Gå til innhold

Audi trøbbel

Ranger emnet


jonso20

Anbefalte innlegg

Har trøbbel med bilen min. Dette er en Audi 100 2,3E med aar motor. 91 mod

Dette er gjort på bilen:

-Ny bensinpumpe

-Byttet følere på vann temp.

-Renset bensin tank og system

-Kjørt feilsøking (ingen feil)

-Sjekket for lekkasje i luft belger

-Byttet mekanisk in nsprøyingsenhet

-renset tomgangsstabelisator

 

 

Feil med bilen er at denne er vanskelig og starte og går ikke på tomgang. Når jeg holder gass inne og ikke la den falle ned på tomgangsturtall går den fint. Noen som kan hjelpe?? Før jeg byttet mekanisk innsprøytings enhet fikk jeg omtrent ikke kjørt den. Røyk jævli svart og hadde ikke kraft. Brukte sikkert 4 liter på mila men dette kom seg etter jeg byttet denne. Nå er det bare tomgangen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Vegard sier, sjekk tenningstidspunktet. Ble bilen slik over natten eller gradvis? Skiftet registerreim e.l. i det siste?

Oppfører motoren seg likt når den er varm og kald? Sjekket at mikrobryteren (for tomgang) på gasspjeldet fungerer? Fungerer tomgangsregulatoren (renses)? Sjekk også slanger under innsuget for sprekker o.l.

Skal faktisk en tur opp til Akkerhaugen om litt :well:

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Vegard sier, sjekk tenningstidspunktet. Ble bilen slik over natten eller gradvis? Skiftet registerreim e.l. i det siste?

Oppfører motoren seg likt når den er varm og kald? Sjekket at mikrobryteren (for tomgang) på gasspjeldet fungerer? Fungerer tomgangsregulatoren (renses)? Sjekk også slanger under innsuget for sprekker o.l.

Skal faktisk en tur opp til Akkerhaugen om litt :well:

 

motoren fungerer likt om den er kald eller varm. Har blitt gradvis verre desverre. Ikke skiftet reg reim denne har jeg ikke sjekket iom at den går fint med gass pådrag og da tenkte jeg at dette med tenningstidspunkt ikke kan være feilen men er ikke mekaniker. Men dette med mikrobryter på gasspjeld kan jo seff være. Er det noen måte å sjekke dette på? Har spraya startgass overalt i hele motor rom og så tror ikke det er noen feil på det. :) Har renset denne tomgangsregulator denne var møkkete men hjalp desverre ikke. Den har jeg og forsøkt byttet en gang vel og merke med en brukt en men ingen forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mikrobryteren er betjent (gasspjeld lukket) er det tomgangsregulatoren som styrer tomgangen (vha tomgangsregulatoren). Sjekk om du hører det klikker i bryteren når du såvidt beveger gasspjeldet opp (uten motoren i gang). Mål også bryteren for å verifisere at den er ok. Pluggen sitter på siden av gasspjeldet.

 

Den andre bryteren er for full gass. Den har kun til hensikt å kople ut lambda ved fullt pådrag.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Denne bryteren var ikke aktivert da gass jusetringen var starmmet for mye. Dette hjalp desverre ikke. Men vet du om dysen som er tilkoblet to ledninger som går i samme strømpet som lmm er den som regulerer innspruten på tomgang? Denne kommer det nemlig ingenting ut av når jeg prøver å starte.

 

Har målt spenning inn på denne dysen. Det står merket med pluss og minus inn på denne. Når jeg kobler i fra tilførselen fra denne å måler spenningen her er det 12 v mellom minus tilførsel og minus på bateriet. Altså kommer det + strøm inn på - på dysen?? Den andre fasen inn på dyse er hverken pluss eller minus? KAn noen svare på dette er jeg meget takknemlig.

Endret av jonso20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her datt vel alle ut ja.

 

Finner fortsatt ikke ut av dette faenskapet men. ''

 

Det sitter en svart liten boks foran på innsprøutningsystemet. Har forsøkt å justere denne umbrakoskruen på denne. Det er en liten som sitter på innsiden. Det virker som om denne har med tomgangsgangen å gjøre da den varierer da jeg justerer denne.

 

Kan noen si meg om mine antakleser er riktig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om dysen som er tilkoblet to ledninger som går i samme strømpet som lmm er den som regulerer innspruten på tomgang?

 

Om jeg følger deg så er dette kaldstartsdysen som gir motoren ekstra bensin når den er kald. Dette inntreffer vel og merke kun i sekunder etter oppstart på kald motor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en svart liten boks foran på innsprøutningsystemet. Har forsøkt å justere denne umbrakoskruen på denne. Det er en liten som sitter på innsiden. Det virker som om denne har med tomgangsgangen å gjøre da den varierer da jeg justerer denne.

 

Kan noen si meg om mine antakleser er riktig???

 

Denne har med bensintrykket å gjøre (og dermed bensinmengden), ikke skru her om du ikke vet hva du holder på med! ;)

 

Bensinmengden kan også justeres på en 3mm unbrakoskrue nedi et hull mellom LMM-spjeld og bensingengdefordeler. Også her gjelder regelen; ikke rør om du ikke vet hva du driver med ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg holder på med men jeg bruker ikke den som orginalt sitter her men en annen så setter på den andre igjen. Sjekket og bensintrykket manuelt. (ikke klokker sjekker dette først i morgen) Når jeg setter på tenningen hører du bensinpumpen gå i noen sek når denne stopper hører du bensin renner tilbake i tanken? Når jeg skrur av tilførsel som går inn på bensinfilter og holder fingeren foran her da jeg setter på tenning har jeg ingen prob med å holde igjen trykket her og når jeg tar vekk fingeren etter ytterligere noen sekunder etter at bensinpumpen stopper er det ikke bensin her. Skal trykket oppretholdes fra beninpumpe eller skjer dette senere i prosses?

Kan den nye bensinpumpen være deffekt??

Takk for raske svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av denne bensin problematikken. Det var et lite hull i bensinslangen i tanken. Tenkte at dette gjorde susen da jeg fikk byttet denne men den gang ei. Er fortsatt like jævlig. Går fint når jeg gior gass men uten å gi gass kan jeg gi faen i å få det til. Skal nå demontere alt av lufteslanger å trykkteste disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå undersøkt mer. Studert denne siden som en har laget om insprøtningssyetmet på en Ford granada som er helt genial i forhold til å forstå systemet. Bilen går nå veldig fint men om det jeg har gjort er å forskyve et annet vet jeg ikke. Jeg har justert stempel i bensinmengdefordeleren. Dette gjøres med å løsne hele fordeleren og løsnet denne muttereb under der og justert den innvendige skruen som sitter rundt justeringsspjeld. Dette gjør etter det jeg har lest meg til å gi mer bensin til motor under tomgangsgange. Vel å merke juseterte jeg denne kun en kvart gang inn. Denne justerer jo bare bensin tilførsel og ikke luft så denne er jo veldig grei å justere på. Men er ufattelige små justeringer som skal til under så høyt trykk som dette systemet jobber med. Men som sagt ikke helt sikker på om dette er en varig løsning eller om dette blir like ille igjen.

 

Kan Quatrro 73 svare om denne teori er riktig er det veldig bra.

 

:drunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr du bytta bensinfilteret? Tett filter på disse bilene lager MYE faenskap. Blien til frua konka helt ut og var mye jobb å få den til å gå igjen. Men roten til alt det vonde var tett filter.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår