Gå til innhold

MuSsA`s Omega B 2.0i 16v.. Div. spm..

Ranger emnet


Mussa

Anbefalte innlegg

Hei og hopp, har fått tak i en 1998 Opel Omega for en billig penge.. Derfor noen spørsmål angående småfiks og faks..

 

Modellen det er snakk om er en sedan, 2.0i 16v...

Orginale Xenonlamper(som funker), tosidig klima osv..

 

Det jeg skal fikse er:

Klimaanlegget er totalt dødt, ikke noe lys i det, ingen funksjon.. Min første tanke er da sikring.. Hvor sitter sikringene på disse bilene?? :)

Har kun sett bilen og prøvd den hos forhandler, får den først i morgen, men tenkte å sette igang med fiksingen med en gang.. :)

Kjent problem med klimaanleggene?

 

Det neste er da å få byttet baklysa, de er godt brukt.. Har søkt litt her og der, men finner bare til STV..

Noen tips om hvor man kan få tak i sånt? Gjerne orginal look, men alt av interesse.. :)

 

Så et bilde av gliset:

 

IMAG0022-1.jpg

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) De som er orginalt sota? 4 Deler sant? Pris? Hvor i Valdres bor du??

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forøvrig noe relè et sted som styrer klimaanlegget? Hvis det bare er en sikring på anlegget, en stor en på 30 amp under rattet så er denne nemlig like hel..

 

Hva slags olje vil Opelfolket anbefale til denne motoren som runda 392k km i går?

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Fant de rele`ene og diverse feite sikringer, sikringene er hele, og det er jo liksom 12 relèer der.. Veit du hvilket det er?

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute i garasjen å pludra litt.. Prøvde å resette klimaanlegget, men det skjedde ingenting.. Altså, det vil si.. Det er liv i elektronikken, lyser jeg inn i displayet på de 4 forskjellige delene så ser jeg tall, men de er ikke lyst opp.. Kan justere viftehastigheter, grader osv, men vifta over torpedoveggen står stille.. Dytta bort i vifta og den glir lett rundt..

 

Får litt føelsen etterhvert at kanskje viftemotoren har tatt kvelden, om dette er sannsynlig? (Ville man få feilmelding i dahs`n eller noe da?) + at pærene er gåen i displayet?

Er det en kurant sak å ta ut selve vifta? Skulle også ha likt å visst hvor ledningene til vifta havner, så jeg kunne prøvd å overstyre den direkte på batteri?

Hvis det skulle vise seg at vifta er gåen, kurant del å få tak i??

 

Har forøvrig målt volten på sikringen under rattet, den viser ca 12v..

 

Har forøvrig også feilmelding i dash`n på dynamoen, men har målt og den fungerer da utmerket.. :deng

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter "spamming" her jeg..

 

Har nok en gang vært ute å sett på bilen, vifta er jo montert bak hanskerom..

Spørsmålet da er hvordan få hanskerommet UT..

Fant to stjerneskruer og 3 torx, de tre torx-skruene sitter jo slik at det hadde vært veldig greit å få av lokket for å komme skikkelig til, for de sitter godt!

 

Anyone?

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke akkurat hvor alle sitter i hanskerommet. men er ikke snakk om mange skruene.

 

Løsne 2 oppe, og 2 inne vel? er vel også 2 "under" airbag dekselet. er bare å skru av de løse du finner, er veldig lett å få av hanskerommet og det er ikke nødvendig å ta ut airbag modulen.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kurrant ta ut vifte ja.

Ut med hanskerom og ett deksel bak der igjen. Hanskerom er å enkelt ta ut.

Lamper som er litt tona alle 4 ja.

Bor i Fagernes.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kurrant ta ut vifte ja.

Ut med hanskerom og ett deksel bak der igjen. Hanskerom er å enkelt ta ut.

Lamper som er litt tona alle 4 ja.

Bor i Fagernes.

 

:)

Har forresten kjøpt Haynes service og fikse-ting-selv-bok, der sto det greit forklart.. :) Må bare få tak i et skrallesett med torx.. Må løsne de tre torxene i underkant av airbag, for å løsne airbagdekselet, under der er det to skruer, også er det to skruer til på hver side.. :)

 

Hva skal du ha for lampene da?

 

Jeg passerer Fagernes neste torsdag omtrent på vei hjem fra vestlandet..

 

Har forresten fått et tilbud på brukt vifte og alt display i dash`n til 1300,- :)

 

Angående ledningsnett til vifte, så er det forklart i Haynes også, men fytti grisen for noen koblingsskjemaer, jeg klarer ikke tolke noe av det.. Hehe..

 

Ellers har jeg en "check engine" lampe som lyser innimellom.. Bilen går helt normalt, normalt drag, ingen ulyder, normalt bensinforbruk, normal temp!

Prøvde å lese av diagnose, men får ingen feilmeldinger..

Eneste lille symptom er at den dropper litt på tomgang en å annen gang og jager fra 500 rpm til 1000 et par ganger før den stabliserer seg.. Det skjer kanskje en gang i uken..

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Brettet opp armene og tok ut hanskerommet, koblet vifta rett på 12v og da gikk den som ei kule.. Så plutselig fungerte vifta som den faktisk skal i 6 sekunder før den dør igjen, gikk litt av og på en liten periode.. Sjekket alle ledninger, de satt som de skulle, tok av instrumentpanelet, der satt ledningene som de skulle...

Koblet da vifta på batteri, på egen kurs med sikring og enkel bryter, bare for å ha vifte.. Nå går da vifta på full guffe, alle andre innstilningsmuligheter fungerer, temp, hvor den skal blåse osv..

 

Neste prosjekt blir da å få tak i en bryter med div. motstander sånn at den kan stilles på..

Noen ideer om hvordan dette kan løses enkelt?

 

Marius, nå med full fres i klima`n... :P

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å fått tak i nye brytere til ac anlegget jeg, er sikkert noen som har dette liggende som du kan få for en billig penge.

Du har jo eliminert alle andre muligheter?

 

Sjekka at alle releer virker?

Du kan teste med multimeter om bryterne sender strøm vidre.

 

Edit: du kan ikke sjekke det med multimeter, er vel vakumstyrt..

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Det merkelige er at når jeg hadde sett nede ved vifta så gikk den plutselig i korte perioder, og da virket viftebryteren.. Så ble det helt stille igjen.. Da hadde jeg ikke begynnt fiklinga med panelet.

Er den vakumstyrt? Hvor går vakumslangene som styrer selve viftemotoren da?

 

Hehe.. Har forresten prøvd å finne ut hvilket relè det er, men etter å ha lest i Haynes så får jeg mer inntrykk av at det er et flertall relè`er, men har absolutt ikke peiling på hvor og hvilke..

 

Det jeg kan tenke meg nå er å lage noen manuelle brytere jeg kan velge mellom eksempelvis 4 hastigheter på vifta..

 

Et spørsmål til, hva i all verden er den aluminiumsdingsen strømmen til vifta er koblet til, ser ut som et kjøleelement eller noe? Det er koblet noen ledninger til den som ser ut som går til dash`n? (Mener bestemt at det er strøm i de og ikke vacumslanger?)

 

Nytt "problem" er også oppdaget, xenonlysene sin høydejustering er ikke fungerende, og det ene lyset lyser litt vel lavt, går det an å overstyre elektronikken i den for å justere det manuelt hvis jeg ikke får elektronikken der til å gå?

(I haynes står det bare hvordan man fjerner hele greia og innstalerer det igjen....)

 

Takker for all hjelp og innspill.. :)

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår