Gå til innhold

Fra 1.6 TD til 1.9 TD

Ranger emnet

Gulfgti

Anbefalte innlegg

Heisann! Har blitt møkk lei av 1.6td motoren i golfen. Toppakninga og toppen røk, så kjøpte brukt topp og ny pakning og fikk det sammen.. starta opp og da rant det olje som satan, simmeringa på veiva var gåen så jeg tenkte det at da kan jeg likesågodt bytte motor. hvis jeg får tak i en 1.9 motor fra en caddy, er det bare å sette den i å kjøre da? eller må jeg bytte mye drit? passer girkassa osv fra 1.6'n?

Bmw E38 - Bmw 320D E46 - Golf mk1 Gti 2.0 16V - Caddy mk1 pickup 1.6 GTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gammal td har ikke hjerne, det har en tdi...så du må ha ledningsnettet fra motorrommet og til sikringsboksen...forsåvidt ikke den største jobben da stikkene i boksen bare passer en plass:D

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hvilke ledninger vet jeg ingenting om hva som må gjøres. Du bør nok få med deg en kompis som har gjort dette før:)

Forskjellen på TDI og TDK er vel i hovedsak innsprøytninga. TDI står for Turbo Direct Injection, og har elektronisk styrt direkteinnsprøytning, der diesel og luft blir blandet direkte i sylinderen, mens TDK (vet ikke helt hva det står for) er det noe som kalles forkammerinnsprøytning, der diesel og luft blir blandet i et kammer først og deretter blir sprøytet inn i sylinderen.

På TDK, som har mekanisk innsprut, kan du justere på mer diesel og turbotrykk manuelt, slik at du får mer hk, svartrøyk og forbruk;) Mulig du må kjøpe en slags dings som gjør dette lettere.

På TDI kan du justere opp turbotrykk, men det hjelper ingenting, siden du ikke kan justere på mer diesel. Har prøvd dette på min Audi, og det resulterte i at bilen gikk dårligere. TDI må chipes for å få mer hk.

Hvis noe av dette er feil, må noen andre korrigere meg, men dette er sånn som jeg har skjønt det.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider