Gå til innhold

Bremselengde, låste hjul / hard nedbremsing

Ranger emnet


kroffer

Anbefalte innlegg

I praksis blir det på tørr asfalt kortere bremselengde med låste hjul. Dette fordi det er veldig vanskelig å ligge helt på grensen til låste hjul, og det ABS systemet gjør er at det låser og slipper bremsene mange ganger i sekunder.

Drit i fysiske lover, for man klarer som oftest ikke utnytte den økte friksjonen ved rullende hjul.

 

På is har det vel i noen tester blitt slått fast at abs gir kortere bremselengde. Husker dette var "oppsiktsvekkende" for noen år siden, men det viktigste med ABS er fremdeles at man kan styre når man bremser så man ikke trenger å pumpebremse.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, vær så snill, drit i ABS!!! Det er ikke det jeg spørr om!

Dette er låse hjulene kontra maksimal nedbremsning uten å låse hjulene. Og den påstanden om at det er så sykt vanskelig å ligge på grensen at det ikke lar seg gjøre kjøper jeg ikke! Si det sånn da, man setter to pro racer-sjåffører i hver sin bil, ber den ene om å låse hjulene og den andre om å bremse maksimalt.. Det at man ikke kan se på fysiske lover i dette er jo tull! Selvfølgelig kan man se på fysiske lover, det er jo det dette handler om!

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det du går fra maks oppbremsing så akselerer bilen faktisk.

når du bremser max, så har bilen en retardasjon på f.eks 5m/s2,

og si at når du låser går det ned til 2m/s2.

 

se på bilsport! tilogmed når de bremser rett frem prøver de og holde kraften på max uten å låse.

bare å prøve selv det..

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at bremselengden blir lengre med abs er at den låser og slipper og låser og slipper 50 ganger i sekundet eller noe såntnoe.. den bremser ikke konstant, slik du gjør akkurat på grensa.. hvis absen kunne bli like følsom som et menneske, så ville den hatt samme bremselengde som uten abs, og nesten låste hjul!

 

idet dekket slipper bakken fullstendig, faller friksjonen helt latterlig mye..

så, sorry mac, låste hjul bremser ikke bra..

 

eneste grunnen til at man har abs, er at man skal kunne svinge mens man har full panikk og står på pedalen..

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun en løsning på dette, ta den bilen dere har med de dekka som er på den og prøv et par ganger da finner dere det ut hva specs det er på den bilen....

 

I og med at det ikke ble oppgitt i den første posten hva bil/dekk osv så går vi andre selvsagt ut i fra at det er generelt det er snakk om...

 

men sier bare som FSR

Den fysiske forklaringen er kanskje litt komplisert for de fleste, men dersom dere ikke skjønner den så er det ganske tåpelig å krangle på den... :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hah

I det du går fra maks oppbremsing så akselerer bilen faktisk.

 

Nei den aksellerer IKKE (altså øke fart) . Den retarderer mindre.

Hvor skulle kreftene til fartsøkningen komme fra da?

 

Forøvrig så hadde FSR en god setning i en tidligere post ja. :)

 

(Og til noen som vil pirke: Ja retardasjon er aksellerasjon det og, men negativ. Men jeg tror ikke det var det han siktet til over her.)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo også nevne at schumacher og gutta kjører fortere på en runde uten elektronisk hjelp.. de finner punktene rett før det slipper eller låser bedre enn et datamaskin, men når de skal kjøre 30 runder er det lettere, da det er jævlig slitsomt å sitte og være så "på" over lengre tid.. ikke det at de ikke konsentrerer seg nok uansett..

 

mange her som virker som de har meninga at ABS er teit, men det har sin funksjon den og.. du bremser mye bedre uten, men det er litt anderledes når du ikke er på rudskogen, men du sitter litt sliten i bilen på vei hjem fra jobb, tenker på litt andre ting og det plutselig spretter en unge ut i veien..

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden noen ikke er i stand til å fatte dette og fremdeles, etter utallige beviser i form av fysiske lover, klarer å komme med bombastiske uttalelser som er helt feil, ønsker jeg å gi dere et helt enkelt praktiskt eksempel.

 

På min gamle folkevogn boble hadde jeg montert en line-lock. Dette er en enveisventil som gjør at du kan låse forhjulene uten å ha noe bremsekraft på bakhjulene. Som de fleste vet har boblen motoren (og dermed mesteparten av vekten) over bakhjulene. I tillegg hadde jeg 205/70-15" bak og 135-15 foran.

 

Med større dekk og mer marktrykk bak så er alle enige i at denne bilen bør ha bedre grep bak enn foran, ikke sant? I tillegg kan vi jo gå ut i fra at siden et låst hjul ikke følger underlaget så gjør ikke et spinnende hjul det heller. Hastighetsforskjellen mellom dekk og veibane er det som påvirker friksjonen. Er alle med så langt?

 

Så da er spørsmålet mitt til de som påstår at hjul som sklir/spinner har mer friksjon: Hvordan forklarer dere denne bildeserien?

 

http://www.bugstar.net/burn/

 

Til slutt vil jeg gi en liten tankevekker til alle forståsegpåere:

Dersom noen som er ferske bak rattet kommer til et forum som dette og spør om ting som er viktig å vite, vennligst la de som vet hva de prater om få lov til å svare i stedet for å spekulere i løsninger som vil gi dere strykkarakter i fysikk når dere begynner på ungdomsskolen. Konsekvensene av å påstå at låste hjul er bedre kan i værste fall være at vedkommende faktisk hører på dere dersom han/hun skulle bli nødt til å bråbremse for en unge som løper etter en ball. Resultatet av låste bremser kan da være forskjellen på liv og død. Er det å være forståsegpåer på et diskusjonsforum så viktig at dere vil ta den sjansen?

 

Fredrik - som blir mektig provosert av folk som uttaler seg breialt om ting de ikke har filla peiling på, og de bør være flaue over å ikke klare å finne ut av før dere poster masse piss!

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

Til slutt vil jeg gi en liten tankevekker til alle forståsegpåere:

Dersom noen som er ferske bak rattet kommer til et forum som dette og spør om ting som er viktig å vite, vennligst la de som vet hva de prater om få lov til å svare i stedet for å spekulere i løsninger som vil gi dere strykkarakter i fysikk når dere begynner på ungdomsskolen. Konsekvensene av å påstå at låste hjul er bedre kan i værste fall være at vedkommende faktisk hører på dere dersom han/hun skulle bli nødt til å bråbremse for en unge som løper etter en ball. Resultatet av låste bremser kan da være forskjellen på liv og død. Er det å være forståsegpåer på et diskusjonsforum så viktig at dere vil ta den sjansen?

 

Fredrik - som blir mektig provosert av folk som uttaler seg breialt om ting de ikke har filla peiling på, og de bør være flaue over å ikke klare å finne ut av før dere poster masse piss!

 

Hadde jeg vært administrator hadde jeg lukket denne posten etter FSRs innlegg, tror dette er den første threaden JEG har blitt irritert på!!!

 

[edit] mener ikke at FSR sitt innlegg er galt, bare de som kverulerer med alt annet :)

 

6thsense.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan godt låse nå, jeg har fått beviser på det jeg mente og det er egentli sagt nok i denne saken.

 

Må bare si at jeg blir helt oppgitt over alle dere som blander ABS inn som eksempel i dette.. Det beviser bare at dere ikke aner hva dere snakker om og egentlig ikke burde kommet med noen påstand i det hele tatt!

 

Kristoffer - nå er det nok.

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår