Gå til innhold

Spørsmål angående en Audi 100 91-94 2.3

Ranger emnet

klmpn90

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen spørsmål angående en Audi jeg har stående som jeg kansje skal kjøpe.

Det første problemet med bilen er at den vil ikke gå i førstegiret. Den flytter seg kansje litt fremmover så hopper den ut av første giret. Til og med om jeg presser/holder den i første gir så vil den likevel hoppe ut av første giret. Og man hører at det skrapes på tannhjulet.

Neste spørsmål er og om girkasse. Som sagt så får jeg ikke bilen i 1. gir, så jeg må ta av i andre gir. Men når jeg kjører med bilen i 2. og 3. gir, så lager girkassen et forferdelig leven (Klikkelyder som øker med turtall) men om bilen bare triller i giret ut pådrag så forsvinner lydene. Det samme gjelder i 4. og 5. aswell bare at her er lydene enda høyere enn i 2. og 3. gir.

Har ikke peilling på hva dette kan være, så håper noen har svar om det her.

Men uansett så er ikke girkassa noe problem, siden jeg får med en extra girkasse på kjøpet + ny frontrute som må skiftes.

Er bare ekstremt nysgjerrig på hva denne ekstreme høye klikkelyden kan være for noe.

Ellers ser bilen fin ut etter litt sjekk. Har selfølgelig ikke sett helt over den når det gjelder rust og diverse. Ser at det er noe rust nede på noen av dører og at noen lister er løse/mangler. Dette blir vel sjekket snarest.

På forhånd takk :)

Mitsubishi Galant GLX 99 (Main Car)

Ford Sierra 89 (Strax hos vrakærn)

Chevy Starcraft 89 (Prosjekt)

Mitsubishi Galant 91 (Vraket)

Audi 100 2.3E (Mulig innkjøp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg kan vell svare deg siden jeg har klart å spise meg ingennom 2 kasser på noen få måneder.. :)

Du må bare få byttet den kassen så fort som mulig, det samme skjedde med min forrige girkasse.. En dag jeg var på vei til jobb så fant den ut at den plutselig ville låse seg, Så da tok den enda flere tenner/gir. Så få gjort det så fort som mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den kassa er så godt som død. Kunne vel egentli ane meg det på ulydene :) Er det vanskelig å skifte girkasse på den da?

Mitsubishi Galant GLX 99 (Main Car)

Ford Sierra 89 (Strax hos vrakærn)

Chevy Starcraft 89 (Prosjekt)

Mitsubishi Galant 91 (Vraket)

Audi 100 2.3E (Mulig innkjøp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, LETT jobb..

Utstyr deg med:

- 4 bukker

- 1-2 jekker

- spesialverktøy (torx tror jeg) til drivakslen

- standard skrallesett med diverse piper

så tror jeg vi har tatt verktøy delen..

Løsne begge drivakslene(torx?!?)

katalysatoren (10mm og 13mm)

girstangen(10mm)

skruene til motoren(13mm?)

procon-ten wirerne(3stk holdes fast av en metall/plastikklemme på bak/oversiden av girkassen)

og tilslutt girkassefestene.

Så jekker du opp kassen i bakkant av kassen (der den er tyngst og prøv å finne et fint ballansepunkt)

så jekker du den opp til den er ca vannrett.

Så drar du den litt bakover, slik at overføringen og clutch synes (og ser ut som du kan få den ned på en grei måte.. Så senker du kassen litt til du klarer å se slavesylinderen

Skrur den ut og senker kassen helt ned til gulvet.. (kan anbefale å skifte clutch i samme slengen. pris ca 1500-2100,- kommer ann på hvor du kjøper den)..

Clutchskifte vet jeg ikke ettersom en kamerat gjorde det mens jeg var på jobb..

Men når du skal ha den nye kassen på, så må du bare følge denne baklengs..

Men pass på slavesylinderen og wirerene..

Kan hende du vil slite en god del med å få kassene på igjen.. Jeg slet begge gangene.. Bruk masse kraft og dytt den så hardt du kan innpå.

Når du er ferdig er det lurt å sjekke fremre buffergreie-ting.. noen kaller dette for fremre motorfeste (EDIT: "anslagsstopp" heter det), disse har en tendens til å morkne helt bort, og falle fra hverandre ved kasseskifte.. Koster 101,50 på BilXtra tenker jeg.. RASK jobb å skifte og gjør mye for kjørekomforten! :)

Jeg brukte totalt 7 dager(ettermiddager) på første skifte (med lite erfaring og lite arbeidslyst)

og 3 dager(ettermiddager) på andre skifte.. Og da var arbeidslysten heller ikke der (en del kaffe/røykpauser kan man si). Så ikke forvent at det tar en liten kveld, hvis du ikke har erfaring eller arbeidslyst :P

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider