Gå til innhold

Opplading av maxima batteri, hjelp!

Ranger emnet


Ola

Anbefalte innlegg

Jeg har trøbbel med batteriet mitt.. Det var kjøpt oppladet i midten av desember 2003, montert i bilen, og brukt i to dager før bilen ble satt bort.. den sto i 5 uker uten bruk, og batteriet var tomt da den skulle startes igjen.. Dette er vel normalt, da noe alltids bruker litt strøm..

 

Men nå vil den ikke holde særlig på strøm! Jeg må starte bilen med kabler, og selv om jeg kjører i en times tid, så nekter bilen å starte etter 1 natt! Jeg kan godt stoppe og starte den igjen når jeg er ute å kjører da, men ikke etter en stunds venting..

Har prøvd å måle strøm forbruk, men foreløpig kun med amperetang.. Men finner ikke stort.. Gnistrer ikke når jeg holder batteripolen bortpå ved montering/demontering heller, så det er nok ikke særlig forbruk..

 

Noen gode forslag til hva jeg skal prøve? Har en lader stående her nå, som er merka 12v 14A,24V 7A og har boost funksjon.. Den er kanskje i største laget? Kan batteriet stå lenge med denne laderen?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det..

 

Satte batteriet på lading nå, og laderen viste 10A med det samme.. Gikk ned til ca 8A etter et par minutter.. Ser stabilt ut på 7-8A nå.. Regner med det kan stå slik til imorgen da..

 

Alle tips/innvendinger mottas med takk i diskusjonen :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg veit ikke åssen maxima batteriene er, men et vanlig syrebatteri som er tomt, kan bli ødelagt etter 2uker... dette er fordi når batteriet er tomt, så blir syra omdannet til vann, og platene inni batteriet ruster... det hender også att enkelte batterier som er utladet greier å "komme" seg igjen... La laderen stå på noen dager.. dette er bare bra for batteriet.

2001 Volvo V70 T5 TS-R

1994 Mercedes E-220 Cabriolet (Solgt)

1983 Bmw 325i (Solgt)

 

Ebola...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avgrunnene til at jeg spør, er at en venn av meg ladet et maxima batteri til det tørket ut tydeligvis...

Tenkte at noen hadde noe å komme med som var spesielt for maxima batteriene.. :)

 

Lar det stå å lade til strømmen er nede i 2-3A jeg nå, så får vi se om ting bedrer seg :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Mulig batteriet ditt er sulfatert fordi batteriet ditt har stått lenge uten lading. Men 2-3 mnd skal et batteri som lagres toppladet klare uten problemer i kalde omgivelser.

 

Sulfatering: krystallisk blysulfat (BbO4) dekker platene. Sulfat leder ikke strøm, derfor får du ikke ladet opp batteriet skikkelig.

 

Ved utladeprosessen gjøres blydioksid, bly og svovelsyre om til like mengder blysulfat på hver pol, vann og energi. Vann blir ALLTID spaltet i en bireaksjon og danner oksygen ved +pol og hydrogen ved -pol. Denne spaltingen øker drastisk med økene spenning over polene. Som du ser så dannes det blysulfat både ved utlading og lagring av batteriet over lenger tid. Forskjellen ligger i at blysulfat som er dannet grunnet langtids lagring, er vanskelig å få oppløst i elektrolytten. Det er "grodd" fast.

 

Du kan prøve boost lade batteriet med all strøm tilgjengelig til ladespenningen er 14.4 volt. Dette kan ta knekken på noe av sulfatlaget. Videre kan du investere i "propulse", noe som er et apparat som lagrer elektriske pulser for å fjerne sulfatlaget.

 

Hvis et blysyre batteri ikke blir "drept" av sulfatering (noe det til en viss grad gjør, da det sjelden blir 100% oppladet i en bil og dermed sulfaterer mer fordi det ikke er 100% oppladet) så vil det ved bruk ikke være nok bly. Det er altså et konstant forbruk av bly og det er det i hovedsak begrenser levetiden på batteriet.

 

Stikkord: Boostlade batteriet, så kommer det nok seg til hektene NB! batteriet må etterfylles med vann under bruk. Bruk KUN destilert vann, veldig viktig for levtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, der var det en som hadde gjort leksene sine ja :D

 

Batteriet har stått på lading i hele natt nå, og ladestrømmen har gått ned fra 8A til 4.5A.. Ladespenningen har nå kommet opp i 13.6V, så det tar tydeligvis til seg lading da..

 

Men jeg turte ikke annet enn å koble det av nå da, da batteriet har blitt litt varmt.. Målte 45 grader på toppen, og rundt 52 grader på siden :eek: Er litt for feig til å svi av et batteri til 2K.. Er det bare å la batteriet hvile litt, og fortsette lading da tro?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse batteriene går i stykker av å stå tomme lenge. :(

Det vil ta i mot lading sakte men sikkert, men vil ikke holde på det.

Jeg var heldig å få nytt på garantien.

De tåler dyputladning, altså å tømmes helt, men de skal lades opp så fort som mulig igjen etter det.

C20LET, let the power heal your soul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi.

 

Du kan også prøve å gi batteriet et lite "kick". Vi pleier å gjøre dette på jobben med batterier som ikke vil ta i mot lading.

Det gjøres ved at du setter snur polene ved lading; altså setter pluss fra laderen på minus på batteriet og minus fra laderen på pluss. Hvis dette er et vedlikeholdsfritt batteri skal det ikke være noe problem å gjøre dette. Når du har koblet til setter du på laderen på maks, i ca 5 sek. Men pass på hvis batteriet har stått på lading i lengere tid så oppstår det knallgass, og det smeller. Så la batteriet hvile litt før du gjør dette "stuntet":D

 

Ble litt rotete men regner med at du fikk med deg d meste!

 

mvh

Ingen ting er som lukten av eskos, masse nydelige små rumper, og en halv liter med go gammel hjemmebrent:) Ring meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår