Gå til innhold

Utrekning av hastighet basert på bremsespor av bakhjulene fra en Mustang

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg har en 1970 Ford Mustang med 351, 5 trinns manuell kasse (9" bak-aksling, bilen veier 1800 kg, dekkene har bra spor og er mellom 3-10 år gamle, motoren er ikke trimmet og det er ca 250 hk). Denne greide jeg å krasje med pga en som ikke overholdt vikeplikten, og jeg var på forkjørselsvei. Problemene er at dette var i en 50 sone og politiet mener at det var 60 meter lange bremse spor. Men jeg og andre som har amcar mener at de første 18 til 21 meterne har bilen bremset på gir, det er helt lyse bremsespor som nesten ikke viste. Biltilsynet mente at farten var 97 km\h, men med høyt turtall på andre gir og gasspedalen rett ut så bremser bilen mye bak. Bildene som politiet tok noen timer etter jeg krasjet viser tydelig at de første 18-21 meterne er borte. Men Politet vil ikke gå ned på lengden, men har komt med tilbud om å gå ned til 90 km\h så slipper jeg fengsel, men jeg synes det er litt rart i og med at biltilsynet sitt rapport slår fast 97 km\h. Politijuristen anbefalte meg å få inn Recon (firma i oslo som ser over rapporten fra biltilsynet). De mener at hvis bilen har bremset på alle fire hjul hele veien så er biltilsynet sin rapport rett, men hvis bilen bare har bremset på gir de første meterne, og så har jeg begynt å bremse når hindringen i veien ikke flytter seg. Det jeg lurer på er om noen vet om en måte å bevise\refere til en annen sak som har vært oppe om noen det samme som slår tvil i biltilsynet sin rapport så hadde de måtte regne på nytt, men denne gangen med 40 meter bremsespor i stedet for 60 meter...

Asfalten var tørr, biltilsynet har regnet med en faktor på hele lengden, det er mye som spiller inn når de regner ut friksjons faktor men eneste jeg håper på at noen kan komme med noen gode innspill og kan hjelpe meg.

 

 

Takk på forskudd!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at NAF har reddet folk ut av SVV/politiet sine feilaktige beregninger før.

 

Men kan de ikke dokumentere hele bremsestrekket er vel saken grei, skulle jeg mene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør få gjort, er å få sjekket bremsekraft fordelingen mellom forbrems og bakbrems, er desverre ikke uvanligt at bakbremsene låser seg temmelig lett på desse bilene, og da kan du jo lett risikere lange bremsespor selv ved lav hastighet.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar og BossCat

Politiet mener at det er en bremsestrekning, at jeg har bremset med alle 4 hjulene hele veien, men jeg merner at jeg ikke har bremset før etter de 18-21 meterene. Men jeg håper jo på at det går ann å overbevise de, ut i fra bildene de selv tok noen timer etter ulykken så ser en ganske tydelig at det er bare lyse spor de første meterene, så jeg skjønner ikke hvorfor en politimanns utregning er alt saken hviler på, når de ha bilder av det. Veldig rart.. Jeg må finne en måte å bevise at det faktisk kan bli merker etter bakhjula uten at en bremser.

Men må måle forholdet mellom bak og framme hvordan gjor de det? Bilen har lekasje på bremsene bak, stikkakslingen er skeiv og bakskjermen tar borti hjulet, det er vel max hastighet på kanskje 10 - 20 km\h ...

 

Takk så lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hei, Men jeg og andre som har amcar mener at de første 18 til 21 meterne har bilen bremset på gir, det er helt lyse bremsespor som nesten ikke viste. Biltilsynet mente at farten var 97 km\h, men med høyt turtall på andre gir og gasspedalen rett ut så bremser bilen mye bak.

 

Det hørtes ikke ut på meg som om du vil komme særlig mye heldigere ut av det med å overbevise om at du har sluppet pedalen fra full gass på andre gear. Farta på Mustangen kan vel antas å ha vært 90 pluss, da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er slike saker ofte svært vanskelige å få omgjort. Det er ikke lett for statlige etater å gå tilbake på noe de har bestemt, selv om det ikke alltid er sannheten som er blitt vedtatt..

 

Husker en sak fra Stavanger der en bil kjørte inn i sideveggen i en tunell. Det ble personskader, men kun for de i den aktuelle bilen. Politiets etterforskere mente personen hadde kjørt for fort, jeg mener på at bilens fart ble beregnet til rett over 100km/t i 70-sona. Sjåføren fikk engasjert flere for å motbevise dette, da han mente han ikke hadde kjørt mer enn maks 10km/t over fartsgrensa. Blant annet ble det engasjert uavhengige takstfolk med erfaring fra forsikringsbransjen og en person fra Veivesenet. Alle kom (uavhengig) fram til at politiets etterforskere hadde tatt kraftig feil og beregnet farten til mellom 70 og 80km/t. Det ble skrevet brev og dokumentert, men allikevel kunne ikke politiet gå tilbake på påstanden om at personen hadde kjørt over 100km/t i tunellen. Svaret var at skulle de gå tilbake på det måtte også de andre sakene de aktuelle etterforskerne hadde vært innblandet i bli omgjort, noe som ville føre til mye arbeid og erstatningskrav. Derfor ble saken stående og personen som kjørte bilen måtte sone i fengsel.

 

Kanskje du får overbevist dem at det er litt andre forhold med amerikanske biler, forhåpentligvis har de ikke sammenligningsgrunnlag med andre ulykker med amerkansk bil og derfor kan fire litt uten å måtte gå på bekostning av tidligere saker, det er lov å håpe! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten så det hadde vært intresangt å prøve å vise på bane... kjør i 50 bråslepp gassen, så hogg inn bremsene, gjør dette gjentatte ganger i forskjellig hastighet, og for all del ha disse folka der... da vil de jo se hva som skjer selv... men om det hjelper er noe annet.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår