temperaturer ja, sjekk med bilrekvisitasjapper i nærheten - evt online.

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har opplevd noe som kalles gasslås. Vann i bremsevæsken koker og blir til gass. Gass kan komprimeres, det kan ikke væske. Når Temperaturen i væsken synker vil den bli tilnærmet lik før den kokte, fordi gassen da blir flytende igjen. Bremsevæske bør byttes annethvert år. Skal du grisekjøre mye, anbefaler jeg deg feks silikonbasert bremsevæske.

Finnes i racingsjapper etc. Men pass på....denne er ikke hygroskopisk, altså blander seg ikke med vann, og må derfor skiftes ofte. Dette av hensynt til korosjon, og fare for vannperler, med risiko for ny gasslås. Jo mere hurtige oppvarminger og nedkjølinger, jo oftere må væsken byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider