Gå til innhold

Hvining når jeg rygger og svinger

Ranger emnet

Smedis

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg med hva som er problemet med min bil.

Bilen jeg har er en Opel Vectra 1,8 16v CDI 1999 mod stasjonsvog.

For ikke lenge siden oppdaget jeg at når jeg rygger, med nesten full sving, og spesielt mot høyre, så oppstår det en hvinelyd bak. Dette skjer først etter et par meter, og kommer bare ved bortimot full sving. Dette forekommer også når jeg rygger til venstre, men har en følelse av at det skjer helst ved rygging til høgre.

Så en annen ting til, som kanskje kan være i sammenheng med dette. For 1,5 år siden måtte jeg skifte bremser som et resultat av service på bilen. Nesten samtidig med det som eg beskriver ovenfor har jeg fått opp meldingen "Brake pad" på kjørecomputeren. Er det ikke litt tidlig å få slitte bremser igjen etter 1,5 år? Kan det være at sensoren for bremsene ikkje er skikkelig innstilt? Er det noe som har skjedd der kanskje?

Handbrekket har det vært problem med en liten periode, før hviningen som beskrevet ovenfor kom. Bruker jeg den, så henger den seg opp, men siger i posisjon igjen etter en stund.

Er det noen sammenheng i dette? Hva er problemet/problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekket bremsene på venstre bakside, og bestemt å skifte disse. Mens dekket var av, så roterte eg bremseskiven, både fremover og bakover, og da fikk eg på ein måte lokalisert ulyden.

Såg at klossene var slitte, så det er greitt. Men når eg roterte skiven så var det motstand. Den skal jo gå lett rundt, men når den kom til et område så måtte eg ta i for å få den rundt. Sjekket om det skiven hadde "kast" i seg, men det hadde den ikke. Forøvrig såg den ok ut.

Lurer da på om dette skjer på grunn av slitte bremseklosser, eller om det kanskje er noe annet som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som bremse klossene og sensoren må byttes foran.

dette med hvining når du rygger kommer mest sannsynlig pga. håndbrekk som henger.. her må du av med skivene bak og få smørt opp håndbrekks overføringene til bremseskoene..

litt arbeid, men helt greit vist en kan skru litt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider