Gå til innhold

"starter relè" ?

Ranger emnet


vwgolf2

Anbefalte innlegg

har ett lite problem med golfen i disse vinters tider.

Noen ganger vil den ikke starte, den tenner ikke når jeg vrir om nøkkelen!

jeg popper hooden, dunker litt på det releet som sitter inn til starteren, og da starter den med engang! sært! :rolleyes: selv om det ikke har rekki og frysi noe der.. for bilen kan være varm, jeg stopper den, og prøver å starte den med engang etterpå, men det er ikke alltid den er villig...

 

noen forslag?

hva er ett slikt relee verdt på hoggærn ?

kanskje noen har ett til meg? helst i nærhetene av larvik... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den styrer noe med prosessen med å gi gnist i noen tilfeller, En tilkobling på starteren blir koblet inn av innslaget, det går spenning opp til coilen og en eventuell formotstand blir forbikoblet for å gi coilen høyere spenning. så det blir bedre gnist i startøyeblikket da starteren tar mye av batterispenninga.

Men det skal bli gnist uanZ om dette fungerer eller ikke.

 

Innslaget er den "dingsen" på starteren,

Er nok like, om ikke mer sannsynlig at det er det som fusker på Gølfen enn børstene, innslaget er ett kombinert Starter-relè og manøvreringsmagnet for starterdrevet.

Kan hjelpe å gjøre reint innslaget og pusse kontaktene, så kan du se om børstene er slitne samtidig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd 2 startmotorer og 3 coil er og har følgende problem.

Strømmen kommer ikke frem til pluggen.... får ikke gnist på den når jeg skruer den ut og holder pluggchassiet inntil jord. Kommer ikke strøm til fordeler.... tar av pluggen fra coil og holder denne til blokka, men ingen gnist vises. Coilen får strøm på den som heter 15+, altså strøm inn, men selv om starteren sviver kommer det ikke strøm fra de to som står på 1-. Har som sagt prøvd to startmotorer så jeg tviler på at dette er problemet. Coilen gir vel ikke ut strøm før startmotoren begynner ettersom det kunne ført til at du ved å sette tenning fikk konstant strøm på ein sylinder uten at motoren gikk rundt. Ergo regner jeg med at der skal gå styrestrøm fra startmotoren opp til coilen, og det er i dette leddet jeg tror feilen ligger. Hvor kan så dette være, Går den innom en sikring eller et rele eller noe? Dette plager vilt, og jeg håper noen kan hjelpe eller eventuelt komme med noen nye teorier/ avkrefte noen av mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår