Gå til innhold

Problemer med bremser på Nissan Almera N15


kimmen^

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Bil: Nissan Almera 1,4S 98'mod.

 

Var for en liten tid tilbake på EU kontroll. Fikk da 2'er feil på skiver og håndbrekk.

 

"Mer enn 25% rust på en side av skive. Begge sider bak og venstre foran."

 

"Parkbrems for lang vandring + ingen virkning venstre bak"

 

Nuvel. Jeg hadde det i hodet at det kunne være noe med bremsene. For det første hang bremsen seg på i vinter, regner med at det hadde noe med håndbrekket og gjøre, og det virket ut som det frøs. Bremsene ble da veldig veldig varme bak og det var nok også med på og ødelegge de noe mer.

 

Verkstedet skulle ha en shitload med penger for og gjøre jobben. Mener det var 7.000kr bare for og bytte skiver og klosser, det andre evnt. i tilegg. Så student som jeg er har jeg satt meg inn for og gjøre dette selv.

 

Bestilte deler via regnr og jekka opp bilen i helga. Når jeg fikk av den første skiva bak ser jeg at den er godt medtatt. Den er ganske ruglete ( sirkelspor ) og det har faktisk løsnet et par biter ( flasset av ) på baksiden. Nå har jeg ikke sett på det foran enda, men kan dette være grunnen til at styret og bilen har vibrert endel ved kjøring og bremsing?

 

Når jeg driver og bytter etter beste evne ser jeg at skivene er mindre enn de som sitter på. Og klossene passer faktisk ikke i kaliperen. Så jeg har nok fått feil deler, og skal opp og bytte imorgen igjen.

 

For å gjøre en lang historie kort.

 

- Tror dere grunnen til vibrering i ratt og bil er pga. bremseskivene som jeg beskrev? Evnt kansje i kombinasjon med dårlige dekk?

- Noen som har vært borte i dette at bremsene legger seg på på denne modellen? Hva kan være feil?

 

Bør jo få ordnet dette samtidig så ikke de nye skivene blir ødelagt også.

 

Sier på forhånd tusen takk for all hjelp jeg kan få :)

 

 

Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skiver bak også, og brekket går på disse skivene, er det svært vanlig at caliperne blir trege med årene. Da henger bremsa på, med skeivslitasje og varmgang som resultat. Det er også svært vanlig at glideskinnene caliperne henger på, blir rusta og dermed ikke fungerer, slik at du bare får bremseeffekt på den sida av skiva som stempelet i caliperen sitter. Når du bremser, presser stempelet klossen inn mot skiva, og skal også dra med seg caliperen, slik at klossen på baksida av skiva følger med. Og motsatt når du slipper bremsene igjen. Det er dette som ofte slutter å funke.

 

Det kan funke å smøre opp i mange tilfeller, men ofte må caliperen byttes. Og ja, så ødelagte skiver kan føre til risting i rattet og endel ulyder.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår