Gå til innhold

Bremselengde, låste hjul / hard nedbremsing

Ranger emnet


kroffer

Anbefalte innlegg

Originally posted by FSR

 

Hører gjerne en forklaring på hvorfor...

 

 

åå herregud mente threaden, my mistake :peace: lol lol

huff, den posten var virkelig fæl når det stod "posten" der.... sorry uansett... Mente at etter din post var det greit og slutte av pga at du kom med svaret........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

tok meg tid til å lese igjennom alle postene, og må si dere har mye rart å komme med :) hehe

 

jeg forklarte det som er det faktisk riktige ganske tidlig, men nobody cares :) jaja..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

tok meg tid til å lese igjennom alle postene, og må si dere har mye rart å komme med :) hehe

 

jeg forklarte det som er det faktisk riktige ganske tidlig, men nobody cares :) jaja..

 

Mange så forklarte hva som var riktigt tidligt, men ingen gidder og dra opp en 2 måneder gammel tråd for og vise det tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orph

Glidefriksjon er mindre enn stillestående friksjon... Altså, når man bremser nesten så det slipper, står dekket 'stille' i forhold til asfalten, og friksjonen er større enn når man låser, og dekkene 'glir'...

 

har aldri hørt noen si Glidefriksjon...

 

Det kalles for Flytegrense. Forklaring: når temperaturen på dekkets berøringsflate oppnår flytegrensen, da smelter det (i prinsippet).

 

Slik oppnåes flytegrensen:

 

Ved kraftig nedbremsing, og spesielt ved blokkering ( full blokkering vil gjøre at flaten som berører asfalten "smelter" hurtig vekk.

Ved kraftig akselerasjon.

Høye hastigheter ved svingkjøring.

etc...

 

bla bla bla...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, her var det mye rart!

Maksimal friksjon mellom dekk og vegbane får man når hjulet ruller ca 20% saktere enn underlaget.Altså uten låste hjul.

Jo større forskjell det er i hastighet mellom hjul og underlag jo dårligere er friksjonen.Bråbremser du en bil med låste hjul fra 100 kmt vil retardsjonen øke jo lavere hastigheten blir.Det samme gjelder ved aks.Jo raskere det spinner jo dårligere aks. Alle som har fått bilen sin til å spinne i 4. gir på våt vei vet at den knapt går framover.(Husk at varmen som kommer vet hjulspinn er energi som blir kastet vekk på varme isteden for arbeid.Det samme gjelder ved bremsing)

 

Når noen får kortere bremsestrekk med låste hjul skyldes det at bremsefordelingen ikke er optimal mellom for- og bakhjul.Fyrer du pedalen hard i bunn vil jo bakbremsene gjøre sitt beste og.Slipper du opp bremsen i det forhjulene slipper har du kansje ikke full bremseeffekt bak.

 

Når noen får lengre bremsestrekkninger med ABS skyldes det treige gammle systemer.I teorien er ABS en fordel for bremsestrekning.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

:) Da sov du i fysikktimen..

 

stemmer nok det, fulgte aldri med på skolen... :D

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår