Gå til innhold

FT dør etter aksellerasjon

Ranger emnet

slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Har en ny (for meg) 940 med b230FT der motoroen dør ut etter aksellerasjon.

Om jeg ruser opp motoren til 4000+ rpm, og så trør inn clutchen, så synker motorturtallet ned til under tomgangs-turtall, og motoren kveles. Det er ikke montert åpen dumpventil og motoren er også ellers helt 100% original. Har trua på tomgangsmotoren og/eller gasspjeldsensoren. Men skulle høre om noen her kan foreslå andre ting jeg bør sjekke.

Skal ellers nevne at tomgangen er til tider veldig lav (under 500rpm i følge turteller).

På forhand takk for alle svar.

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vasket spjeldhuset innvendig med white-sprit, vasket tomgangsmotoren i white-sprit og justerte stoppskruen for gasspjeldet, slik at sensoren klikker med en gang spjeldet blir åpnet.

Resultatet er nå at bilen ikke dør etter pådrag, men tomgangen er fremdeles litt i laveste laget etter pådrag. Ramler ned til 500rpm, før den kommer opp til sine vante 750rpm om jeg gasser på til 5000rpm og så trør inn clutchen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke sjekket feilkoder, men takk for tipset. Men burde ikke AC senket tomgangen betraktelig, om tomgangsmotoren ikke fungerte?

EDIT: 1000 poeng til Erik. Du hadde rett. 2-2-3 feilkode...

Btw, hva gjorde du for å fikse problemet? Defekt ECU, IAC eller ledningsnett?

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vist ikke IAC-en som var defekt likevel (feilkode hang igjen fra tidligere testing). Byttet denne med en god en samt sjekket ledninger og ECU for kontinuitet. Endte opp med å justere opp tomgangen litt på gasspjeld-skruen, samt flytte gasspjeld-sensoren litt, slik at den fremdeles fungerte.

Resultat, tomgangen er på stabile 750rpm, og ingen kvelning lengre etter akselerasjon.

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider