Gå til innhold

Defekt foring eller mansjett?

Ranger emnet

Keyakoo

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på en liten ting, hadde bilen på EU-kontroll i dag, og gikk gjennom med kun en 1'er-feil. Det var da drivakselmansjett høyre foran som var defekt. For to år siden hadde jeg ingen feil på den, men for fire år siden fikk jeg feil på ytre stagstabforing høyre foran, og det ble aldri gjort noe med. Det jeg lurer på da er: hva er det egentlig, er det foringen, eller er det mansjetten? Eller noe helt annet? Er helt grønn når det gjelder aksling og forstilling...

Og en ting til, bremsene foran piper når jeg bruker dem, men jeg fikk ingen feil på slitte bremser. Er det noe annet? Vil det hjelpe å bytte klosser?

Takk på forhånd :w00t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok selve drivakselmansjetten som er gåen. Du ser det fort når du stikker hodet bak forhjulet.

Bremsene piper pga du sikkert ikke hadde kopperfett på baksiden av klossene når bremsene sist ble byttet.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den gummien du ser på drivakslene i endene. Er det sprekk i denne, lekker det fett ut. Når fettet er vekk, slites drivknutene fort, og du ender med å måtte bytte dem.

Du har to valg, enten å skifte til en ny, det betyr en del demontering, eller du kan kjøpe en som er delt som limes sammen (ikke noe spes holdbart, men funker). Selve mansjetten koster en hundrelapp. Bytte på verksted ca 1500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider