Gå til innhold

Hvor mye ampere via ledning ?

Ranger emnet

Ottesen

Anbefalte innlegg

Heisann folkens !

Skal koble opp lysa i min bil litt bedre, ser ikke så pent ut der nå. Syntes det er moro å fikle litt med slik men skulle visst hvor tykke kabler jeg trenger...

Så feks, hvor mye ampere kan man ha via en 2-5-7-10 mm2 ledning ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, den var fin.Lengden vet jeg ikke helt ennå, blir ikke veldig langt... Takker for svar.

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har null peiling på dette men prøver å lære litt. Var redd ledningene jeg brukte til å koble lysa sist var for små, men var ute i garasjen å så det dem var 6mm2, så er jo mer enn nok dem :)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe så lenge du klarer å holde spenningen oppe kan du bruke veeeldig tynn kabel ;)

Det største jeg har vært borti av ampere (selv testet), er å måle ledningen fra batteriet til startmotoren når du prøver å starte med bilen i gir!

Her tror jeg vi hadde 100-150ampere. Da hadde vi et tangampermeter vi enkelt tok rundt ledningen mens vi gjorde det.

Husker ikke helt hvor langt ned spenningen på batteriet gikk, men tror den gikk helt ned til 7volt :p

Endret av Lasse J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer langt med 2.5 mm2 til hvert lys, selvfølgelig litt avhengig av lengde. en del japser har nedi 0,5 og 0,75, helt hårreisende tynt....

Nåja, det er nå ikke bare japsene som bruker tynne ledninger. Japsene bruker nå ihverfall releer, og det hjelper jo endel. På mercedes og volkswagen er det skikkelig sytråd, og når strømmen må gjennom 2-3 brytere og inn i kupeen og tilbake, DA snakker vi spenningsfall.

Men nå sporer jeg av her...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe så lenge du klarer å holde spenningen oppe kan du bruke veeeldig tynn kabel ;)

Det største jeg har vært borti av ampere (selv testet), er å måle ledningen fra batteriet til startmotoren når du prøver å starte med bilen i gir!

Her tror jeg vi hadde 100-150ampere. Da hadde vi et tangampermeter vi enkelt tok rundt ledningen mens vi gjorde det.

Husker ikke helt hvor langt ned spenningen på batteriet gikk, men tror den gikk helt ned til 7volt :p

Hadde en kamerat oppe for noen år siden med tangampermåler, mente vi målte nesten 250a idet starteren dro rundt, men vet ikke helt om det stemmer\om jeg roter med tallene. Var iallefall målt på den lille starteren min som skal da en v8 med litt komp rundt...

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare starteren på min gmale benz, 2700W låst. Så kan man regne det om til amp om man vil, er 12V anlegg.

225A ved 12V :D Røsker det ja!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet inn litt 6mm2 ledninger, skal vel være mer enn nok. Blir på det lengste rundt 3-4 meter, muligens mindre...

Jeg trodde i utgangspunktet at alle 4 lysa minne fremme kun hadde en lysstyrke, nærlysene har tydeligvis slik at når jeg setter på fjernlys skal dem lyse sterkere. (Alså jeg har seperate fjernlys) Så jeg må også koble fjernlysa på nærlysa, men det blir jo bare en ekstra ledning :)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare starteren på min gmale benz, 2700W låst. Så kan man regne det om til amp om man vil, er 12V anlegg.

Skal for moroskyld prøve å få sjekket hvor mye merca mi bruker når den starter idag\imorgen... stod med bilen i 10 min med bare park på, fikk akkurat start når jeg skrudde av kupelyset :)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ferdig å koble opp, tok si tid dette.Har to nye spørsmål:

1. Hvor mye amp'ere kan jeg ca ha på en 30 cm 6mm2 kabel ?

2. Hvor stor sikring bør jeg bruke ? (Ca 15-20 amp via ledning)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) I følge øyemålet mitt og den tabellen kan du lett ha en 70-80A på én meter 6mm2. 30cm; 100A++ ?!

2) 15-20A (og bittelitt til. (Det er jo ingen peaker eller strømstrøm på glødepærer.)) Det gjør nok heller ikkenoe om du har en 50A sikring heller all den tid kabelen er overdimensjonert for mye mer. Enten går sikringen eller så tømmer du bare batteriet ditt om du skulle klare å få til noe krypstrøm lavere enn sikringens ampere. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider