Gå til innhold

Motor valg?

Ranger emnet

qaz_wsx

Anbefalte innlegg

Er ute etter tips og hjelp fra andre folk om hvilken motor/blokk jeg kan bruke til trimming. Er veldig lite informasjon om forskjellige diesel motorer på nett.

Krav:

MÅ være diesel

Maks. 4 sylindre

Maks. 2,5 liter

Maks. 2 Ventiler per sylinder

Må være mekanisk pumpe

Det jeg trenger er en sterk blokk som kan tåle endel trykk, god oljesmøring og at toppen er bra utforma til og slippe gjennom masse luft og eksos.

Er åpen for alle innslag sålenge kravene blir holdt ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=vdpofP-EPAc&hl=nb_NO&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=vdpofP-EPAc&hl=nb_NO&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=5BoNrVX-PPQ&hl=nb_NO&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=5BoNrVX-PPQ&hl=nb_NO&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Omega? Jeg som filmer der, hele bilen var svart innvendig etter diesel røyk fra banekjøring. :partyon:

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nøye er disse kravene, og hvorfor stilles alle disse.

Ett alternativ som dukker opp i mitt hode er MB OM616 240D, som skal være en veldig solid motor, men den kom ikke med turbo orginalt.

Ellers, så burde det jo være muligheter for å konvertere en OM601 skikkelig, de kom aldri med turbo, men det er samme som 603 minus to sylindre(603 er 124 300D, som også kom med turbo). Forskjellene på motor med /uten turbo er råder, stempel, topp, pumpe og underspyling av stempler.

Man får jo selvfølgelig ikke en turbotopp til en motor som ikke er levert med turbo, men man kan putte inn de natriumkjølte ventilene som er den største forskjellen på toppene, stempel og råder passer rett fra 300TDT, underspylinga er litt verre, men enten driter man i det, eller mekker litt.

Pumpa er forksjellig justert og mangler ALDA på ikke turboen, like stor.

Ellers har jo franskmennene noen motorer, ganske nye, men fremdeles 8V, dog CR.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i all verdens land og rike, skal du gå for 4-sylindra?

hvis du legger på en eller to sylindre, så er det jo masse muligheter.

Evt så er jeg enig med Einar, en 4-sylindra 240d-motor kan trimmes greit til 250 dieselhk.

Dette er Kråbøl fra brummundal gjort, oppskriften er større element i dieselpumpa(dette får du gjort hos teemu på blacksmokeracing@gmail.com), så må du lage manifoil til en turbo fra lastebil og turboen selvsagt.

En maskulin intercooler samt forsterka clutch...

byggekostnad ca 30 tusen fiks ferdig for 250hk og greit med moment. Så kommer en eventuell bil i tillegg da.

En lett bil som Mercedes 190e f.eks med en slikt motoroppsett vil være mye moro for penga, både på bane og til vanlig kjøring.

Men når det er sagt, gå for sekser, da har du mye bedre utvalg fra forskjellige merker.

Enten det er m21d24 bmw e30, m51d25 e34 5-serie, eller rd28 patrol-motor i laurel:)

Ser at trimming og interesse for diesel bare blir større og større, det er bra:) for gud som det funker og det er driftsikkert.

Det mest kurrante jeg ville gjort for leiketøy, ville vært en manuell omega 2,5td med chip som en bekjent bygger etter kundens ønske, her kan du få det du orker av ladetrykk og dieselmengde, så si ifra om det blir aktuelt, så kan du få tlf nr og så kan jeg fikse at dere kommer i kontakt med hverandre. Så litt småtteri som filter/eksos for lyden og responsen sin skyld, samt for å få vekk litt varme fra turboen.

Det går et par omegaer ikke så altfor langt unna meg, som har 200+hk og som funker... da snakker vi sladding i tredje gir på tørt og det tåler juling. Lyden og karosseriet er jo også upåklagelig.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er viktig at kravene dine holdes, så ville jeg ikke satsa på mercedes i hvertfall..

en golf 2 1,6td som er maks justert bør funke OK på så lett bil, har dog aldri kjørt det så jeg veit ikke.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på grunn av konkurranse så er kravene så strenge. Det skal ikke brukes til bil, men traktorpulling. :partyon:

Er noen i Nederland som har klart og presse ut 450+ hk og 9500rpm på 1.9 tdi fra caddy. Så det er i bunn og grunn kun blokk og topp som er viktigst, alt annet må til slutt bli bytta.

som sagt, det er en 1,9tdi... :yummy:

er usikker på hvor stor motor jeg vil bruke, men jo større jo bedre, men ulempen med det er vekt, så det er også en ting og tenke på. Det er og greit at det er grei tilgang til deler og det billigt. :)

Men nå før jeg bestemmer meg for hvilken motor jeg vil bruke som utgangspunkt, så vil jeg drive litt research for og finne ut hva som blir det beste og bruke.

Men bare øs på med forslag til motor, er fornøyd med responsen så langt så keep it going :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt, gå for sekser, da har du mye bedre utvalg fra forskjellige merker.

selfølgelig ville jeg gått for en sekser, men den konkurransen jeg skal bruke det til så er det regler.

Men jeg begynner kanskje snart med et mercedes diesel bil prosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et godt traktormiljø der du kommer fra, kan kanskje finne noen tips der! ;)

lite erfaringer på motorer under 2,5 liter. er for det meste kun fra ca. 5 liters seksere og oppover. Og hadde miljøet runt her hatt nok kunnskap om mindre motorer så hadde jeg nok ikke spørt her på forumet, er faktisk en grunn til jeg spør her ;) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

1.9 TDI er nok ikke en dum vei å gå det, kryr av dem, og de går jo greit.

Ellers så har du jo VM da, det er vel 2.5 4 syl, og holder vel greit om de har god kjøling og varmkjøres forsiktig, ikke er de så ille å skru på heller om man har plassen. De motorene kryr det av i f.eks. Scorpio, Voyager, jeep og masse båter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider