Gå til innhold

Høyt bensinforbruk, bytte lambdasonde?

Ranger emnet

mongologic

Anbefalte innlegg

Har en 240 90 modell med 230f.

Målte forbruk i fjor sommer til ca 0,85 liter.

Hadde da nettopp bytta olje m/filter, plugger m/ledninger, luftfilter, bensinfilter og fordelerlokk m/rotor.

Nå har bilen blitt litt vanskelig å starte, særlig når den er kald,

og det lukter veldig bensin. var ekstremt i vinter da den ikke starta på flere uker før den plutselig en dag tente i det jeg vred om nøkkelen, og har etter det stort sett gått greit frem til nå.

Forbruket har nå steget til godt over literen. (fylte opp tanken og kjørte ca 15 mil og fikk på 17 liter)

Så det jeg lurer på er om det kan være så enkelt som å bare bytte lambdasonde?

Evt. hva er det lurt å få sjekka om det ikke skulle hjelpe å bytte den?

Endret av mongologic

X 1980 Mitsubishi Galant 1.6

X 1984 Volvo 240 (B200K, stv.)

X 1990 Volvo 240 GL (B230F sedan)

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel og du er fornøyd med at den bruker 1,5 eller?

Mulig jeg klager, men det gjør naboen også over at det stinker på soverommet deres om morgenen etter jeg har starta opp:(

Men det jeg lurte på som sagt var om det kan være lambdaen, er jo ikke om å gjøre at den bruker mest mulig da, synes også den har blitt litt dau.

Endret av mongologic

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye fornuftige svar å få her...

Mulig det er innlysende altså, men har ikke så god peiling og jeg er ikke typen som bare løper og kjøper deler for gøy. Orker ikke bruke 700 på lambda hvis det f.eks er tempgiver som er problemet.

Endret av mongologic
dysleksi

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 8v 2.3liters motor, fra 70-tallet i en 1.3 tonn tung bil med aerodynamikken til en murkloss. 0.85 er absolutt akseptabelt.

Om det lukter bensin så har du muligens for mye bensin eller problemer med tenningen. Lambdasonden brukes ikke før motoren har nådd driftstemperatur.

Bensintrykksregulator/slangen til BTR er også vanlig feilkilde på disse motorene.

Jeg hadde sjekket for dårlige plugger først. Hadde lignende tilfelle med min bil i vinter: etter mye småkjøring sotet pluggene ned og bilen gikk ujevnt og luktet bensin på kaldstart.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det no lys i instrumentpanelet som tilsier at det skal være lamdaen som er dårlig da? Lukter det bensin av eksosen eller motorrumet?

*Just because I don't care doesn't mean I don't understand*

*If something's hard to do, then it's not worth doing*

*I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det no lys i instrumentpanelet som tilsier at det skal være lamdaen som er dårlig da? Lukter det bensin av eksosen eller motorrumet?

Altså "lambda" lamp lyser om lambdaen gir feil verdi, eller det har oppstått en anen feil i systemet. Det betyr i de fleste tilfeller ikke at lambdaen i seg selv er defekt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

skal prøve å bytte plugger og justere tenning, men er det ikke også en skrue for å justere bensin/luft blanding en eller anna plassen også?

Og den slangen du nevnte til BTR el hva det var, koster vel ikke allverden eller? og er det noe som er lett å fikse sjøl?

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men hvis ikke lampa lyser er det i teorien ikke no feil med blandingsforholdet. Var det jeg tenkte på.

*Just because I don't care doesn't mean I don't understand*

*If something's hard to do, then it's not worth doing*

*I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men hvis ikke lampa lyser er det i teorien ikke no feil med blandingsforholdet. Var det jeg tenkte på.

Jeg har opplevd defekt lambda uten lys.

Bilen brukte sykt med bensin (luktet bensin).

Om jeg trakk ut lmm, startet den ikke.

Det var en av de eldre ECUene.. Jeg lurer på om det er sånn at om lambda er defekt og du trekker ut lmm, starter den ikke.

Det sies jo man skal sjekke om lmm er defekt, ved åse om det påvirker tomgangen å dra ut lmm.. Men her startet den altså ikke uten lmm. (kanskje den bare kan ta referanseverdier på lmm ELLER lambda?).

Jeg sjekket forøvrig alt mulig, før jeg byttet lambdaen :P Målte kjølevæskesensoren (via ledningsnettet), etc.. lambdaen var ikke så veldig gammel, men det var en biltemalambda.. slengte i en gammel bosch lambda og så var alt gromt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd defekt lambda uten lys.

Bilen brukte sykt med bensin (luktet bensin).

Om jeg trakk ut lmm, startet den ikke.

Det var en av de eldre ECUene.. Jeg lurer på om det er sånn at om lambda er defekt og du trekker ut lmm, starter den ikke.

Det sies jo man skal sjekke om lmm er defekt, ved åse om det påvirker tomgangen å dra ut lmm.. Men her startet den altså ikke uten lmm. (kanskje den bare kan ta referanseverdier på lmm ELLER lambda?).

Jeg sjekket forøvrig alt mulig, før jeg byttet lambdaen :P Målte kjølevæskesensoren (via ledningsnettet), etc.. lambdaen var ikke så veldig gammel, men det var en biltemalambda.. slengte i en gammel bosch lambda og så var alt gromt!

En bil starter nok ikke uten lmm ettersom den skal sende alt mulig signaler om luft og strøm utover til dysene + jordingsignalet til dysene ikke vil starte.

Det beste i dette tilfellet er å sjekke LMM'en ja :)

Det må tàs med i betrakning at det er forskjellig fra hvilket tenningssytem det er.. K-jetronic, L-LE-jetronic, mono-/motronic er vil bare til saaber så vidt jeg vet.

Endret av Lasse J
Lenke til kommentar
Del på andre sider