Gå til innhold

Ønsker forslag til pen familieracer

Ranger emnet


n0stra

Anbefalte innlegg

Slipper å selge hobbybilene mine men innser verdien av en bil vi kan bruke på lengre turer, som har litt mer plass og er lettere å ta en liten baby inn og ut av enn en 3-dørs :P Kan være en sedan men samboeren foretrekker nok en stasjonsvogn.

 

Kriteriene for meg er da:

- plass (trenger ikke noe gigantisk bil, har bare en unge og har ikke tenkt på noen ny)

- kjøreopplevelse (det er uaktuelt med noen knatrete uinspirerende diesel, jeg ser for meg at jeg nok trenger ca 200-300HK da jeg vil slippe å måtte planlegge timesvis før en forbikjøring eksempelvis, jeg vil ikke ha noen duvende sofa heller. Heller stiv, kontant og med mye feedback fra veien og et godt understell)

- komfort (i form av gode seter med god sidestøtte, klima, soltak, fornuftig støynivå, og andre finesser innvendig

- drift/service (helt "enkle", lett å få tak i deler samt kunne gjøre noe selv om man er fingernemm)

 

 

Tror jeg vil ha 4-hjuls eller bakhjulstrekk på en slik. Har lite imot fremhjulstrekk og har det selv på de andre bilene.

 

Har et budsjett på rundt 300-350 000 max, men selvsagt, om noe er rimeligere sier man ikke nei takk.

 

Av biler jeg har sett på:

 

- E46 325 firehjulstrekk

- E46 330 bakhjulstrekk

- Nyere audi A4 quatro TFSI (har inntrykk av at skinnsetene deres lett går istykker og ser veldig raskt gamle og slitt ut?)

- 2000+ 5-serie over 520 som blir for liten motor

- 2006 Honda Legend firehjulstrekk

 

Volvo vurderer jeg foreløbig ikke da de ser forferdelig kjedelige ut og har et utseende som ser ut til å kun være laget for å være størst mulig stasjonsvogn. Saab har et dashboard som ser ut som det er tatt fra flåklypa grand prix og dessuten fra siden ser det ut som et er kastet små vinduer i alle kanter. Til tross for at de kan ha motorer som er gøyale.

 

Jeg kjenner lite eller ingenting til annet enn japanske biler som har vært mitt kjærlighetsforhold (små, raske og med mye turtall). Så tar gjerne imot innspill og forslag samt også kommentarer på de bilene jeg har nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Den oppfyller vel både plasskrav og kjøreopplevelse vil jeg tro. Men hvordan er kvaliteten på understell, motor osv med tanke på service og levetid?

 

Har igrunn håpet på en litt nyere bil, men selvsagt, kjørelengde og holdbarhet på bilen spiller jo også inn. Hvordan er gjensalgsverdien på en slik bil?

 

Jeg har gått gjennom det som finnes av biler på finn.no blandt annet som har størrelse, pris og HK i orden. Men jeg kjenner de som sagt ikke bortsett fra overfladiske artikler på tv og i diverse blader. Vært greit med innspill på hvordan de er å eie, bruke og evt selge senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=23169267

Denne oppfyller alt bortsett fra pen... men billig da, og med garanti!!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=18443420

Mye krefter- plass - kvalitet - pen - er jo nesten perfekt!

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=23150473

Spenstig og trimvillig turbomotor- lav km- kvalitet- pen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=23169267

Denne oppfyller alt bortsett fra pen... men billig da, og med garanti!!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=18443420

Mye krefter- plass - kvalitet - pen - er jo nesten perfekt!

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=23150473

Spenstig og trimvillig turbomotor- lav km- kvalitet- pen

 

Outlander turbo er ikke så ille utseendemessig, men det en SUV, noe jeg egentlig ikke hadde sett for meg. Noen terrengperson med hytte ute i gokk er jeg ikke og børstraktor er ikke noe som tiltrekker meg igrunn. Har aldri kjørt noe særlig av den type biler dog, blir det ikke litt mindre sportsfølelse når man sitter og gynger høyt oppe?

 

A6 3,2 kunne vært noe, er dog ikke så begeistret for den modellserien, foretrekker de som kom senere da fronten ser gammeldags ut og rompa ikke appelerer overhodet. Der synes jeg stasjonsvogna passer bedre på den serien faktisk av alle ting. Akkurat den du linket til har to ting jeg ikke klarer å bli fortrolig med; treverk og lyst skinn :P Men regner med de finnes uten dette også, hehe. Måtte bare kommentere det. Treverk hører hjemme i rolls royce og båt spør du meg.

 

A4 2,0 TFSI'en, her begynner vi å snakke pent. Liker meget godt audiene fra denne serien og senere. For en som har vært Hondamann hittill er det vel litt som å banne i kirka men men :) Og såfremt bilen er solid og er skrudd sammen godt har jeg ingenting imot å gjøre endel modifikasjoner om det er enkelt. Sparer heller noen kroner på innkjøpet og forbedrer etterhvert, men krever uansett et godt utgangspunkt. De eldre A4 1,8T'ene gynga jo rundt som en båt og hadde dårlige bremser slik jeg husker de. Forresten, leverer audi mye biler med seter med delskinn? Evt alcantarra? Blir så sjukt svett av å kjøre rundt med helskinn på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

BMW X5 4,8'ern er jo uten norske avgifter. "Alternativt så kan bilen selges for NOK 1.075.000,- med Norske skilter." Hehe, blir nok litt utenfor prisrange.

 

Suburban 6,0 er nok ikke bilen for meg. Som nevnt kunne jeg tenkt meg litt mer plass enn i en 3-dørs. Men så stor bil har jeg ikke bruk for. Ingen campingvogn, ingen henger, ikke flere enn 3 presoner i bilen til enhver tid og hovedsaklig snakk om noen kofferter og en barnevogn om vi skal på tur. Amerikanere er ikke helt meg heller, og bensinforbruket seg jeg for meg blir unødvendig høyt. Ser heller ikke for meg at dette er typen bil som slenger seg rundt svingete skarpe veier på en fem-øring, har mye turtall å gå på og stivt understell slik jeg liker det ;) Ser også denne krever førerkort C1

 

Excursion 6,8 blir litt samme greia som overnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW X5 4,8'ern er jo uten norske avgifter. "Alternativt så kan bilen selges for NOK 1.075.000,- med Norske skilter." Hehe, blir nok litt utenfor prisrange.

 

Suburban 6,0 er nok ikke bilen for meg. Som nevnt kunne jeg tenkt meg litt mer plass enn i en 3-dørs. Men så stor bil har jeg ikke bruk for. Ingen campingvogn, ingen henger, ikke flere enn 3 presoner i bilen til enhver tid og hovedsaklig snakk om noen kofferter og en barnevogn om vi skal på tur. Amerikanere er ikke helt meg heller, og bensinforbruket seg jeg for meg blir unødvendig høyt. Ser heller ikke for meg at dette er typen bil som slenger seg rundt svingete skarpe veier på en fem-øring, har mye turtall å gå på og stivt understell slik jeg liker det ;) Ser også denne krever førerkort C1

 

Excursion 6,8 blir litt samme greia som overnevnte.

 

Hehe :D Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Audi A6 Allroad 2,7 er nok litt mer wannabee offroadkjerre enn jeg overhodet har bruk for. Som sagt, skal ikke ut i skauen eller gi inntrykk av at jeg skal det. Regner med man da like gjerne kan finne en vanlig bil til samma prisen. Er meget lite glad i ulakkerte plastpaneler på biler. Aldri skjønt den der "offroad-allroad" trenden hvor de absolutt skal sette på slikt :) Men den virket jo billig da, det skal den ha. Ser den har gått skrekkelig langt. Hadde håpet å finne noe som har gått rundt 150.000 max og max ca 10 år gammal. Om ikke noen som kjenner modellen kan gi en forklaring hvorfor det ikke skulle ha noe å si samt at markedet ikke reagerer med tanke på gjensalgspris.

 

 

 

Flott med forslag på diverse biler, men er mer interssert i å vite HVORFOR, evt hvorfor IKKE. Hva som er problemer, fordeler osv med de og hvordan de evt oppfyller kravene jeg har satt :) Hva biler har på papiret er en ting, det sier sjeldent noe som helst om hvordan de er å kjøre og bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de 2 andre da?

 

M5'en er uregistrert (altså den er registrert som en 523 og ikke som en M5.

 

A6'en er i utgangspunktet en bil av største sort man får kjøpt som stasjonsvogn, noe jeg egentlig ikke har bruk for strengt talt. Men som sagt så kjenner jeg ikke disse bilene og er egentlig mer ute etter informasjon enn forslag til biler. RS og S serien kjenner jeg bedre, og om det skulle dukke opp noe spesielt til en god pris er det enklere å overse utseendet på tidlig 2000-tall Audi'er som jeg ikke synes er det peneste. Idag må jeg si at de peneste stasjonsvognene er A4 2009+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår